
Lore begynner der Der Untergang slutter: Hitler er død, krigen er over, Tyskland invaderes og kastes ut i materiell nød. For mange tyskere er overgangen fra gamle til nye sannheter kanskje det vanskeligste av alt. Fjorten år gamle Lore er eldste datter i en offisersfamilie, og opplært til å bli en god nazist. Når foreldrene innser at slaget er tapt og overgir seg til de allierte, får hun ansvar for å lede søskenflokken på fem fra Bavaria i sør til tryggheten på mormorens gård i Hamburg i nord. «Ikke glem hvem du er», sier moren til Lore. Men Lore oppdager gradvis hva det er foreldrene har vært med på, og at hun bare er en flyktning som alle andre. I en verden uten propaganda vet tredje rikets arvtagere ikke lengre hva de skal tro på. Når veiene krysses med jøden Thomas stilles Lores oppvekst på prøve.
Cate Shortland (f. 1968) er oppvokst i Canberra, studerte kunst ved Sydney University og regi ved den nasjonale australske film- og tv-skolen. Spillefilmdebuten Somersault ble vist i programmet Un Certain Regard i Cannes. Lore har blant annet vunnet publikumspriser ved filmfestivalene i Hamburg og Locarno.
Filmen ble belønnet under TIFF med Auroraprisen, og under Stockholms filmfestival vant den priser for Beste film, Beste kvinnelige skuespiller, B
Another World Entertainment (AWE) har med den australske filmen Lore debutert som kinofilmdistributør på egen hånd.
– Vi har lansert to kinofilmer tidligere og det har begge vært barnefilmer. Først ut kom Julenissens Lærling i desember 02.12.2011 og deretter Eventyrhuset 13.07.2012, forteller daglig leder Marius Olsen i AWE til KINOMAGASINET.
– På disse filmene var vi ute og shoppet tjenester for kinodistribusjon. På Julenissens Lærling var det Norsk Filmdistribusjon som tok jobben for oss og på Eventyrhuset falt valget på Scanbox.
– Hvorfor valgte dere å gjøre det selv med Lore?
– Veien har blitt til mens vi har gått den og dette føltes helt naturlig. Lore har for oss vært en meget god mulighet til å lære oss å ta steget opp på kino blant de store filmene. Lore er en film som vi var trygge på at kom til å få meget sterke anmeldelser. Den er allikevel ikke for stor slik at vi som en mindre og ny aktør kan bruke god tid og gjøre jobben ordentlig i alle ledd uten å miste kontroll over prosjektet. Vi føler at dette har vært solid prosess.
– Hvor mange satte opp Lore?
– Jeg hadde satt som mål at vi skulle ikke gå over 20 kinoer. Og vi endte på 19 stk til premieredatoen. Jeg føler at det er et nokså riktig antall saler for Lore.
– Hva var de største utfordringene med å lansere til kinoene?
– Vi har jobbet lenge med distribusjon av film til hjemmemarkedet. Dette blir i et annet format, men mye av logistikken blir mye av det samme. Noe av de største utfordringene var å sørge for at alle arbeidsoppgavene og rutinene som var nye for oss kom på plass tidlig i prosessen. Da var det godt å kunne få litt gode råd fra flere av kinosjefene som bl.a. Christin Berg og Eli Gjerde. Jeg ringt også til Håkon Skogrand i Film & Kino ved flere anledninger for å høre at vi har gjort rett. Samt passet på å lytte til de som har god erfaring fra bransjen.
– Hvordan fikk du presentert filmen for kinosjefene?
– Det var mange av kinosjefene som allerede kjente godt til Lore fra festivaler som EFM Berlin og vi har vist den på TIFF, Haugesund, Oslo Filmfest og Femmina. Videre fikk jeg god hjelp av Håkon Skogrand som hjalp til med å få den med inn på filmtreffet i Bergen under BIFF. Da var det bare for meg å ta kontakt med kinosjefene og tipse dem om å se filmen, dersom de ikke allerede hadde sett den. Videre fikk jeg et vindu på siste filmtreff på Ringen kino hvor jeg fikk presentere filmen og meg selv. Det var en fin anledning for meg til å treffe mange av aktørene som jeg hadde kommunisert med via telefon og mail. Mange av kinosjefene og festivaler kom bort etterpå og håndhilste på meg, og det var veldig hyggelig å få et ansikt til de jeg hadde pratet/mailet med.
– Hvordan er du som ny kinodistributør blitt mottatt av kinosjefene/kjedene?
— Jeg synes jeg har fått en veldig god mottagelse. Jeg har fått mye god hjelp til det jeg lurer på underveis og her har kinosjefene/kjedene kommet med gode råd. Vi har kommunisert godt sammen. Det har også vært inspirerende å møte så mange nye mennesker som genuint er interessert i film. Det blir fort god stemning med dette som utgangspunkt.
– Hvordan la dere opp markedsføringskampanjen?
– Vi har hatt fokus på å få synliggjort filmen gjennom året på forskjellige festivaler og underveis skape en appell til god ambassadør virksomhet. Vi har satt opp kampanjen to delt slik at vi har en bølge opp mot lansering og deretter en som skal ta den videre inn i 2014. Vi var også så heldige at vi fikk åpne filmen på den flotte nye kulturkinoen Kino Victoria på premieren. Det var en stor ære og i den anledningen stilte filmentusiast Kalle Løchen opp som introdusør til filmen. Fokuset har hele tiden vært å få budskapet ut til det publikum Lore henvender seg til. Så vi er inne i flere aviser, magasiner og selvfølgelig nett. Nå har kritikerne talt, og vi har mottatt fantastiske kritikker. Det er meget sterke anmeldelser med femmere og seksere fra samtlige så langt og alle de største avisene og magasinene er inkludert. Neste steg for oss nå er å samle dette budskapet og formidle dette godt slik at Lore blir med over julen og inn i 2014. Det gleder vi oss til.
Another World Entertainment ble dannet i 2006 og har vokst sakte og sikkert med stadig større og nyere filmer i katalogen.
– Vi har jobbet med en sterk katalog som nå har rukket å bli over 500 filmer med gode kvalitets- og indiefilmer. De siste årene har vi hatt et mye sterkere fokus på nye filmer og vi har kunne skilte med titler som 13 Assassins, Innkeepers, Julenissens Lærling, Eventyrhuset, Som Støv fra Himmelen, Maniac, Antiviral, Liability m.fl. og da ble de en helt naturlig prosess for oss å gå videre til kino, sier Olsen til kinobransjens fagblad.
– Lore ble det perfekte valget for oss da dette er en meget sterk film som jeg føler har en klar signatur til mye av den filmen vi har jobbet med siden vår begynnelse, og den forteller noe om hvilken vei vi ønsker å ta når vi nå går på kino.
Lore fikk kun 993 besøkende ila. første visningshelg.

Facebook
RSS