• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

«Frost» over alle forventninger

Inger Warendorph, Executive Director, Motion Picture Norway hos The Walt Disney Company Nordic. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
«Frost» over alle forventninger
John Berge
31. desember 2013

Mens store deler av Norge opplever mildvær, er det en ny istid på kinoene. Denne gangen i regi av The Walt Disney Company Nordic.

Direktør Inger Warendorph er fra seg av begeistring over de gode kinotallene, for Frost (Frozen) etter julepremieren 1. juledag, 25. desember.

Selv er hun innesnødd på familiehytta på Sjursjøen, men mobil- og bredbåndsdekningen er heldigvis solid.

– Frost-lanseringen er over forventningene og kan ikke sammenligne med noen andre filmer. Vi har en bedre femdagersåpning enn Hobbiten, så det blir den beste åpningen for en Disney/Pixar-filmene ever, sier hun på telefon til KINOMAGASINET.

14.915 besøkende på førpremieren i utvalget byer, og over 210.000 besøkende før tallene fra nyttårsaften strømmer inn.

– Hva ender Frost opp med?

– Julen i år er spesiell, siden det ikke er skiføre på Østlandet og storbyene ellers. Jeg tror nok kinobesøket er større grunnet det. Det er liten annen aktivitet å ta seg til, så om besøket på kinoene blir kunstig høyt i romjulen, er ikke godt å si. Jeg håper vi passerer 300-350.000 besøkende – ihvert fall – kanskje blir det 400.000. Det er lenge siden vi har hatt animasjonsfilmer over 350.000 besøkende, da må vi tilbake til Oppdrag Nemo og eldre titler. Og Fox-serien Istid den animasjonsserien som har gjort det skarpest historisk, så vi håper Frost holder seg gående.

– Ja, det er åpenbart noe med «kalde» animasjonsfilmer og Norge og i forkant av Frost-lanseringen ble det gjort mye ut av filmens norske særpreg.

– Det stemmer. Vi fikk en del pressedekning på at filmen har tilknytning til Norge og inspirasjonen er hentet herfra. Det har ikke gått folk hus forbi og det har hjulpet filmen godt på vei.

– Vi legger merke til at filmen også får en rask videogramlansering, ikke et helt år til neste jul, men allerede til påske 2014.

– Det er en vinterfilm, ingen julefilm, og ingen julereferanser. Påske en fin tid å slippe filmen på BD og DVD.

Inger Warendorph sier hun også er meget godt fornøyd med julelanseringen av den svenske komedien Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant.

– Den ble nr. 3 i julehelgen og har passert 40.000 besøk. Svensk film ikke så lett i norge, så dette er vi veldig fornøyd med, sier Disney-direktøren.

PS! Også på verdensbasis er Frost en stor suksess. Ifølge The Hollywood Reporter er filmen Disneys fjerde film som har tjent inn over 500 millioner dollar på verdensbasis. Til nå er filmen studioets nest mest suksessfulle film siden klassikeren Løvenes konge (The Lion King). I USA hadde filmen premiere allerede 27. november, men gjorde det meget bra også der i julehelgen og beskrives som den største overraskelsen av julelanseringene. Den tjente inn nesten like mye som den siste Hobbiten-filmen. Ifølge det amerikanske fagbladet er filmens julesuksess et bevis på hvor «stayerevnen» til en familiefilm når konkurransen er liten.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
31. desember 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Disney overveldet av responsen 04.12.2013
  • Tror på «Thor»-suksess nr. 2 01.11.2013
  • Stor satsing på «Monsteruniversitetet» 01.08.2013

Siste saker fra FILMLANSERING

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer

Dette sier anmelderne om Vikingulven

John Berge18. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Første egne kinolansering for AWE
Tror Gravity får fornyet tillit