• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ALTERNATIVT INNHOLD

Gjøvik kino om hvorfor de lykkes med eventforestillinger

Alf Helge Dyste Iversbakken, fagleder hos Gjøvik kulturhus og kino, er kjempefornøyd med å ha blitt kåret til «Årets Event Cinema 2017» av den kinotekniske leverandøren Unique Digital Nordic. Foto: Gjøvik Kino & Scene.
Gjøvik kino om hvorfor de lykkes med eventforestillinger
John Berge
John Berge
17. november 2017

At Unique Digital Nordic (UDN) fokuserte på Event Cinema, via tilbudet Livekino, hjalp Gjøvik kino med å få satse mer på det som tidligere ble kalt «Alternativt innhold».

Det er spesielt innenfor musikk/konsertfilmer at Gjøvik kino har lykkes i 2017, forteller Alf Helge Dyste Iversbakken, fagleder hos Gjøvik kulturhus og kino.

Kinoen ble nylig kåret til Årets Event Cinema 2017 av den kinotekniske leverandøren Unique Digital Nordic.

Årsakene til at kinoen på Gjøvik har lykkes er flere, men det har vært svært viktig at det nå ikke minst er enklere å få vist alternativt innhold, såkalt Event cinema, eller Livekino som man altså har valgt å kalle det i Norge.

– Gjøvik Kino er veldig nysgjerrig på strømmet og/eller direktesendt innhold. Denne «tett på»-følelsen er rett og slett veldig god når vi bringer resten av verden inn i kinorommet, som er et fantastisk sted for en konsertdokumentar. Vi ser frem til standardiserte løsninger her, som UDN jobber med, forteller Alf Helge Iversbakken.

– Bevisstheten rundt musikkdokumentarer økte da UDN ved Nina Tryggvadóttir gjorde dette til et satsningsområde. Det er utfordringer både teknisk og rundt rettigheter, men når UDN drar lasset på begge de områdene så gjør det tilbudet mye mer attraktivt for oss.

 

Alf Helge Dyste Iversbakken, fagleder hos Gjøvik kulturhus og kino, med prisen «Årets Event Cinema 2017» av den kinotekniske leverandøren Unique Digital Nordic. Foto: Gjøvik Kino & Scene.

Bygget som huser Gjøvik Kino & Scene kalles Strand og huser også restauranter, spa og hotell. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©

Iversbakken har personlig erfaringer med direktesendt kino allerede fra 2003.

– Jeg var med på lydleveranse til sal 1 hos Colosseum kino i Oslo da David Bowie direkteoverførte konsert fra London, og svarte på spørsmål fra kinosaler over hele verden etterpå. Det var en magisk opplevelse som enda gir gåsehud på armene når jeg tenker på det.

Men visningene på Gjøvik kino har til nå ikke vært live, slik konseptet antyder i navnet.

– Nei, til nå har vi vist innspilt materiale, men det har hatt en eksklusiv undertone pga. få visninger, og med visningsdatoer lenke opp mot resten av verden.

– Hva med annet enn musikk?

– Vi kommer til sondere markedet for kunstfilmene UDN tilbyr, men dette ligger noe frem i tid. Jeg tror livekino kommer til å vokse i popularitet, og er med på å aktualisere kinoen.

– Hva har fungert best av årets visninger?

– Dolby Atmos løfter det hele. Det har vært en solid merverdi og opplevelse med de konsertene som har vært mikset i Dolby Atmos. Særlig må jeg trekke frem lydmiksen på David Gilmores konsert. Atmos-opplevelsen her gjorde konserten enda mer unik – man kan sannsynligvis aldri få hengt opp Atmos-høyttalere i ruinene i Pompeii, men i Sal 2 og 3 på Gjøvik Kino så henger dette klart for bruk.

– Hvordan markedsfører dere «Livekino»?

