• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBESØK

Fra nord til sør for større utfordringer

Jannik Wahlberg er kinosjef hos Hønefoss kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Fra nord til sør for større utfordringer
John Berge
26. februar 2014

HØNEFOSS: Jannik Wahlberg drev kinoen i Kirkenes, men ønsket seg større utfordringer. De fikk hun hos Hønefoss Kino, i regi av Norsk Kino.

Hun begynte i Kirkenes i juli i 2009, og startet i Hønefoss høsten 2012.

– Jeg ønsket meg til en større kino og mer utfordringer. Jeg så annonsen på en felles Facebook-side for kinosjefene, og skrev en søknad. Det var 35 søkere, og jeg fikk jobben. Hønefoss hadde ikke hatt lokal kinosjef på noen år, mine forgjengere var pendlere, forteller Jannik, som KINOMAGASINET nylig besøkte på kontoret i Hønefoss.

– Er det kulturforskjeller å drive kino nordpå og sørpå?

– Hehe, ja. Da vi hadde Valentine-arrangement, sa folk «tør du det der?». Det ville jeg ikke hørt i Kirkenes. Forskjellene går mye på at vi finnmarkinger er mer direkte. En spade er en spade, så her har det vært tilpasninger.

Hønefoss kino er midt i byen, i et kjøpesenter, og med biblioteket som nærmeste nabo. Men et nytt kjøpesenter, Kuben, annet sted i byen trekker nå mer folk grunnet mange flere butikker.

Det er tre saler: Ringerikssalen med 283 seter, sal 2 med 89 og sal 3 – en deluxesal med 58 skinnseter og bord.

– Da kinoen var ny i 2005, var besøket stort. Det har vært 120.000 på det meste, mens vi endte opp på 87.000 i 2013. Sandvika er vår nærmest konkurrent, men jeg tror at de som ønsker noe kjempestort, drar på Colosseum.

– Dolby Atmos trekker ikke folk til Sandvika?

– Nei, bransjen snakker om det, men ikke kundene.

Hønefoss kino opplever suksess med seniorkinoen, og merket OL-effekten med lavere besøk.

– Normalt er det 60-70 stykker her, men det er selvsagt veldig filmavhengig. I Oscartid er det også et publikum som normalt ikke går så ofte på kino som kommer. Det er voksne som er ute etter kvalitet. Ellers er det veldig mye barnefilm, og blockbustere, som preger helgene våre.

– Hvordan reklamerer du for kinoen?

– Vår fremste markedsføring er å vise oss ofte i byen, i lokalavisen, på Facebook, og hjemmesiden. Er det arrangementer, kler vi på oss noe kult og deler ut popcorn. På Død snø 2 sminket vi oss og skapte stemning som passet til filmen. Vi viser oss ute i byen hele tiden. Ringerikes Blad er kjempeflinke til å skrive om oss, og vi har NRK i nabolokalet. Målet å komme en i avisen en gang i uken.

– Så du er lokalkjendis nå?

– Alle vet hvem du er. Hønefoss er ikke så stort.

Jannik Wahlberg leder arbeidet med salg- og servicekurs i Norsk Kino-kjeden. Nå står faktisk Hønefoss for tur.

Hun roser opplegget i kjeden for videreutvikling av ansatte. Men understreker at kjeden er i en omorganiseringsfase etter at Nordisk Film Biograferne kjøpte Oslo Kino og Norsk Kino, og at de to kjedene nå slås sammen til én med alt det vil medføre.

– Vi merker ikke det ennå, men noe vil vi selvfølgelig merke. Det en annen lederstruktur nå, men jeg ser bare positivt på det. Jeg vet det er flinke folk som sitter der.

– Får de mye å gripe fatt i med hele Norsk Kino og Oslo Kino i en kjede?

– Jeg tror oppgavene blir mer fordelt utover avdelingene. Det er mange folk i Oslo Kino og Norsk Kino med forskjellige kvaliteter. Styrken til Therese Nordnes, som leder, er å se hva folk er flinke til.

KINOMAGASINET © Jannik Wahlberg inne på kontoret. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBESØK
26. februar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBESØK

Forbedringer hos Strand kino

John Berge7. februar 2022
Les mer

Kinojulen berges av filmene som forblir på programmet

John Berge24. desember 2021
Les mer

Tre nøtter til Askepott har snart solgt nesten 140.000 kinobilletter

admin15. november 2021
Les mer

Cruella sett av 1.079 på kino

John Berge1. juni 2021
Les mer

Ventet koronasvikt for Den store kinodagen 2020

John Berge10. november 2020
Les mer

Børning 3 sett av snart 150.000

admin19. oktober 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinokongen i Tønsberg
Ny giv for kinoen i Ålesund