
At Unique Digital Nordic (UDN) fokuserte på Event Cinema, via tilbudet Livekino, hjalp Gjøvik kino med å få satse mer på det som tidligere ble kalt «Alternativt innhold».
Det er spesielt innenfor musikk/konsertfilmer at Gjøvik kino har lykkes i 2017, forteller Alf Helge Dyste Iversbakken, fagleder hos Gjøvik kulturhus og kino.
Kinoen ble nylig kåret til Årets Event Cinema 2017 av den kinotekniske leverandøren Unique Digital Nordic.
Årsakene til at kinoen på Gjøvik har lykkes er flere, men det har vært svært viktig at det nå ikke minst er enklere å få vist alternativt innhold, såkalt Event cinema, eller Livekino som man altså har valgt å kalle det i Norge.
– Gjøvik Kino er veldig nysgjerrig på strømmet og/eller direktesendt innhold. Denne «tett på»-følelsen er rett og slett veldig god når vi bringer resten av verden inn i kinorommet, som er et fantastisk sted for en konsertdokumentar. Vi ser frem til standardiserte løsninger her, som UDN jobber med, forteller Alf Helge Iversbakken.
– Bevisstheten rundt musikkdokumentarer økte da UDN ved Nina Tryggvadóttir gjorde dette til et satsningsområde. Det er utfordringer både teknisk og rundt rettigheter, men når UDN drar lasset på begge de områdene så gjør det tilbudet mye mer attraktivt for oss.

Alf Helge Dyste Iversbakken, fagleder hos Gjøvik kulturhus og kino, med prisen «Årets Event Cinema 2017» av den kinotekniske leverandøren Unique Digital Nordic. Foto: Gjøvik Kino & Scene.

Bygget som huser Gjøvik Kino & Scene kalles Strand og huser også restauranter, spa og hotell. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Iversbakken har personlig erfaringer med direktesendt kino allerede fra 2003.
– Jeg var med på lydleveranse til sal 1 hos Colosseum kino i Oslo da David Bowie direkteoverførte konsert fra London, og svarte på spørsmål fra kinosaler over hele verden etterpå. Det var en magisk opplevelse som enda gir gåsehud på armene når jeg tenker på det.
Men visningene på Gjøvik kino har til nå ikke vært live, slik konseptet antyder i navnet.
– Nei, til nå har vi vist innspilt materiale, men det har hatt en eksklusiv undertone pga. få visninger, og med visningsdatoer lenke opp mot resten av verden.
– Hva med annet enn musikk?
– Vi kommer til sondere markedet for kunstfilmene UDN tilbyr, men dette ligger noe frem i tid. Jeg tror livekino kommer til å vokse i popularitet, og er med på å aktualisere kinoen.
– Hva har fungert best av årets visninger?
– Dolby Atmos løfter det hele. Det har vært en solid merverdi og opplevelse med de konsertene som har vært mikset i Dolby Atmos. Særlig må jeg trekke frem lydmiksen på David Gilmores konsert. Atmos-opplevelsen her gjorde konserten enda mer unik – man kan sannsynligvis aldri få hengt opp Atmos-høyttalere i ruinene i Pompeii, men i Sal 2 og 3 på Gjøvik Kino så henger dette klart for bruk.
– Hvordan markedsfører dere «Livekino»?
– Gjøvik og Toten-distriktet er kjent for et rikholdig og godt musikkmiljø. Det kommer mange profilerte artister herfra, og har tilhørende musikkinteresserte fans. Pressevisninger for engasjerte musikere og et godt samarbeid med lokal avisen Oppland Arbeiderblad har hjulpet oss få frem budskapet, i tillegg til markedsføring på sosiale medier. Vi har også vært flinke til å henge opp gode, gammeldagse plakater på musikkforretninger og spillesteder i Gjøvik, samt direktetipse musikkinteresserte profiler i byen.
– Satsningen er teamarbeid fra Gjøvik Kino sin side. Vi har en musikk interessertansatt som kom opp med ideen for en tid tilbake. Vi har gode krefter på markedsføring i eget hus, det hjelper veldig på. Vi har jobbet bevisst med å skape gode rammer rundt Livekino, og forsøkt skape konsertstemning og meropplevelse i kinosalen.
Besøkstall på ulike event cinema-forestillinger hos Gjøvik kino:
23.03.17 – Rammstein – 118 billetter (utsolgt)
13.09.17 – David Gilmore – Live at Pompeii – 118 billetter (utsolgt)
25.09.17 – Black Sabbath – The End of The End – 51 billetter
18.10.17 – Slipknot : Days of the Gusano – 20 billetter
15.11.17 – American Valhalla
Nina Tryggvadóttir, content and Services Sales hos Unique Digital Ltd, sier dette til KINOMAGASINET:
– Det er kjekt å se at det begynner å skje litt ting på Event-fronten nå. Det nye navnet på sjangeren er litt mer positivt enn alternativt innhold, og har nok vært med på å bidra til en tanke om at det er mer kule og spesielle forestillinger enn «merkelig» innhold som settes opp. Dette blir spennende fremover!
Begrunnelsen for Årets Event Cinema 2017 til Gjøvik kino:
Livekino.no sin pris for årets Event Cinema 2017 går til en kino som helt siden starten vært veldig positiv til konseptet, og som har ønsket å introdusere konseptet i sitt nærområde og for sitt publikum. I 2017 har kinoen markert seg godt ved å engasjere byens pressekorps og ekstremt lojale fans, som blant annet har fått eksklusiv pressevisning for å promotere forestillingene. Kinoen har også vært flink til å opprette arrangementer og linke til forestillingene gjennom sine sosiale kanaler. Med gode besøkstall på visninger som David Gilmour og Black Sabbath i 2017 har kinoen virkelig vist at Event Cinema er mulig å få til på en god måte, dersom man tenker litt utenfor boksen.

Nina Tryggvadóttir (t.v.), content and Services Sales hos Unique Digital Ltd leverte ut pris til Gjøvik kino for Årets Event Cinema 2017 til Nina Christell Lønstad, fagleder Kiosk. Foto: Unique Digital Ltd.
Facebook
RSS