– Gjøvik og Toten-distriktet er kjent for et rikholdig og godt musikkmiljø. Det kommer mange profilerte artister herfra, og har tilhørende musikkinteresserte fans. Pressevisninger for engasjerte musikere og et godt samarbeid med lokal avisen Oppland Arbeiderblad har hjulpet oss få frem budskapet, i tillegg til markedsføring på sosiale medier. Vi har også vært flinke til å henge opp gode, gammeldagse plakater på musikkforretninger og spillesteder i Gjøvik, samt direktetipse musikkinteresserte profiler i byen.

– Satsningen er teamarbeid fra Gjøvik Kino sin side. Vi har en musikk interessertansatt som kom opp med ideen for en tid tilbake. Vi har gode krefter på markedsføring i eget hus, det hjelper veldig på. Vi har jobbet bevisst med å skape gode rammer rundt Livekino, og forsøkt skape konsertstemning og meropplevelse i kinosalen.

Besøkstall på ulike event cinema-forestillinger hos Gjøvik kino:

23.03.17 – Rammstein – 118 billetter (utsolgt)
13.09.17 – David Gilmore – Live at Pompeii – 118 billetter (utsolgt)
25.09.17 – Black Sabbath – The End of The End – 51 billetter
18.10.17 – Slipknot : Days of the Gusano – 20 billetter
15.11.17 – American Valhalla

Nina Tryggvadóttir, content and Services Sales hos Unique Digital Ltd, sier dette til KINOMAGASINET:

– Det er kjekt å se at det begynner å skje litt ting på Event-fronten nå. Det nye navnet på sjangeren er litt mer positivt enn alternativt innhold, og har nok vært med på å bidra til en tanke om at det er mer kule og spesielle forestillinger enn «merkelig» innhold som settes opp. Dette blir spennende fremover!

Begrunnelsen for Årets Event Cinema 2017 til Gjøvik kino:

Livekino.no sin pris for årets Event Cinema 2017 går til en kino som helt siden starten vært veldig positiv til konseptet, og som har ønsket å introdusere konseptet i sitt nærområde og for sitt publikum. I 2017 har kinoen markert seg godt ved å engasjere byens pressekorps og ekstremt lojale fans, som blant annet har fått eksklusiv pressevisning for å promotere forestillingene. Kinoen har også vært flink til å opprette arrangementer og linke til forestillingene gjennom sine sosiale kanaler. Med gode besøkstall på visninger som David Gilmour og Black Sabbath i 2017 har kinoen virkelig vist at Event Cinema er mulig å få til på en god måte, dersom man tenker litt utenfor boksen.

Nina Tryggvadóttir (t.v.), content and Services Sales hos Unique Digital Ltd leverte ut pris til Gjøvik kino for Årets Event Cinema 2017 til Nina Christell Lønstad, fagleder Kiosk. Foto: Unique Digital Ltd.

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ALTERNATIVT INNHOLD
17. november 2017
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • David Gilmour-konsert tilbys kinoene i 4K og med Dolby Atmos 18.05.2017
  • Mer fokus på alternativt innhold 19.11.2015

Siste saker fra ALTERNATIVT INNHOLD

Første norskproduserte konsert som distribueres til det norske kinomarkedet

John Berge30. november 2020
Les mer

Musikalfilmen til bob hund blir å se på kino – også hos to kinoer i Norge

Gitte Johannessen30. oktober 2020
Les mer

Billie Holiday vender tilbake til Colosseum – på filmlerretet

Gitte Johannessen30. oktober 2020
Les mer

Norge ikke glemt når BTS-konsertfilmen «Break the Silence» lanseres på kinoene i september

Gitte Johannessen9. august 2020
Les mer

Ny Depeche Mode-dokumentar på kino

John Berge5. oktober 2019
Les mer

Ny konsertfilm med Roger Waters på kino

John Berge28. september 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

David Gilmour-konsert tilbys kinoene i 4K og med Dolby Atmos
Elvis tilbake på kinoene med 50-årsjubileumsspesial