• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMOMTALE

Fra musikkmoro til skrekk

Skrekkelig moro å lage skrekkfilm. Fra venstre: Regissør Alex Herron foran en trio av Leave-plakater, sammen med produsentene Ilana Pinker og Dave Spilde og skuespiller Herman Tømmeraas. Foto: Per Mork. ©
Fra musikkmoro til skrekk
John Berge
26. oktober 2022

Filmfakta om Leave

Regissør: Alex Herron
Distributør: SF Studios
Norsk kinopremiere: 28.10.2022

Skrekk og gru – for en særegen skrekkfilm! Det dreier seg om Leave, med en helt spesiell forhistorie.

Regissør Alex Herron (f. 1970, fra Drøbak) har holdt på med film siden 1970-tallet og med en mor som jobbet innen filmbransjen og en stefar som laget spesialeffekter.

Hovedpersonen opplever å bli forfulgt av et gjenferd i hennes søken etter sine norske røtter.

Alex debuterte som skuespiller allerede som femåring. Han la sin elsk på James Bond-filmene, Superman: The Movie og Star Wars, selvsagt.

Han klarte tidlig å etablere seg i USA som regissør med fokus på musikkvideoer.

– Overgangen fra musikkvideo til spillefilm er ganske naturlig og man ser mange regissører som har tatt den veien. Men også fra musikkvideo til skrekkfilm. Begge lever i en sterk visuell verden med character i sentrum og lyd som en forsterker det hele, mener Alex.

– Hvordan var din overgang?

– Jeg følte at det var riktig tid å bevege med over til spillefilm etter så mange år, men det skal sies at det dukket opp prosjekter på veien som jeg enten sa nei til eller som ikke ble noe av. Det er en del av jobben. Jeg ble kjent med produsent Dave Spilde for nesten ti år siden og synes han virket som en dyktig og sulten person og inviterte han til å bli med på en black metal skrekkfilm, som senere ble Leave. Vi hoppet begge av black metal-filmen fordi vi ikke var enige med de andre produsentene hvilken film som burde lages. Etter det bestemte vi oss for å utvikle et eget prosjekt, som fremdeles hadde Norge som fokus og black metal-tematikken som bakgrunn denne gangen. Så prosjektet har eksistert i mange år, men ideen har blitt utviklet og formet til det den er i dag. Den opprinnelige historien var det Dave og jeg som utviklet og så tok Thomas Moldestad over, formet, eltet og skrev selve manuset i den formen vi ser i dag.

En scene fra Leave.

– Er skrekk favorittsjangeren?

– Det er en av dem. Jeg synes bra skrekk er veldig interessant. Hvis det gjøres riktig så er det mange sjangere i samme film. Drama for å bygge opp karakter og historie, så vi som seere blir investert i de vi ser på. Thriller for å bygge og nøste opp og skrekken er konsekvensen av de to forrige. Ofte er det hovedrollens valg som leder til det. The Ring gjorde det. Get Out gjorde det. Dont Breathe og så videre.

Alicia von Rittberg, kjent fra Fury med Brad Pitt og serien Becoming Elisabeth, spiller hovedkarakteren Hunter White i Leave..

– Fortell mer om Leave – spoilerfritt!

– For meg handler denne filmen om en ung kvinne, Hunter. som prøver å finne ut hvem hun er. Hun har vokst opp uten å vite sannheten om hvordan hun ble funnet, hvem hennes egentlige foreldre er og i vårt tilfelle, hvilket land hun er fra. Men den handler også om familie, hvor vi hører hjemme og hvor hjemmet er og hvem familie er. Er det de biologiske, adoptivforeldrene eller steforeldre som er familie? Det er et stort spørsmål som jeg liker å i filmen vår. Men i Hunter White sitt tilfelle så leder konsekvensene av disse spørsmålene til det verste hun noen gang kommer til å gå gjennom.

Regissør Alex Herron foran en trio av Leave-plakater. Foto: Per Mork. ©

 

Det var en mørk og stormfull aften … på Kolbotn. Reklameplakat for Leave tirsdag 25. oktober 2022. Foto: John Berge ©

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMOMTALE
26. oktober 2022
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMOMTALE

En John som aldri dør

John Berge21. mars 2023
Les mer

Nå gjør Asterix & Co. comeback. Ny film lanseres hos over 170 norske kinoer.

John Berge15. februar 2023
Les mer

Endelig fikk «The Rock» drømmerollen

Matias Kjølstad21. oktober 2022
Les mer

Valgets kvaler

Per Mork19. oktober 2022
Les mer

Elvis for alle generasjoner

Torunn Sola11. juli 2022
Les mer

Thor den fjerde

John Berge11. juli 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Endelig fikk «The Rock» drømmerollen
Nå gjør Asterix & Co. comeback. Ny film lanseres hos over 170 norske kinoer.