• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Fram Kino setter ikke opp Berlusconi

Kinodirektør Erik Jørgensen i Fram Kino. Foto: John Berge. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
Fram Kino setter ikke opp Berlusconi
John Berge
4. september 2014

– Vi har avbestilt Jakten på Berlusconi, bekrefter kinodirektør Erik Jørgensen i Fram Kino.

– Det er to hovedgrunner til dette, forklarer eieren av Norges eldste kino med kontinuerlig drift, privateide Fram kino i Bodø.

– Dette med visningsvindu er noe som hele industrien i verden slåss for å beholde. At vinduet blir mindre og mindre, er ikke noe stort problem for Norge, der vi er gått digitalt og alle kinoene får tilbud om filmene, så snart ny VPF-løsning er i orden. Men et reelt visningsvindu er alfa og omega. Den ekslusiviteten skal de da fjerne på denne filmen.

– Det andre jeg reagerer på er informasjonen. Euforia Film sier at de vil øke billettsalget. Det er jeg enig i. Ethvert tiltak som kan medføre økt salg av kinobilletter, uansett hvor ekstremt det er, det må man diskutere. Men det har ikke skjedd her. De sier at de har informert meg. Men jeg er altså landets 17-18 største kino og denne nyheten kom som lyn fra klar himmel. Jeg har ikke verken mottatt e-post eller telefon fra Euforia. Det finner jeg meg bare ikke i. Vi er et lite land, og en liten bransje, og at man ikke får informasjon i forkant om noe så vesentlig, det er bare så talentløst. Byrået har gjort en forferdelig dårlig jobb med å informere i forkant og det har de også innrømt selv.

Erik Jørgensen sier videre at det heldigvis ikke er noen betydelig film, i hans øyne.

– Den er ubetydelig. Publikum i Bodø går ikke glipp av noen stor filmopplevelse. Jeg har sett filmen!

– Men dette gjør jeg uavhengig av filmen. Det går på prinsipper. Man gjør ikke slikt uten å diskutere med kundene. Byråene har oss som kunder.

Fram Kino-eieren sier han synes det er svært betenkelig at produsenter må bruke slike tiltak for å finansiert en film, at de må selge eksklusiviteten for TV 2. Det er definitivt feil vei, mener Jørgensen.

– Jeg ga de beskjed tirsdag kveld på at vi kansellerte bookingen.

– Fikk du en reaksjon?

– Jeg fikk telefon fra en representant for byrået som var enig og sa at det var greit å forholde seg til noen som kalte en spade for en spade. Det var en hyggelig, overraskende reaksjon. I forretningsverden er man alltid ikke enig. Da må en kunde ha rett til å si nei til et produkt. Det er bedre å si nei, og ikke sette opp filmen, enn å si «tja», og sette den opp med bismak i munnen og gjøre en halvgod jobb.

– Er det flere kinoer som vil gjøre som deg?

– Det vet jeg ikke.

– Har du diskutert saken mye med kolleger?

– Ja, det har jeg. Det er definitivt slik at mange kunne tenke seg å gjøre det samme, men det er ikke alle som er så herre i eget hus som jeg er!

– Tenk hvis dette var en virkelig storfilm. Tenk hvor mange TV 2 Sumo-abonnement de ville solgt da, om du kan invitere slekt og venner og se en eksklusiv førpremiere på en betydningsfull film. Hvis man da påstår at det er for å fremme kinobesøket, er jeg totalt uenig.

Relaterte sakerKinoVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
4. september 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoVOD
  • – Euforia er kjempeinnovative 03.09.2014
  • Euforia: – Har snakket med kinoene 02.09.2014
  • Ny norsk film på VOD før kino 02.09.2014
  • Kinosjef frykter ikke VOD-test 02.09.2014
  • VOD-lanseringen: Regissøren er positiv 03.09.2014
  • Kinosjefforbundet: – Utrolig skuffet 02.09.2014
  • «Rom for å diskutere ting på nytt» 04.09.2014
  • Produsent og distributør tar selvkritikk 03.09.2014
  • Livlig debatt blant kinosjefene 03.09.2014

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Nordmenn har rekord i antall strømmeabonnement

admin10. mai 2023
Les mer

Max er tjenestens nye navn

John Berge13. april 2023
Les mer

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix

John Berge26. januar 2023
Les mer

Nå er SkyShowtime her og tjenesten er «grisebillig»

John Berge22. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«Rom for å diskutere ting på nytt»
Massivt press stanset TV 2 Sumo-premieren