• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Generasjonsskifte hos Sundlings

Per overlater roret på Sundlings Sverige AB til sin datter Emma. Foto: Sundlings. ©
Generasjonsskifte hos Sundlings
John Berge
31. mai 2021

Etter 31 år som Nordens ubestridte popcorngigant går familiefirmaet Sundlings inn i en ny æra.

– Nå har dagen kommet!

Per Sundling – som fyller 67 år den 6. juni 2021 – er i godt humør, tross utfordringene som mange firma opplever i våre tider.

Fortsatt pop(corn!) Per Sundling. Bak: døtrene Maria og Emma. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Den svenske selskapet Sundlings Sverige AB, med spesialitet popcorn og snacks, har siden starten vært drevet av Per Sundling.

Våren 2018 trådte hans datter, Emma Bustad, inn som viseadministrerende direktør.

11. juni 2021 overtar hun som leder for selskapet.

– Emma har tatt over mer og mer, så dette er en naturlig overgang, og som alle barna er enige om, forteller Per, som snakker med Kinomagasinte.no via Teams-samtale, med Emma på andre siden av bordet.

Emma startet i familiefirmaet i 2015, som innkjøpssjef. De ukentlige ledermøtene har hun også ledet i 2021. Og nå er hun formelt sjef, om få dager.

– Pappa har vært tydelig hele veien om å ikke sette noe press på oss, sier Emma, som også har en lillebror, Erik på 24 år og en lillesøster, Maria, på 28 år.

Alle barna er involvert. Maria er markeds- og kommunikasjons koordinator, og Erik har jobbet på lageret, i produksjonen og med innkjøps- og ordreansvar mens Emma har hatt mammapermisjon.

– Maria står for det kreative, media og kommunikasjon, som passer hennes kompetanse og ønsker. Våre interesser og kompetanse passer rollene vi har i firmaet, sier Emma.

Selv skal Per være med videre som arbeidende styreleder.

Sundling-familien tok et møte ved kjøkkenbordet i januar 2021 og avgjorde det hele.

– Tidsmessig føles det som en bra tidspunkt, da vi tror på bedre tider for virksomheten fra sommeren 2021 og for meg kjennes det også bra, sier Per.

Sundlings-familien (f.v.): Erik, Emma, Per og Maria. Foto: Sundlings. ©

– Hva blir forskjellig nå som du overtar, Emma?

– Alle kjenner Per og hans entreprenørvirksomhet, som han sammen med Janne Falk har bygd opp gjennom 30 år, Den «spiriten» som finnes i foretak driver oss videre. V vil fortsette å vokse og utvide til flere markeder, og vi behøver å balansere dette med mer struktur. Der kommer jeg inn i bildet. Vår styrke er også at vi klarer å omstille oss.

Koronapandemien og alle nedstengningene har gjort Sundlings til et bedre firma. Alle ansatte har jobbet smartere og mer effektivt. 70 til 80 prosent av kinomarkedet har vært borte, men det har alltid vært noen nordiske land som har hatt åpne kinoer mens andre hadde de stengt.

I 2020 var det fjorten containere på vei over Atlanterhavet – for blant annet Bond-film-premieren som aldri ble noe av – da samfunnene ble lammet av myndighetenes tiltak.

– Vi mistet 80 prosent av omsetningene i 2020. Mye av kornet måtte vi så å si gi bort, til dyrefôr og slikt, sier Per.

Veteranen er overbevist om at kinobesøket vil ta seg opp.

– I 2020 trodde en del at folk heller ville sitte hjemme og strømme, og det var en redsel for at ingen går på kino igjen. Det eneste positive med at det tatt så lang tid, er folk vil gå på kino igjen. Folk er så lei av å sitte hjemme, de vil bare ut! Og da er kino et høyaktuelt tiltak, mener Per.

Far og datter på kontoret i Lidköping: Per Sundling og Emma Bustad. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no

LES OGSÅ:

Emma står klar til å overta Sundlings etter sin far

Familien Popcorn!

Sundlings feiret 20-årsjubileet i Norge med kinobransjen

Relaterte sakerForsidenKinoleverandør
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
31. mai 2021
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsidenKinoleverandør

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Skeie satser på luksustrenden
Nei takk til mer kinoreklame i 2022