• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Fox-direktøren om dagens filmforbrukere

Paul Higginson er konserndirektør for 20th Century Foxs London-kontor.
Fox-direktøren om dagens filmforbrukere
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum
8. november 2016

20th Century Fox:

20th Century Fox er et amerikansk filmstudio med storfilmer som Avatar (2009), Titanic (1997) og Star Wars Episode III: Sithene tar hevn (2005).

HAMAR: En av toppsjefene i 20th Century Fox, Paul Higginson, var hovedtaler under Den norske kinokonferansens første dag. – Konkurransen kommer blant annet fra disse farlige skjønnhetene, sa han og viste et bilde av diverse Apple-produkter.

Paul Higginson er konserndirektør for 20th Century Foxs London-kontor.

Under sitt åpningsforedrag trakk han frem at samarbeid, innovasjon, teknologi og markedsføring er noe av det sentrale for kinoen i fremtiden.

Briten talte til den norske kinobransjen tirsdag 8. november 2016 under Den norske kinokonferansen 2016 ved Hamar kino.

Hans segment på programmet hadde tittelen «Growing together», og omhandlet hvordan kinoen kan møte fremtidens krav til blant annet distribusjon og markedsføring.

Higginson hyllet innledningsvis kinoen som en arena for helt særegne opplevelser som man ikke kan oppleve via andre medier, men sirklet seg raskt inn mot det essensielle, nemlig fremtidens kinodrift.

Via en rask gjennomgang av filmens historie gav Higginson alle et lite innblikk i hvordan fortiden har vært. Her trakk han blant annet fram Toy Story, som i 1995 representerte det han kalte et paradigmeskifte innen animasjonsfilm.

Men de siste tjue årene har enda flere endringer skjedd, og det er ikke til å komme bort i fra at dagens medieutvikling står for mye av dette, og kinoen har fått konkurranse.

– Konkurransen kommer blant annet fra disse farlige skjønnhetene, sa Paul Higginson og viste et bilde av diverse Apple-produkter.

Nye medievaner, strømmetjenester og pirataktivitet ble også trukket fram som sentrale utfordringer som bransjen står ovenfor.

Når folk med noen enkle tastetrykk kan se det innholdet de vil når det selv passer for dem via strømmetjenester blir det en ny konkurransesituasjon.

Også de ekstreme mengdene med ulovlig tilgang til film er problematisk, og det å kunne slå ned på eller stanse piratvirksomhet er ingen enkel sak.

– Nå er alle filmer tilgjengelig i en eller annen piratform to uker etter lansering, og dette er nok til og med en underdrivelse. De fleste filmer er ute på nettet enda tidligere, forklarte 20th Century Fox sin konserndirektør.

Paul Higginson, konserndirektør for 20th Century Foxs London-kontor, trakk frem at samarbeid, innovasjon, teknologi og markedsføring er noe av det sentrale for kinoen i fremtiden. Foto: Ann Mari Nettum, KINOMAGASINET

Paul Higginson, konserndirektør for 20th Century Foxs London-kontor, trakk frem at samarbeid, innovasjon, teknologi og markedsføring er noe av det sentrale for kinoen i fremtiden. Foto: Ann Mari Nettum, KINOMAGASINET

Men selv om det pr. dags dato er vanskelig å stanse noe så gigantisk som piratvirksomheten fullstendig, mener Paul Higginson at kinobransjen må klare å nå ut til sine forbrukere, altså kinopublikummet, som kan være alle og enhver.

Fox-sjefen mener markedsføring spiller en viktig rolle, og at man må være bevisst på hvordan man kan nå fram til potensielle publikummere.

– Å forstå og nå forbrukeren bedre er essensielt. Forbrukeren er kongen, og har mer makt enn noen gang tidligere, sa Higginson.

For å forstå forbrukeren er det viktig å være bevisst på hvem forbrukeren er og hva hun/han vil se. I tråd med dette trakk Higginson fram en undersøkelse som viste at de fleste går på kino av to nokså enkle grunner, nemlig for å bli underholdt og for å slappe av.

Midt oppe i en hverdag hvor alle omgir seg med medier nesten hele tiden via mobil, viser det seg at det er vanskelig å nå ut til forbrukerne grunnet det store utvalget. Forbrukerne har sine egne medievaner, følger akkurat de mediene og personene de vil.

Som et ledd i dette trakk Hugginson fram hvordan for eksempel personer som driver populære YouTube-kanaler kan ha en gedigen gjennomslagskraft, og mener dette er en ny mulighet innen markedsføring. Samarbeid var noe Higginson vektla gjennom hele sitt segment. Han frontet at kinobransjen er avhengig av å samarbeide med hverandre for å lykkes, og trakk blant annet fram hvordan hele kinohverdagen for ikke så altfor lenge siden ble endret fra analog til digital med en stor dose samarbeid.

I tillegg til markedsføring og samarbeid fastslo Higginson at også det å være innovative og stadig henge med på den teknologiske utviklingen er viktig for bransjen.

Higginson fortalte i den anledning om VOX Cinemas, et selskap med røtter i Midtøsten som anses for å være svært innovative. Som et eksempel på deres nyskapende og publikumsvennlige arbeidsmetoder berettet Paul Higginson om hvordan VOX Cinemas hadde håndtert premieren av Rio 2 i Dubai. Med et sort arrangement med sambadans, aktiviteter, gaver, popkorn og mye mer med filmens visuelle uttrykk som rød tråd ble mange sjarmert.

– Folk elsker jo fortsatt kino, sa konserndirektøren.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
8. november 2016
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum @https://twitter.com/amnettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerForsiden
  • Kinobransjen samlet på Hamar 07.11.2016
  • Hamar og Namsos solgte én kinoklubb-billett 26.05.2016
  • Hamar Kino fikk nytt lys- og lydanlegg 04.01.2016
  • Hamar Kino får Dolby Atmos 28.05.2015
  • Gyver løs på tredje Hamarama-festival 16.04.2015
  • Strikkekino på Hamar 23.01.2015
  • Hamar Kino mot strømmen 05.01.2015
  • Festaften da Hamar innviet to nye saler 06.02.2014
  • To nye kinosaler på Hamar 20.12.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Hyllet kinodagens mor på 30-årsdagen
Vil kommunisere via ny nettside