• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Fortsatt vekst for kinoreklame

Thomas Borge i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Fortsatt vekst for kinoreklame
Per Mork
Per Mork
7. mars 2016

Kino fortsetter reklame-oppturen: Riksreklame på kino øker med hele 17,5 prosent etter årets to første måneder.

Det forteller Media Direct Norge – Norges største reklameselger på kino – i en pressemelding.

– 2015 var et meget godt år for kino som mediekanal. Både kinobesøket og reklameomsetningen økte stort. Nå ser vi at starten på 2016 også har vært svært så bra, sier konstituert adm. dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge.

MDN selger kinoreklame for 84 kinoer. Selskapet har en markedsandel i kinoreklamemarkedet på cirka 56 prosent. I følge ferske tall ble det solgt kinoreklame for 138 millioner kroner i Norge i 2015. Det var en økning for kino på 5,8 prosent. Totalmarkedet for reklame i Norge falt med 2,3 prosent.

Mediebyråforeningens tall for 2015 viste en omsetningsvekst for kino på 30,3 prosent fra 2014 til 2015. Og det i et totalmarked for reklame som falt med 0,3 prosent.

Lieblein sier at reklameaktørene på kino – MDN og Capa – har valgt å satse langt mer på research enn før. Det mener han har gitt resultater.

– Vi vet stadig mer om kinogjengerne og deres modus når de er på kino. Vi har også fått stadig mer data som gjør at vi kan sammenligne kino med andre reklamebærende mediekanaler. Og tallene viser at kino er en meget kostnadseffektiv mediekanal som gir gode salgsresultater for kundene, sier Lieblein.

– Reklamekjøperne og mediebyråene har tydeligvis fått med seg at kino som mediekanal er i medvind. I fjor hadde vi også en besøksvekst på kino fra 11,1 til 12 millioner. Nordmenn går på kino i stor stil. I tillegg har vi attraktive målgrupper som får med seg og blir påvirket av reklamen. Kino er en kanal hvor forbrukerne har stort fokus på storskjermen, også under reklamevisningene, sier Ronny Lieblein.

Også når det gjelder kinobesøk, så er det positive nyheter fra kinobransjen. Per 03.03.16 var antall solgte billetter økt med 16 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, ifølge Filmweb. Deadpool topper besøkslisten på kino i 2016, med The Revenant på plass nummer to. Birkebeinerne er den tredje mest sette filmen på kino i år. Alle de tre nevnte filmene har passert 200.000 besøk, ifølge besøkstatistikken på Filmweb.

Ronny Lieblein i MDN har stor tro på at også resten av 2016 vil bli veldig bra for kino som mediekanal, både i antall besøk samt omsetning av reklame.

– Vi har mange storfilmer som vil trekke massene til kinosalene landet rundt. Vi er avhengige av et godt og attraktivt innhold for å øke antall besøk. Det hadde vi i fjor. Og det har vi også i 2016. Samtidig er det stadig flere annonsører og mediebyråer som ser at satsing på kino-reklame er gode investeringer. Og da kommer de igjen og igjen, sier Lieblein.

Basert på en pressemelding.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
7. mars 2016
Per Mork
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerKino
  • MDN valgte Advertising Accord 24.02.2016
  • Ny avtale mellom KA og MDN 12.11.2015
  • MDN og CAPA samler reklamebransjen 04.08.2015
  • MDN og CAPA i felles front 03.06.2015
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • Her er Media Direct samlet i Oslo 04.06.2015
  • Media Direct beklager feilvisning 27.05.2015
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer

Stor interesse for fogging fra Fiber Protector

John Berge3. november 2020
Les mer

Nå droppes Kinospillet for godt

John Berge19. august 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Status for DX: Flere nye kunder i 2016
Suksess for Locations nettbutikk