• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Fortsatt vekst for kinoreklame

Thomas Borge i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Fortsatt vekst for kinoreklame
Per Mork
7. mars 2016

Kino fortsetter reklame-oppturen: Riksreklame på kino øker med hele 17,5 prosent etter årets to første måneder.

Det forteller Media Direct Norge – Norges største reklameselger på kino – i en pressemelding.

– 2015 var et meget godt år for kino som mediekanal. Både kinobesøket og reklameomsetningen økte stort. Nå ser vi at starten på 2016 også har vært svært så bra, sier konstituert adm. dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge.

MDN selger kinoreklame for 84 kinoer. Selskapet har en markedsandel i kinoreklamemarkedet på cirka 56 prosent. I følge ferske tall ble det solgt kinoreklame for 138 millioner kroner i Norge i 2015. Det var en økning for kino på 5,8 prosent. Totalmarkedet for reklame i Norge falt med 2,3 prosent.

Mediebyråforeningens tall for 2015 viste en omsetningsvekst for kino på 30,3 prosent fra 2014 til 2015. Og det i et totalmarked for reklame som falt med 0,3 prosent.

Lieblein sier at reklameaktørene på kino – MDN og Capa – har valgt å satse langt mer på research enn før. Det mener han har gitt resultater.

– Vi vet stadig mer om kinogjengerne og deres modus når de er på kino. Vi har også fått stadig mer data som gjør at vi kan sammenligne kino med andre reklamebærende mediekanaler. Og tallene viser at kino er en meget kostnadseffektiv mediekanal som gir gode salgsresultater for kundene, sier Lieblein.

– Reklamekjøperne og mediebyråene har tydeligvis fått med seg at kino som mediekanal er i medvind. I fjor hadde vi også en besøksvekst på kino fra 11,1 til 12 millioner. Nordmenn går på kino i stor stil. I tillegg har vi attraktive målgrupper som får med seg og blir påvirket av reklamen. Kino er en kanal hvor forbrukerne har stort fokus på storskjermen, også under reklamevisningene, sier Ronny Lieblein.

Også når det gjelder kinobesøk, så er det positive nyheter fra kinobransjen. Per 03.03.16 var antall solgte billetter økt med 16 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, ifølge Filmweb. Deadpool topper besøkslisten på kino i 2016, med The Revenant på plass nummer to. Birkebeinerne er den tredje mest sette filmen på kino i år. Alle de tre nevnte filmene har passert 200.000 besøk, ifølge besøkstatistikken på Filmweb.

Ronny Lieblein i MDN har stor tro på at også resten av 2016 vil bli veldig bra for kino som mediekanal, både i antall besøk samt omsetning av reklame.

– Vi har mange storfilmer som vil trekke massene til kinosalene landet rundt. Vi er avhengige av et godt og attraktivt innhold for å øke antall besøk. Det hadde vi i fjor. Og det har vi også i 2016. Samtidig er det stadig flere annonsører og mediebyråer som ser at satsing på kino-reklame er gode investeringer. Og da kommer de igjen og igjen, sier Lieblein.

Basert på en pressemelding.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
7. mars 2016
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerKino
  • MDN valgte Advertising Accord 24.02.2016
  • Ny avtale mellom KA og MDN 12.11.2015
  • MDN og CAPA samler reklamebransjen 04.08.2015
  • MDN og CAPA i felles front 03.06.2015
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • Her er Media Direct samlet i Oslo 04.06.2015
  • Media Direct beklager feilvisning 27.05.2015
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Status for DX: Flere nye kunder i 2016
Suksess for Locations nettbutikk