
Etter 31 år som Nordens ubestridte popcorngigant går familiefirmaet Sundlings inn i en ny æra.
– Nå har dagen kommet!
Per Sundling – som fyller 67 år den 6. juni 2021 – er i godt humør, tross utfordringene som mange firma opplever i våre tider.

Fortsatt pop(corn!) Per Sundling. Bak: døtrene Maria og Emma. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Den svenske selskapet Sundlings Sverige AB, med spesialitet popcorn og snacks, har siden starten vært drevet av Per Sundling.
Våren 2018 trådte hans datter, Emma Bustad, inn som viseadministrerende direktør.
11. juni 2021 overtar hun som leder for selskapet.
– Emma har tatt over mer og mer, så dette er en naturlig overgang, og som alle barna er enige om, forteller Per, som snakker med Kinomagasinte.no via Teams-samtale, med Emma på andre siden av bordet.
Emma startet i familiefirmaet i 2015, som innkjøpssjef. De ukentlige ledermøtene har hun også ledet i 2021. Og nå er hun formelt sjef, om få dager.
– Pappa har vært tydelig hele veien om å ikke sette noe press på oss, sier Emma, som også har en lillebror, Erik på 24 år og en lillesøster, Maria, på 28 år.
Alle barna er involvert. Maria er markeds- og kommunikasjons koordinator, og Erik har jobbet på lageret, i produksjonen og med innkjøps- og ordreansvar mens Emma har hatt mammapermisjon.
– Maria står for det kreative, media og kommunikasjon, som passer hennes kompetanse og ønsker. Våre interesser og kompetanse passer rollene vi har i firmaet, sier Emma.
Selv skal Per være med videre som arbeidende styreleder.
Sundling-familien tok et møte ved kjøkkenbordet i januar 2021 og avgjorde det hele.
– Tidsmessig føles det som en bra tidspunkt, da vi tror på bedre tider for virksomheten fra sommeren 2021 og for meg kjennes det også bra, sier Per.

Sundlings-familien (f.v.): Erik, Emma, Per og Maria. Foto: Sundlings. ©
– Hva blir forskjellig nå som du overtar, Emma?
– Alle kjenner Per og hans entreprenørvirksomhet, som han sammen med Janne Falk har bygd opp gjennom 30 år, Den «spiriten» som finnes i foretak driver oss videre. V vil fortsette å vokse og utvide til flere markeder, og vi behøver å balansere dette med mer struktur. Der kommer jeg inn i bildet. Vår styrke er også at vi klarer å omstille oss.
Koronapandemien og alle nedstengningene har gjort Sundlings til et bedre firma. Alle ansatte har jobbet smartere og mer effektivt. 70 til 80 prosent av kinomarkedet har vært borte, men det har alltid vært noen nordiske land som har hatt åpne kinoer mens andre hadde de stengt.
I 2020 var det fjorten containere på vei over Atlanterhavet – for blant annet Bond-film-premieren som aldri ble noe av – da samfunnene ble lammet av myndighetenes tiltak.
– Vi mistet 80 prosent av omsetningene i 2020. Mye av kornet måtte vi så å si gi bort, til dyrefôr og slikt, sier Per.
Veteranen er overbevist om at kinobesøket vil ta seg opp.
– I 2020 trodde en del at folk heller ville sitte hjemme og strømme, og det var en redsel for at ingen går på kino igjen. Det eneste positive med at det tatt så lang tid, er folk vil gå på kino igjen. Folk er så lei av å sitte hjemme, de vil bare ut! Og da er kino et høyaktuelt tiltak, mener Per.

Far og datter på kontoret i Lidköping: Per Sundling og Emma Bustad. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
LES OGSÅ:
Facebook
RSS