• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNIKK

Førstegangsreisende til CinemaCon

Adm. direktør Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS i Tromsø i en av messehallene under CinemaCon i Las Vegas. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Førstegangsreisende til CinemaCon
John Berge
3. april 2014

LAS VEGAS: Geir Martin Jensen har aldri vært på CinemaCon tidligere, og ønsket å se om det er stor forskjell på messene i USA og Europa.

– Jeg har alltid følt at det har vært veldig relevant å delta på CineEurope, sier lederen av Aurora IKS til bransjens fagblad.

Han fikk i år stipend fra Film & Kino til den amerikanske messen, og fikk dette innvilget. Han har stort sett reist årlig til CineEurope (tidl. CinemaExpo) i Amsterdam/Barcelona for Aurora Kinos regning, men søkte i år stipend fra Film & Kino for å reise til CinemaCon i Las Vegas. Jensen hadde aldri tidligere deltatt på CinemaCon.

– Nå som du har opplevd CineEurope og CinemaCon, hva vil du si er forskjellene på messene?

– Det viktigste jeg lærte var at forskjellen var mindre enn jeg på forhånd hadde trodd. Messeområdet er muligens noe større på CinemaCon, siden dette var over to plan, men ikke voldsomt mer omfattende på den tekniske siden. Det var en god del flere utstillere på concession-siden enn på CineEurope. (Kioskdrift. Red. anm.)

– På filmsiden har det pleid å være et mer omfattende program på CineEurope enn det var på CinemaCon i år, og flere relevante filmer. Det ble kun vist tre filmer på CinemaCon, hvorav to neppe kommer til Europa – til tross for kjente skuespillere har vel hverken amerikansk fotball eller baseball spesielt stor interesse hos oss.

– Det var mange flere seminarer på CinemaCon enn det har brukt å være på CineEurope, og mange av disse var interessante.

– En annen stor forskjell var antallet norske/nordiske deltakere, naturlig nok. «Kun» rundt tyve norske deltakere hadde funnet veien over dammen, mot vesentlig mange flere som deltar på CineEurope.

– Alt i alt vil jeg si at jeg nok kanskje finner CineEurope litt mer relevant for egen del, først og fremst på grunn av at mange flere av våre egne leverandører er tilstede der. Dermed blir det for min del gjennomført normalt mange flere møter o.l. under messen. Men for all del, CinamaCon var absolutt relevant, og en positiv opplevelse!

Geir Martin Jensen likte spesielt godt å se kvaliteten på Christies 6p Laserprojeksjon.

– Ellers virker det som om mange av leverandørene kappes om å finne og lansere «det neste store» etter 3D, som gjør at det etter mitt syn blir litt for mye fokus på elementer som hører mer hjemme i fornøyelsesparker, enn på kino.

Jensen prøvde å rekke over mest mulig. Messehallene, over to plan, studiopresentasjonene, filmene og flest mulig seminarer, sto på agendaen. Noe måtte nødvendigvis prioriteres bort til fordel for andre ting, men han synes han fikk med seg det viktigste.

– Hvordan opplevde du studiopresentasjonene?

– Disse var gjennomgående gode, om enn med tidvis litt mye showfaktor. Det er jo artig å se stjerner som Clint Eastwood, Johnny Depp, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Cameron Diaz, Kevin Costner, Adam Sandler, Drew Barrymore etc. på scenen rett foran en, men rent faglig sett er jo filmene som presenteres viktigere enn å se stjernene. Men det er klart at dette gir en ekstra dimensjon til presentasjonene.

KINOMAGASINET © Geir Martin Jensen (Tromsø), Jan Eberholst Olsen (Norsk filminstitutt) og Rolv Gjestland (Film & Kino) på det avsluttende «poolparty» under CinemaCon 2014 i Las Vegas. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNIKK
3. april 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi

Siste saker fra KINOTEKNIKK

Danskene får verdens andre moderne THX-kino

John Berge8. april 2021
Les mer

Hvordan bygge kinosaler, ifølge Rolv Gjestland

John Berge5. september 2020
Les mer

Elverum kulturhus går for Dolby Atmos i begge kinosalene

John Berge27. november 2019
Les mer

Bergen kino lanserer D-BOX

John Berge9. september 2019
Les mer

Alcons med ny «immersive sound»-høyttaler

John Berge2. mai 2019
Les mer

Både Sony og Cinionic med nye PLF-format

John Berge4. april 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«CinemaCon bedre enn ShoWest»
Den vesle kinotekniske utfordreren