• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Fra minst til størst innen kinoreklame

27 ÅR I LEDELSEN: Tidligere adm. direktør i Media Direct Norge AS (MDN): Bjørn Erling Ottersen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Fra minst til størst innen kinoreklame
John Berge
27. februar 2014

DRAMMEN: Media Direct Norge AS (MDN) har på 29 år bygd seg opp innen reklamesalg. De startet med kinoreklame for 18 år siden som den vesle utfordreren. Nå er de størst.

Bjørn Erling Ottersen (55), adm. direktør, er drammensgutt og har vært med nesten helt siden selskapet ble etablert i 1985.

Han er utdannet revisor og hadde åtte år i Ernst & Young før han begynte i MDN i august 1986. Siden 1. januar 1989 har han ledet selskapet. Revisorbakgrunnen har kommet godt med. I 1986 leverte ikke MDN overskudd, men da var Ottersen der knapt halve året. Alle år i etterkant har det vært grønne tall på bunnlinjen.

– I starten jobbet vi med salg av annonser for Røde Kors og Norges Handicapforbund, og det gjør vi fortsatt, forteller drammenseren til KINOMAGASINET, som besøker selskapet i deres lokaler.

EKSTREM VEKST

Ottersen påpeker at landets kinoreklamemarked utgjør ca 150 millioner kroner, og dette er kun 0,7 % av hele reklamemarkedet.

MDN oppnådde 84 mill. i omsetning i 2013.

De siste tre årene har MDNs andel av kinoreklamemarkedet i Norge steget fra 15 til 57 prosent. Det har vært en ekstrem vekst.

MDN begynte med kinoreklame i 1996, og da kun med lokal kinoreklame.

– I mange år leverte vi reklame sammen med Capa, de tok riksdekkende og vi lokalreklame. Så startet vi – veldig forsiktig – i riksmarkedet i 2005-2006, sier Ottersen.

Det var B-kinoalliansen, nå kjent som Kinoalliansen, som oppfordret MDN til å starte med riksreklame, siden alliansen var veldig godt fornøyd med samarbeidet og lokalreklamen fra selskapet.

– Capa var monopolist, men ble da utfordret på totalleveranse. Kinoalliansen valgte oss som lev fra 2006. Besøksandelen deres den gang var på 14-15 %. Det var så lite, at vi sjelden eller aldri kom oss inn til mediebyråene.

– Vi tenkte at vi må prøve å utvikle oss på riksreklame, så vi begynte arbeidet med andre kinoer – Kristiansand, Ski, Hamar, Sandefjord, Arendal og Grimstad gikk alle over til oss.

– Vi leverte ekstremt bra på lokalreklame, så vi finansierte driften nesten utelukkende på dette. Men etterhvert fikk vi inn flere avtaler, og markedsandelen økte, vi kom mer inn til byråene, og det ble litt mer riksreklame. I starten med riksreklamen var det ikke stor inntjening, men vi gikk med overskudd. Uansett satsing og vekst, har vi alltid tjent penger.

VENDEPUNKTET

– Hva var appellen med MDN?

– Grunnen til at kinoene ville snakke med oss var vår styrke i lokalreklamemarkedet, vår kundebehandling og vår holdning. Den har vi fått mye gode tilbakemeldinger på ute hos kinoene og byråene. Og klart, provisjonsmessig ville de få mer penger på sikt gjennom oss.

Det store vendepunktet skjedde i 2010 da Oslo Kino AS kjøpte Media Direct Norge AS, og fra 1. januar 2013 overtok MDN alt reklamesalg hos nettopp OK da avtalen med Capa utløp.

– Hvordan har det vært å bli overtatt?

– Overgangen til OK som eier gikk smertefritt og samarbeidet har vært veldig bra. Geir Bergkastet ledet jo OK da og var styreleder i MDN. Vi har mye de samme verdier og holdninger.

– Dere kjemper fortsatt mot Capa hos ca en tredjedel av markedet?

– Ja, der er det ikke annerledes enn andre år. Vi gir anbud på reklamerettighetene, så velger kinoen en av leverandørene. Det ligger i kortene at ting er mer fastlåst hos SF og OK-kjedene.

– Hvordan føles det å være størst i markedet?

– Vi er veldig stolte av det, selvfølgelig. Fra starten av var ikke det en målsetning, men det ble det fort etterhvert som vi kom inn i riksmarkedet. Så er det også litt tilfeldigheter som har ført oss til hvor vi er i dag.

– Hvordan holder du motivasjonen oppe?

– Vi har gjennom årene utgitt diverse aviser og blader og jeg har vært med på mange prosjekter som har gjort det spennende. Drivkraften har hele veien vært økte omsetningstall og bunnlinje, at du føler at du presterer noe og får resultater. Jeg har mange dyktige folk rundt meg, og en god og differensiert ledergruppe. De har forskjellige egenskaper som utfyller hverandre bra. Det har vært en utrolig artig reise.

ENDELIG LOKALREKLAME I HJEMBYEN

Et nytt vendepunkt for MDN er nå at selveste lokalkinoen, KinoCity Drammen, overtas 1. april 2014.

– Det er moro at Drammen endelig er med. Spesielt på lokalreklame kan vi tilføre mye, dette er hjemmebanen vår.

MDN har også Oslokontor, som nå er flyttet fra Colosseum kino til Egmonthuset i Nydalen.

Selskapet har i dag avtaler med 85 kinoer og 203 saler. De betjenes alle med salgskonsulenter som operer både på telefon og som reisende.

– Vi følger med i lokalpressen, besøker kinoene noen ganger i året, og har tett kontakt med kinosjefen.

– Hva fremhever dere i 2014 overfor kinokundene?

– At vi er så sterke på lokalreklame samtidig som vi har en enorm vekst i riksreklamemarkedet, vil gi kinoen en bedre inntjening. Men vi har fortsatt mer å utvikle oss på i begge markedene. Vi er veldig godt fornøyd med resultatene i 2013, vi har tatt store steg, men vi er fortsatt litt ferske sammenlignet med Capa, og har fortsatt et godt utviklingspotensiale. Jeg har stor respekt for Capa og hva de har prestert gjennom mang år.

KINOMAGASINET © Bjørn Erling Ottersen inne på kontoret. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
27. februar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Dolby kjøper Doremi Labs
Fortsatt kinogodt hos Narvesen i Sølvberget