
Kinoklubb (Kinoklubb Norge)
Kinoklubb Norge eies og drives av Filmweb AS. 80 kinosteder var med fra starten, 2. februar 2016.
Et medlemskap i Kinoklubben koster 149,- pr. år.
Blant kinoene som er med og markedsfører det nye tilbudet – rettet mot «godt voksne» kinogjengere, finner vi naturlig nok Filmwebs majoritetseier, Nordisk Film, som har med alle kinoene i sin kjede.
Store kjeder som KinoNor (Trondheim, Aurora og Haugesund) er også med, samt KinoAlliansen (alle, minus fire - se under), KinoSør og Drammen (begge deleid av Nordisk Film).
I tillegg er flere kommunale kinoer med, herunder Fredrikstad, Lillehammer, Hamar, Kongsberg, Kongsvinger, Larvik, Porsgrunn (Filmsentret Charlie), Tysvær, Voss, Ørsta, med flere. Det er 81 kinoer med.
SF Kino-kjeden er ikke med i klubben. Det er heller ikke disse kinoene i Kinoalliansen: Førde, Gjøvik, Molde og Oppdal.
Se oversikt over deltakende kinoer her.
Kinoklubben er en stor satsing fra Filmweb, som har uttalt at målet er å få 40.000 medlemmer i løpet av 2016. Målet i Norge er på sikt 100.000, men i første omgang ble det sagt at man ønsket å skaffe 40.000 medlemmer i løpet av 2016.
Se våre tidligere saker om Kinoklubb Norge via lenkene nedenfor denne artikkelen.
For mer informasjon besøk kinoklubb.no.
En av landets beste kinoer – kommunale Fredrikstad Kino – markedsfører både Kinoklubb Norge fra Filmweb og Store filmopplevelser fra SF Kino.
– Er Kinoklubben og Store filmopplevelser sammenfallende konsept/tilbud eller radikalt forskjellige?
– De sammenfaller litt, men det er ikke noe verre enn at vi også har sammenfallende tilbud på andre områder. F.eks. er vi med på Norgesbilletten, samtidig som vi også har våre egne, lokale firmabilletter. Forskjellen mellom de to er først og fremst at Kinoklubbens hovedfokus er å være en rabattklubb, mens Sterke filmopplevelser er en fast brosjyre som kommer to ganger i året og fokuserer på kommende kvalitetsfilmer. I år la vi til et rabatt-tilbud, men det viktigste med Sterke filmopplevelser er brosjyren, ikke rabatten.
– Hvordan har du balansert markedsføringen av begge tilbudene?
– Det har fungert greit. Vi har plakater og brosjyrer for begge i foajeen og det har ikke skapt noe forvirring hos publikum.
– Hvordan har lanseringen av Kinoklubben gått?
– Det var noen tekniske utfordringer i starten, som lå hos billettleverandøren DX, men de ble kjapt rettet opp. Ellers har det ikke vært noen problemer for oss, men det er jo Filmweb som har gjort jobben. Vårt bidrag har vært enkelt, som å legge ut flyere, sette opp roll up og henge opp plakater, samt å markedsføre det på Facebook.
– Hvor mange har meldt seg inn hos dere?
– Det vet jeg faktisk ikke. Innmeldingen skjer på nett, så det er ingen lokal innmelding.
– Hvordan har klubben blitt mottatt av publikumet den er rettet mot?
– Vi kjørte en konkurranse på Facebook i samarbeid med Kinoklubben, der man kunne vinne medlemskap, og fikk veldig bra respons på den. Ellers har det ikke vært så mange tilbakemeldinger ennå.
– Hva slags erfaringer gjør dere dere nå etter at klubben har lansert tre filmer?
– Det er nok en stund til Kinoklubben blir så stor at den utgjør en effekt for filmene som er med. Jeg hadde heller ikke regnet med at dette skulle ta av med en gang, men vi har gitt det en sjanse og blir med videre. Det er bra for alle parter om man på sikt kan nærme seg suksessen man har i Danmark, men om vi klarer det gjenstår å se. Til høsten vil vi samarbeide mer direkte med Kinoklubben om lokal markedsføring.
Facebook
RSS