
Hele 24 kinoer i landet viste i helgen den smale norske dokumentarfilmen «Søsken til evig tid». Den ble sett av 4.228 personer, og totalt 5.678 inkl. førpremiere og forhåndsvisninger,
– Søsken til evig tid har gjort det svært bra. Norsk Filminstitutt mente vi skulle slite med å nå 4.000 besøk – og den er allerede oppe i nær 6.000 første helg, så dette var strålende, sier Tor Fosse, BIFF-festivalgeneral og leder for distributøren Tour de Force.
– Det er strålende tatt i betraktning at Den store kinodagen på lørdag kjørte halv pris på de mest populære filmene, sier Fosse som selv var forsiktig optimist før premieren. – Men vi våget ikke håpe på slike tall, sier han.
Selv i Oslo er tallene så gode at programsjef Christin Berg har satt den «opp et hakk» og gitt den en sal med mer kapasitet, forteller Fosse.
Ved oppnådde 4.000 besøk, utløses etterhåndsstøtten for filmen. Normalt er dette tallet 10.000. Norsk Filminstitutt kan imidlertid sette ned kravet til besøkstall ut fra en vurdering av filmens kunstneriske verdi og kommersielle potensiale. I dette tilfellet mente de at filmens kunstneriske nivå kvalifiserte til kinovisning, mens de ikke hadde tro på dens kommersielle potensiale i kinomarkedet.
Søsken til evig tid er sett av 5.678 på kino i Norge inkludert førpremierer og visninger på Bergen internasjonale filmfestival. Visningene har et gjennomsnitt på 82 besøk pr forestilling på 69 forestillinger på til sammen 24 kinoer i landet.
– Vi våget ikke tro på at en film om et godt voksent søskenpar som driver et tungvint og gammeldags småbruk på Vestlandet, skulle vekke sånn interesse, sier Fosse. Distributøren hadde opprinnelig tenkt seg premiere på 8 kinoer, men så ble det altså hele 24 som ville vise filmen. Pågangen fra kinoer var stor.
– Det er jo en vakker og poetisk film med flotte karakterer og fantastiske bilder, men vi har sett mange slike perler som ikke har fått folk på kino, sier Fosse.
Søsken til evig tid vant publikumsprisen ved Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) 2013 i konkurranse med filmer i alle genre fra hele verden. Filmen skapte en storm på sosiale medier allerede før den kom på kino. Mer enn 10.000 fulgte filmens egen Facebook-side ved premieren.
(Delvis basert på en pressemelding.)
Facebook
RSS