• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

Friends! It was not the end in 1988!

Friends! It was not the end in 1988!
Kaisa Waldenstrøm Breiland
15. juli 2019

Child’s Play

Norgespremiere: 19.07.2019
Distribusjon: Another World Entertainment

Regissøren er Lars Klevberg. Han fikk gjennombruddet med den norske kortfilmen The Wall (2012) og ble lagt merke til i Hollywood. Han har også laget kortfilmen Polaroid (2015), som i 2019 ble omgjort til spillefilm med samme navn.

– Jeg så den første filmen i Child’s Play-serien da jeg var alt for ung. Jeg hadde fått tak i en VHS på et vis. 

Lars Klevberg sin innledning til intervjuet setter stemningen for det som blir en løs samtale mellom to horror-fans. Som mange av oss har han et forhold til den skumle dukken Chucky. Og minner fra barndommen om skumle skrekkfilmer på VHS tilhører nok flere av oss. 

Lars Klevberg instruerer. Foto: Fotograf Eric Milner/ MGM Orion

Klevberg ønsket likevel ikke å gjenskape en stemning som hører 80-tallet til med sin nyinnspilling av klassikeren Child’s Play fra 1988 (Tom Holland), men sheller sette liv til nye og moderne mareritt. 

– Vi ville skape en film som publikum i 2019 kunne identifisere seg med. Dermed satte vi søkelyset på teknologi og kunstig intelligens. Det er noe virkelig uhyggelig i hvordan et barns imaginære venn, i form av en dukke eller en bamse, plutselig snur og blir det stikk motsatte.

Kultfilmen Child’s Play fra 1988 har en satirisk og uhyggelig vri på reklame og konsum rettet mot barn. I dag leker unger med dukker som nærmest er smartere enn mor og far, så det er uten tvil på tide med en nyskapende morderdukke.

Personen som har fått i oppdrag å skape de nye barndomsmarerittene, nemlig selve dukken, er også en av våre landsmenn. Einar Martinsen og Lars Klevberg jobbet tett for å skape Chucky sitt utseende. De ønsket en dukke som var original og talte til deres historie, men som også sender et lite nikk til den første filmen. Vi er veldig fornøyd over å få vite av Klevberg at sytti til åtti prosent av filmen består praktiske effekter. Slik skal det være!

– Det var viktig for meg å gjøre så mye praktisk som mulig, bruke animatronics og praktiske effekter, det har vært Child’s Play i alle år.

 

Lars Klevberg instruerer. Foto: Fotograf Eric Milner/ MGM Orion

 

Klevberg tilføyer at Chucky er slemmere i denne nyinnspillingen, vi snakker slasher-style! Dagens publikum er vant til skumle dukker, men en besatt Annabelle blir noe litt annet enn en rappkjefta og ultravoldelig barnedukke med humoristiske one-liners!

Klevberg har full respekt for gamle metoder og for manusforfatter Don Mancini sitt arbeid med den originale serien. Til tross for at Mancini ikke ønsket å ha noe med nyinnspillingen å gjøre. Klevberg måtte gå i arbeid med å finne den perfekte stemmen til sin Chucky, og jammen så landet han på selveste Mark Hamill. Det er nok bittert for fans å si farvel til Brad Dourif, men kom igjen – Mark Hamill! 

– Vi regnet ikke med at det skulle gå igjennom, men vi sendte han manus, en del skisser og jeg skrev et brev til han personlig. Han var superivrig med en gang og ville være med, han så alle filmene back-
to-back. Det var helt utrolig, det var stort. 

Til tross for at Dourif for mange er symbolet på Chucky er vi i KINOMAGASINET helt sikre på at Hamill er midt i blinken. Det er så klart Klevberg også!

Stemmen til Chucky er nok ikke det eneste fans av de tidligere filmene har hengt seg opp i, eller i hvert fall bemerket seg. Klipp og trailere viser en langt eldre Andy (hovedkarakteren) enn det vi kjenner han som. Jeg spør Klevberg hva tanken var når dette valget ble gjort.

– Andy befinner seg i en fase i livet hvor han har flyttet og sliter med å finne seg til rette, og med å finne nye venner. Det er da han møter Chucky, båndet mellom dem er fint og emosjonelt, før det går skikkelig dårlig. 

Mens filmen fra 1988 forteller om et hjerte-varmt forhold mellom mor og sønn, er dette historien om en tenåring, som ikke nødvendigvis har så godt forhold til mor, men som finner trøst et annet sted. Undertegnede blir noe overrasket over det Klevberg forteller meg om emosjonelle aspekt ved nyinnspillingen. Er vi i stand til å føle empati for Chucky? Det svaret kan gis fra og med 19. juli 2019.

Lars Klevberg instruerer. Foto: Fotograf Eric Milner/ MGM Orion

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
15. juli 2019
Kaisa Waldenstrøm Breiland

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra

KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15