
Tour de Force ønsker å storme frem som en distributør kinoene kan stole på. Nå gir Tor Fosse & Co. tre filmer sjansen til å fremheve seg ila. kinosommeren 2014.
– Vi har merket oss at kinosjefen i Risør er misfornøyd med filmtilbudet – og det skjønner vi. Og vi gjør derfor noe med det, hevder daglig leder Tor Fosse i bergenbaserte Tour de Force.
Han viser til at selskapet setter opp hele tre kinofilmer sommeren 2014.
The Trip to Italy – 18. juli. Av Michael Winterbottom. Komikerduoen Rob Brydon og Steve Coogan er tilbake etter den forrige The Trip, som aldri kom på kino i Norge.
Den tyske legen (Wakolda) – 26. juli. Denne ble presentert i fjorårets Un Certain Regard – Cannesfestivalens prestisjefylte sideprogram i Salle Debussy. Filmen er en norsk co-produksjon med Argentina, støttet av Sørfond. En tysk lege i Argentina gir assosiasjoner til Dr. Mengele – og er en tenkt historie om hva som hendte ham i Argentina dit han flyktet etter 2. Verdenskrig.
Belle – 8. august. Av Amma Asante med stjernegalleriet Emily Watson, Matthew Goode, Tom Wilkinson, Tom Felton, James Norton – og de to i hovedrollene – Sam Reid og Gugu Mbatha-Raw – sistnevnte i rollen som Belle. Filmen er inspirert av den sanne historien om Dido Elizabeth Belle, den uekte datteren av en Royal Navy-kaptein med en blandet rase.
– Kinoene skriker etter den type filmer, mener Fosse og håper på i snitt at 30 kinoer velger å sette opp hver av de tre filmene.
Sistnevnte – Belle – kom nylig inn på repertoaret.
Tour de Force har et løpende samarbeid med Fox om at filmer Fox selv velger å ikke sette opp på kino av ulike grunner, gjerne kapasitet, kan den vesle uavhengige distributøren få en mulighet til å vurdere å sette opp.
– Belle var en sak mellom Fox og kinoene, hvor Fox ikke var så interessert i å sette den opp, men heller sende den rett på DVD. Men kinosjefene har, siden de så den i Toronto, hatt interesse av å vise den. Vi fant ut dette i Cannes i år, at dette var en en film kinosjefene hadde etterlyst, så vi tok kontakt med Fox, og de ville at vi skulle se på den. Vi har dermed en avtale med Fox i london, og håper vi skal få noe lønnsomhet inn i den filmen. Det er en fin film å ha på kino, som burde være på kino – en britisk storfilm, ganske enkelt. Et vakkert kostymedrama.
Fosse sier Tour de Force har gjort noe tilsvarende med både Fox og SF-filmer tidligere, herunder Blue Valentine.
– Hvordan skal du markedsføre Belle og de andre sommerfilmene?
– Ved å snakke med KINOMAGASINET, hehe, humrer Fosse.
– Overfor forbrukerne går vi tradisjonelt til verks, med annonsering blant annet på Filmweb.
– I sommer har været mye å si, så blir været bra, går det ikke så bra med The Trip to Italy. Dette er virkelig en sommerkomedie og det der derfor vi slipper den midt på sommeren. Den tyske legen dreier seg om noe nordmenn allltid er interessert i – nazifortiden, så den håper jeg godt voksne vil ha med seg, og det samme med Belle. Det er en typisk film for voksne, som kan passe f.eks på Gimle Kino i Oslo.
Tour de Force har et rekordstort antall filmer på gang utover høsten og samtidig jobber også Fosse med årets BIFF, Bergen internasjonale filmfestival.
KINOMAGASINET kommer tilbake til selskapets høstrepertoar i en senere reportasje.

Facebook
RSS