
20th Century Fox:
20th Century Fox er et amerikansk filmstudio med storfilmer som Avatar (2009), Titanic (1997) og Star Wars Episode III: Sithene tar hevn (2005).
HAMAR: En av toppsjefene i 20th Century Fox, Paul Higginson, var hovedtaler under Den norske kinokonferansens første dag. – Konkurransen kommer blant annet fra disse farlige skjønnhetene, sa han og viste et bilde av diverse Apple-produkter.
Paul Higginson er konserndirektør for 20th Century Foxs London-kontor.
Under sitt åpningsforedrag trakk han frem at samarbeid, innovasjon, teknologi og markedsføring er noe av det sentrale for kinoen i fremtiden.
Briten talte til den norske kinobransjen tirsdag 8. november 2016 under Den norske kinokonferansen 2016 ved Hamar kino.
Hans segment på programmet hadde tittelen «Growing together», og omhandlet hvordan kinoen kan møte fremtidens krav til blant annet distribusjon og markedsføring.
Higginson hyllet innledningsvis kinoen som en arena for helt særegne opplevelser som man ikke kan oppleve via andre medier, men sirklet seg raskt inn mot det essensielle, nemlig fremtidens kinodrift.
Via en rask gjennomgang av filmens historie gav Higginson alle et lite innblikk i hvordan fortiden har vært. Her trakk han blant annet fram Toy Story, som i 1995 representerte det han kalte et paradigmeskifte innen animasjonsfilm.
Men de siste tjue årene har enda flere endringer skjedd, og det er ikke til å komme bort i fra at dagens medieutvikling står for mye av dette, og kinoen har fått konkurranse.
– Konkurransen kommer blant annet fra disse farlige skjønnhetene, sa Paul Higginson og viste et bilde av diverse Apple-produkter.
Nye medievaner, strømmetjenester og pirataktivitet ble også trukket fram som sentrale utfordringer som bransjen står ovenfor.
Når folk med noen enkle tastetrykk kan se det innholdet de vil når det selv passer for dem via strømmetjenester blir det en ny konkurransesituasjon.
Også de ekstreme mengdene med ulovlig tilgang til film er problematisk, og det å kunne slå ned på eller stanse piratvirksomhet er ingen enkel sak.
– Nå er alle filmer tilgjengelig i en eller annen piratform to uker etter lansering, og dette er nok til og med en underdrivelse. De fleste filmer er ute på nettet enda tidligere, forklarte 20th Century Fox sin konserndirektør.

Paul Higginson, konserndirektør for 20th Century Foxs London-kontor, trakk frem at samarbeid, innovasjon, teknologi og markedsføring er noe av det sentrale for kinoen i fremtiden. Foto: Ann Mari Nettum, KINOMAGASINET
Men selv om det pr. dags dato er vanskelig å stanse noe så gigantisk som piratvirksomheten fullstendig, mener Paul Higginson at kinobransjen må klare å nå ut til sine forbrukere, altså kinopublikummet, som kan være alle og enhver.
Fox-sjefen mener markedsføring spiller en viktig rolle, og at man må være bevisst på hvordan man kan nå fram til potensielle publikummere.
– Å forstå og nå forbrukeren bedre er essensielt. Forbrukeren er kongen, og har mer makt enn noen gang tidligere, sa Higginson.
For å forstå forbrukeren er det viktig å være bevisst på hvem forbrukeren er og hva hun/han vil se. I tråd med dette trakk Higginson fram en undersøkelse som viste at de fleste går på kino av to nokså enkle grunner, nemlig for å bli underholdt og for å slappe av.
Midt oppe i en hverdag hvor alle omgir seg med medier nesten hele tiden via mobil, viser det seg at det er vanskelig å nå ut til forbrukerne grunnet det store utvalget. Forbrukerne har sine egne medievaner, følger akkurat de mediene og personene de vil.
Som et ledd i dette trakk Hugginson fram hvordan for eksempel personer som driver populære YouTube-kanaler kan ha en gedigen gjennomslagskraft, og mener dette er en ny mulighet innen markedsføring. Samarbeid var noe Higginson vektla gjennom hele sitt segment. Han frontet at kinobransjen er avhengig av å samarbeide med hverandre for å lykkes, og trakk blant annet fram hvordan hele kinohverdagen for ikke så altfor lenge siden ble endret fra analog til digital med en stor dose samarbeid.
I tillegg til markedsføring og samarbeid fastslo Higginson at også det å være innovative og stadig henge med på den teknologiske utviklingen er viktig for bransjen.
Higginson fortalte i den anledning om VOX Cinemas, et selskap med røtter i Midtøsten som anses for å være svært innovative. Som et eksempel på deres nyskapende og publikumsvennlige arbeidsmetoder berettet Paul Higginson om hvordan VOX Cinemas hadde håndtert premieren av Rio 2 i Dubai. Med et sort arrangement med sambadans, aktiviteter, gaver, popkorn og mye mer med filmens visuelle uttrykk som rød tråd ble mange sjarmert.
– Folk elsker jo fortsatt kino, sa konserndirektøren.
Facebook
RSS