
Mens store deler av Norge opplever mildvær, er det en ny istid på kinoene. Denne gangen i regi av The Walt Disney Company Nordic.
Direktør Inger Warendorph er fra seg av begeistring over de gode kinotallene, for Frost (Frozen) etter julepremieren 1. juledag, 25. desember.
Selv er hun innesnødd på familiehytta på Sjursjøen, men mobil- og bredbåndsdekningen er heldigvis solid.
– Frost-lanseringen er over forventningene og kan ikke sammenligne med noen andre filmer. Vi har en bedre femdagersåpning enn Hobbiten, så det blir den beste åpningen for en Disney/Pixar-filmene ever, sier hun på telefon til KINOMAGASINET.
14.915 besøkende på førpremieren i utvalget byer, og over 210.000 besøkende før tallene fra nyttårsaften strømmer inn.
– Hva ender Frost opp med?
– Julen i år er spesiell, siden det ikke er skiføre på Østlandet og storbyene ellers. Jeg tror nok kinobesøket er større grunnet det. Det er liten annen aktivitet å ta seg til, så om besøket på kinoene blir kunstig høyt i romjulen, er ikke godt å si. Jeg håper vi passerer 300-350.000 besøkende – ihvert fall – kanskje blir det 400.000. Det er lenge siden vi har hatt animasjonsfilmer over 350.000 besøkende, da må vi tilbake til Oppdrag Nemo og eldre titler. Og Fox-serien Istid den animasjonsserien som har gjort det skarpest historisk, så vi håper Frost holder seg gående.
– Ja, det er åpenbart noe med «kalde» animasjonsfilmer og Norge og i forkant av Frost-lanseringen ble det gjort mye ut av filmens norske særpreg.
– Det stemmer. Vi fikk en del pressedekning på at filmen har tilknytning til Norge og inspirasjonen er hentet herfra. Det har ikke gått folk hus forbi og det har hjulpet filmen godt på vei.
– Vi legger merke til at filmen også får en rask videogramlansering, ikke et helt år til neste jul, men allerede til påske 2014.
– Det er en vinterfilm, ingen julefilm, og ingen julereferanser. Påske en fin tid å slippe filmen på BD og DVD.
Inger Warendorph sier hun også er meget godt fornøyd med julelanseringen av den svenske komedien Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant.
– Den ble nr. 3 i julehelgen og har passert 40.000 besøk. Svensk film ikke så lett i norge, så dette er vi veldig fornøyd med, sier Disney-direktøren.
PS! Også på verdensbasis er Frost en stor suksess. Ifølge The Hollywood Reporter er filmen Disneys fjerde film som har tjent inn over 500 millioner dollar på verdensbasis. Til nå er filmen studioets nest mest suksessfulle film siden klassikeren Løvenes konge (The Lion King). I USA hadde filmen premiere allerede 27. november, men gjorde det meget bra også der i julehelgen og beskrives som den største overraskelsen av julelanseringene. Den tjente inn nesten like mye som den siste Hobbiten-filmen. Ifølge det amerikanske fagbladet er filmens julesuksess et bevis på hvor «stayerevnen» til en familiefilm når konkurransen er liten.
Facebook
RSS