
HØNEFOSS: Jannik Wahlberg drev kinoen i Kirkenes, men ønsket seg større utfordringer. De fikk hun hos Hønefoss Kino, i regi av Norsk Kino.
Hun begynte i Kirkenes i juli i 2009, og startet i Hønefoss høsten 2012.
– Jeg ønsket meg til en større kino og mer utfordringer. Jeg så annonsen på en felles Facebook-side for kinosjefene, og skrev en søknad. Det var 35 søkere, og jeg fikk jobben. Hønefoss hadde ikke hatt lokal kinosjef på noen år, mine forgjengere var pendlere, forteller Jannik, som KINOMAGASINET nylig besøkte på kontoret i Hønefoss.
– Er det kulturforskjeller å drive kino nordpå og sørpå?
– Hehe, ja. Da vi hadde Valentine-arrangement, sa folk «tør du det der?». Det ville jeg ikke hørt i Kirkenes. Forskjellene går mye på at vi finnmarkinger er mer direkte. En spade er en spade, så her har det vært tilpasninger.
Hønefoss kino er midt i byen, i et kjøpesenter, og med biblioteket som nærmeste nabo. Men et nytt kjøpesenter, Kuben, annet sted i byen trekker nå mer folk grunnet mange flere butikker.
Det er tre saler: Ringerikssalen med 283 seter, sal 2 med 89 og sal 3 – en deluxesal med 58 skinnseter og bord.
– Da kinoen var ny i 2005, var besøket stort. Det har vært 120.000 på det meste, mens vi endte opp på 87.000 i 2013. Sandvika er vår nærmest konkurrent, men jeg tror at de som ønsker noe kjempestort, drar på Colosseum.
– Dolby Atmos trekker ikke folk til Sandvika?
– Nei, bransjen snakker om det, men ikke kundene.
Hønefoss kino opplever suksess med seniorkinoen, og merket OL-effekten med lavere besøk.
– Normalt er det 60-70 stykker her, men det er selvsagt veldig filmavhengig. I Oscartid er det også et publikum som normalt ikke går så ofte på kino som kommer. Det er voksne som er ute etter kvalitet. Ellers er det veldig mye barnefilm, og blockbustere, som preger helgene våre.
– Hvordan reklamerer du for kinoen?
– Vår fremste markedsføring er å vise oss ofte i byen, i lokalavisen, på Facebook, og hjemmesiden. Er det arrangementer, kler vi på oss noe kult og deler ut popcorn. På Død snø 2 sminket vi oss og skapte stemning som passet til filmen. Vi viser oss ute i byen hele tiden. Ringerikes Blad er kjempeflinke til å skrive om oss, og vi har NRK i nabolokalet. Målet å komme en i avisen en gang i uken.
– Så du er lokalkjendis nå?
– Alle vet hvem du er. Hønefoss er ikke så stort.
Jannik Wahlberg leder arbeidet med salg- og servicekurs i Norsk Kino-kjeden. Nå står faktisk Hønefoss for tur.
Hun roser opplegget i kjeden for videreutvikling av ansatte. Men understreker at kjeden er i en omorganiseringsfase etter at Nordisk Film Biograferne kjøpte Oslo Kino og Norsk Kino, og at de to kjedene nå slås sammen til én med alt det vil medføre.
– Vi merker ikke det ennå, men noe vil vi selvfølgelig merke. Det en annen lederstruktur nå, men jeg ser bare positivt på det. Jeg vet det er flinke folk som sitter der.
– Får de mye å gripe fatt i med hele Norsk Kino og Oslo Kino i en kjede?
– Jeg tror oppgavene blir mer fordelt utover avdelingene. Det er mange folk i Oslo Kino og Norsk Kino med forskjellige kvaliteter. Styrken til Therese Nordnes, som leder, er å se hva folk er flinke til.

Facebook
RSS