
Men kapasiteten for å vise kinoreklame er i ferd med å bli sprengt.
– Vi opplever god etterspørsel i Norge og vil får tidenes beste januarmåned. Vi har fortsatt noen små huller igjen, men ser at vi også her vil oppnå 100 % fyllingsgrad i januar, forteller administrerende direktør Ronny Lieblein i Egmont-eide Media Direct Norge (MDN), markedslederen på kinoreklame, til KINOMAGASINET.
– Vi har en formidabel start på året, så det er ikke mye ledig kapasitet de første ukene hos oss heller, bekrefter adm. direktør Jan Tore Kristiansen hos CAPA Kinoreklame overfor vårt nettsted.

Jan Tore Kristiansen er direktør i CAPA. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Det er nemlig slik at kapasiteten er nærmest «sprengt». Etter vekst på 46,3 prosent i 2016 og 16 prosent i 2017 er reklameflatene i ferd med å fylles.
«Kinoene er tomme for annonseplass», sier tv- og videosjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom, til Dagens Næringsliv.
– Det er ikke mer å selge. De hadde klart å selge mer om de hadde flere billetter å selge, men siden besøkstallene har vært så gode som de har, kan man ikke forvente det, sier hun til avisen.
Det påregnes dyrere kinoreklamepriser i 2018. Ronny Lieblein sier til Dagens Næringsliv at han håper på bedre besøkstall på kinoene i 2018.
«Utover det må vi jobbe for å fylle alle hull, så vi har 100 prosent belegg gjennom hele året. Markedet svinger, og i likhet med tv har vi også svake perioder. Utfordringen blir å fylle disse så svingningene ikke kommer. Varelageret for kino er begrenset, og vi er prisgitt besøket», sier han til næringslivsavisen.
MDN øker prisene med 3,6 prosent i 2018, men annonsørene som ønsker å være med i de publikumsmessig svakere periodene får en lavere pris, mens annonsørene som vil knytte seg opp mot filmene i høysesongene må regne med å betale mer for synligheten.
Facebook
RSS