• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Godt besøk på «Søsken til evig tid»

«Søsken til evig tid».
Godt besøk på «Søsken til evig tid»
John Berge
4. november 2013

Hele 24 kinoer i landet viste i helgen den smale norske dokumentarfilmen «Søsken til evig tid». Den ble sett av 4.228 personer, og totalt 5.678 inkl. førpremiere og forhåndsvisninger,

– Søsken til evig tid har gjort det svært bra. Norsk Filminstitutt mente vi skulle slite med å nå 4.000 besøk – og den er allerede oppe i nær 6.000 første helg, så dette var strålende, sier Tor Fosse, BIFF-festivalgeneral og leder for distributøren Tour de Force.

– Det er strålende tatt i betraktning at Den store kinodagen på lørdag kjørte halv pris på de mest populære filmene, sier Fosse som selv var forsiktig optimist før premieren. – Men vi våget ikke håpe på slike tall, sier han.

Selv i Oslo er tallene så gode at programsjef Christin Berg har satt den «opp et hakk» og gitt den en sal med mer kapasitet, forteller Fosse.

Ved oppnådde 4.000 besøk, utløses etterhåndsstøtten for filmen. Normalt er dette tallet 10.000. Norsk Filminstitutt kan imidlertid sette ned kravet til besøkstall ut fra en vurdering av filmens kunstneriske verdi og kommersielle potensiale. I dette tilfellet mente de at filmens kunstneriske nivå kvalifiserte til kinovisning, mens de ikke hadde tro på dens kommersielle potensiale i kinomarkedet.

Søsken til evig tid er sett av 5.678 på kino i Norge inkludert førpremierer og visninger på Bergen internasjonale filmfestival. Visningene har et gjennomsnitt på 82 besøk pr forestilling på 69 forestillinger på til sammen 24 kinoer i landet.

– Vi våget ikke tro på at en film om et godt voksent søskenpar som driver et tungvint og gammeldags småbruk på Vestlandet, skulle vekke sånn interesse, sier Fosse. Distributøren hadde opprinnelig tenkt seg premiere på 8 kinoer, men så ble det altså hele 24 som ville vise filmen. Pågangen fra kinoer var stor.

– Det er jo en vakker og poetisk film med flotte karakterer og fantastiske bilder, men vi har sett mange slike perler som ikke har fått folk på kino, sier Fosse.

Søsken til evig tid vant publikumsprisen ved Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) 2013 i konkurranse med filmer i alle genre fra hele verden. Filmen skapte en storm på sosiale medier allerede før den kom på kino. Mer enn 10.000 fulgte filmens egen Facebook-side ved premieren.

(Delvis basert på en pressemelding.)

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
4. november 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FILMLANSERING

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer

Dette sier anmelderne om Vikingulven

John Berge18. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Over 500 i kø for «Hunger Games»-billetter
Nasjonal SuperTicket-lansering i USA