• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNIKK

Førstegangsreisende til CinemaCon

Adm. direktør Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS i Tromsø i en av messehallene under CinemaCon i Las Vegas. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Førstegangsreisende til CinemaCon
John Berge
John Berge
3. april 2014

LAS VEGAS: Geir Martin Jensen har aldri vært på CinemaCon tidligere, og ønsket å se om det er stor forskjell på messene i USA og Europa.

– Jeg har alltid følt at det har vært veldig relevant å delta på CineEurope, sier lederen av Aurora IKS til bransjens fagblad.

Han fikk i år stipend fra Film & Kino til den amerikanske messen, og fikk dette innvilget. Han har stort sett reist årlig til CineEurope (tidl. CinemaExpo) i Amsterdam/Barcelona for Aurora Kinos regning, men søkte i år stipend fra Film & Kino for å reise til CinemaCon i Las Vegas. Jensen hadde aldri tidligere deltatt på CinemaCon.

– Nå som du har opplevd CineEurope og CinemaCon, hva vil du si er forskjellene på messene?

– Det viktigste jeg lærte var at forskjellen var mindre enn jeg på forhånd hadde trodd. Messeområdet er muligens noe større på CinemaCon, siden dette var over to plan, men ikke voldsomt mer omfattende på den tekniske siden. Det var en god del flere utstillere på concession-siden enn på CineEurope. (Kioskdrift. Red. anm.)

– På filmsiden har det pleid å være et mer omfattende program på CineEurope enn det var på CinemaCon i år, og flere relevante filmer. Det ble kun vist tre filmer på CinemaCon, hvorav to neppe kommer til Europa – til tross for kjente skuespillere har vel hverken amerikansk fotball eller baseball spesielt stor interesse hos oss.

– Det var mange flere seminarer på CinemaCon enn det har brukt å være på CineEurope, og mange av disse var interessante.

– En annen stor forskjell var antallet norske/nordiske deltakere, naturlig nok. «Kun» rundt tyve norske deltakere hadde funnet veien over dammen, mot vesentlig mange flere som deltar på CineEurope.

– Alt i alt vil jeg si at jeg nok kanskje finner CineEurope litt mer relevant for egen del, først og fremst på grunn av at mange flere av våre egne leverandører er tilstede der. Dermed blir det for min del gjennomført normalt mange flere møter o.l. under messen. Men for all del, CinamaCon var absolutt relevant, og en positiv opplevelse!

Geir Martin Jensen likte spesielt godt å se kvaliteten på Christies 6p Laserprojeksjon.

– Ellers virker det som om mange av leverandørene kappes om å finne og lansere «det neste store» etter 3D, som gjør at det etter mitt syn blir litt for mye fokus på elementer som hører mer hjemme i fornøyelsesparker, enn på kino.

Jensen prøvde å rekke over mest mulig. Messehallene, over to plan, studiopresentasjonene, filmene og flest mulig seminarer, sto på agendaen. Noe måtte nødvendigvis prioriteres bort til fordel for andre ting, men han synes han fikk med seg det viktigste.

– Hvordan opplevde du studiopresentasjonene?

– Disse var gjennomgående gode, om enn med tidvis litt mye showfaktor. Det er jo artig å se stjerner som Clint Eastwood, Johnny Depp, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Cameron Diaz, Kevin Costner, Adam Sandler, Drew Barrymore etc. på scenen rett foran en, men rent faglig sett er jo filmene som presenteres viktigere enn å se stjernene. Men det er klart at dette gir en ekstra dimensjon til presentasjonene.

KINOMAGASINET © Geir Martin Jensen (Tromsø), Jan Eberholst Olsen (Norsk filminstitutt) og Rolv Gjestland (Film & Kino) på det avsluttende «poolparty» under CinemaCon 2014 i Las Vegas. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNIKK
3. april 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi

Siste saker fra KINOTEKNIKK

Hvordan bygge kinosaler, ifølge Rolv Gjestland

John Berge5. september 2020
Les mer

Elverum kulturhus går for Dolby Atmos i begge kinosalene

John Berge27. november 2019
Les mer

Bergen kino lanserer D-BOX

John Berge9. september 2019
Les mer

Alcons med ny «immersive sound»-høyttaler

John Berge2. mai 2019
Les mer

Både Sony og Cinionic med nye PLF-format

John Berge4. april 2019
Les mer

Ny HFR-film fra Ang Lee

John Berge18. januar 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«CinemaCon bedre enn ShoWest»
Den vesle kinotekniske utfordreren