
DRAMMEN: Media Direct Norge AS (MDN) har på 29 år bygd seg opp innen reklamesalg. De startet med kinoreklame for 18 år siden som den vesle utfordreren. Nå er de størst.
Bjørn Erling Ottersen (55), adm. direktør, er drammensgutt og har vært med nesten helt siden selskapet ble etablert i 1985.
Han er utdannet revisor og hadde åtte år i Ernst & Young før han begynte i MDN i august 1986. Siden 1. januar 1989 har han ledet selskapet. Revisorbakgrunnen har kommet godt med. I 1986 leverte ikke MDN overskudd, men da var Ottersen der knapt halve året. Alle år i etterkant har det vært grønne tall på bunnlinjen.
– I starten jobbet vi med salg av annonser for Røde Kors og Norges Handicapforbund, og det gjør vi fortsatt, forteller drammenseren til KINOMAGASINET, som besøker selskapet i deres lokaler.
EKSTREM VEKST
Ottersen påpeker at landets kinoreklamemarked utgjør ca 150 millioner kroner, og dette er kun 0,7 % av hele reklamemarkedet.
MDN oppnådde 84 mill. i omsetning i 2013.
De siste tre årene har MDNs andel av kinoreklamemarkedet i Norge steget fra 15 til 57 prosent. Det har vært en ekstrem vekst.
MDN begynte med kinoreklame i 1996, og da kun med lokal kinoreklame.
– I mange år leverte vi reklame sammen med Capa, de tok riksdekkende og vi lokalreklame. Så startet vi – veldig forsiktig – i riksmarkedet i 2005-2006, sier Ottersen.
Det var B-kinoalliansen, nå kjent som Kinoalliansen, som oppfordret MDN til å starte med riksreklame, siden alliansen var veldig godt fornøyd med samarbeidet og lokalreklamen fra selskapet.
– Capa var monopolist, men ble da utfordret på totalleveranse. Kinoalliansen valgte oss som lev fra 2006. Besøksandelen deres den gang var på 14-15 %. Det var så lite, at vi sjelden eller aldri kom oss inn til mediebyråene.
– Vi tenkte at vi må prøve å utvikle oss på riksreklame, så vi begynte arbeidet med andre kinoer – Kristiansand, Ski, Hamar, Sandefjord, Arendal og Grimstad gikk alle over til oss.
– Vi leverte ekstremt bra på lokalreklame, så vi finansierte driften nesten utelukkende på dette. Men etterhvert fikk vi inn flere avtaler, og markedsandelen økte, vi kom mer inn til byråene, og det ble litt mer riksreklame. I starten med riksreklamen var det ikke stor inntjening, men vi gikk med overskudd. Uansett satsing og vekst, har vi alltid tjent penger.
VENDEPUNKTET
– Hva var appellen med MDN?
– Grunnen til at kinoene ville snakke med oss var vår styrke i lokalreklamemarkedet, vår kundebehandling og vår holdning. Den har vi fått mye gode tilbakemeldinger på ute hos kinoene og byråene. Og klart, provisjonsmessig ville de få mer penger på sikt gjennom oss.
Det store vendepunktet skjedde i 2010 da Oslo Kino AS kjøpte Media Direct Norge AS, og fra 1. januar 2013 overtok MDN alt reklamesalg hos nettopp OK da avtalen med Capa utløp.
– Hvordan har det vært å bli overtatt?
– Overgangen til OK som eier gikk smertefritt og samarbeidet har vært veldig bra. Geir Bergkastet ledet jo OK da og var styreleder i MDN. Vi har mye de samme verdier og holdninger.
– Dere kjemper fortsatt mot Capa hos ca en tredjedel av markedet?
– Ja, der er det ikke annerledes enn andre år. Vi gir anbud på reklamerettighetene, så velger kinoen en av leverandørene. Det ligger i kortene at ting er mer fastlåst hos SF og OK-kjedene.
– Hvordan føles det å være størst i markedet?
– Vi er veldig stolte av det, selvfølgelig. Fra starten av var ikke det en målsetning, men det ble det fort etterhvert som vi kom inn i riksmarkedet. Så er det også litt tilfeldigheter som har ført oss til hvor vi er i dag.
– Hvordan holder du motivasjonen oppe?
– Vi har gjennom årene utgitt diverse aviser og blader og jeg har vært med på mange prosjekter som har gjort det spennende. Drivkraften har hele veien vært økte omsetningstall og bunnlinje, at du føler at du presterer noe og får resultater. Jeg har mange dyktige folk rundt meg, og en god og differensiert ledergruppe. De har forskjellige egenskaper som utfyller hverandre bra. Det har vært en utrolig artig reise.
ENDELIG LOKALREKLAME I HJEMBYEN
Et nytt vendepunkt for MDN er nå at selveste lokalkinoen, KinoCity Drammen, overtas 1. april 2014.
– Det er moro at Drammen endelig er med. Spesielt på lokalreklame kan vi tilføre mye, dette er hjemmebanen vår.
MDN har også Oslokontor, som nå er flyttet fra Colosseum kino til Egmonthuset i Nydalen.
Selskapet har i dag avtaler med 85 kinoer og 203 saler. De betjenes alle med salgskonsulenter som operer både på telefon og som reisende.
– Vi følger med i lokalpressen, besøker kinoene noen ganger i året, og har tett kontakt med kinosjefen.
– Hva fremhever dere i 2014 overfor kinokundene?
– At vi er så sterke på lokalreklame samtidig som vi har en enorm vekst i riksreklamemarkedet, vil gi kinoen en bedre inntjening. Men vi har fortsatt mer å utvikle oss på i begge markedene. Vi er veldig godt fornøyd med resultatene i 2013, vi har tatt store steg, men vi er fortsatt litt ferske sammenlignet med Capa, og har fortsatt et godt utviklingspotensiale. Jeg har stor respekt for Capa og hva de har prestert gjennom mang år.

Facebook
RSS