
– Vi har avbestilt Jakten på Berlusconi, bekrefter kinodirektør Erik Jørgensen i Fram Kino.
– Det er to hovedgrunner til dette, forklarer eieren av Norges eldste kino med kontinuerlig drift, privateide Fram kino i Bodø.
– Dette med visningsvindu er noe som hele industrien i verden slåss for å beholde. At vinduet blir mindre og mindre, er ikke noe stort problem for Norge, der vi er gått digitalt og alle kinoene får tilbud om filmene, så snart ny VPF-løsning er i orden. Men et reelt visningsvindu er alfa og omega. Den ekslusiviteten skal de da fjerne på denne filmen.
– Det andre jeg reagerer på er informasjonen. Euforia Film sier at de vil øke billettsalget. Det er jeg enig i. Ethvert tiltak som kan medføre økt salg av kinobilletter, uansett hvor ekstremt det er, det må man diskutere. Men det har ikke skjedd her. De sier at de har informert meg. Men jeg er altså landets 17-18 største kino og denne nyheten kom som lyn fra klar himmel. Jeg har ikke verken mottatt e-post eller telefon fra Euforia. Det finner jeg meg bare ikke i. Vi er et lite land, og en liten bransje, og at man ikke får informasjon i forkant om noe så vesentlig, det er bare så talentløst. Byrået har gjort en forferdelig dårlig jobb med å informere i forkant og det har de også innrømt selv.
Erik Jørgensen sier videre at det heldigvis ikke er noen betydelig film, i hans øyne.
– Den er ubetydelig. Publikum i Bodø går ikke glipp av noen stor filmopplevelse. Jeg har sett filmen!
– Men dette gjør jeg uavhengig av filmen. Det går på prinsipper. Man gjør ikke slikt uten å diskutere med kundene. Byråene har oss som kunder.
Fram Kino-eieren sier han synes det er svært betenkelig at produsenter må bruke slike tiltak for å finansiert en film, at de må selge eksklusiviteten for TV 2. Det er definitivt feil vei, mener Jørgensen.
– Jeg ga de beskjed tirsdag kveld på at vi kansellerte bookingen.
– Fikk du en reaksjon?
– Jeg fikk telefon fra en representant for byrået som var enig og sa at det var greit å forholde seg til noen som kalte en spade for en spade. Det var en hyggelig, overraskende reaksjon. I forretningsverden er man alltid ikke enig. Da må en kunde ha rett til å si nei til et produkt. Det er bedre å si nei, og ikke sette opp filmen, enn å si «tja», og sette den opp med bismak i munnen og gjøre en halvgod jobb.
– Er det flere kinoer som vil gjøre som deg?
– Det vet jeg ikke.
– Har du diskutert saken mye med kolleger?
– Ja, det har jeg. Det er definitivt slik at mange kunne tenke seg å gjøre det samme, men det er ikke alle som er så herre i eget hus som jeg er!
– Tenk hvis dette var en virkelig storfilm. Tenk hvor mange TV 2 Sumo-abonnement de ville solgt da, om du kan invitere slekt og venner og se en eksklusiv førpremiere på en betydningsfull film. Hvis man da påstår at det er for å fremme kinobesøket, er jeg totalt uenig.
Facebook
RSS