
Det har blitt laget et stort antall filmer om gambling gjennom tidene, og de kanskje aller mest kjente inkluderer blant annet The Card Counter, Molly’s Game, 21, The Gambler, Vegas Vacation og Lucky You.
Felles for disse er at handlingen er satt til rundt et casino, og det spilles særdeles mye pengespill i løpet av filmene. Men ha er det egentlig som gjør en gambling-film til en bra film? Hvilke elementer må være med for å gjøre filmen til en kassasuksess? Her skal vi ta en rask gjennomgang av hvilke elementer som må være med, og hvordan disse burde utføres for å lage den neste beste gambling filmen.
Historien
Det er veldig viktig at manuskriptet og selve fortellingen i filmen kommer fra et realitetsbasert standpunkt. Dersom fortellingen ikke kan relateres til virkeligheten vil man miste mange av for eksempel de norske seerne som allerede kan litt om norskespill casino, eller andre seere som jevnlig spiller på nettkasino. Samtidig er det også viktig at man ikke kommer med alle poengene umiddelbart etter filmen har startet. En god fortelling har som oftest en god innledning der man blir introdusert for de karakterene man skal følge gjennom filmen, en introduksjon til utgangspunktet for handlingen, og hvor man blir forespeilet en problemstilling som skal løses. Når vi da beveger oss over til hoveddelen er det viktig at disse tingene er etablert slik at seerne forstår hvilket problem som skal løses gjennom filmen, og har fått nok kunnskap til karakterene til å forstå handlingen. Problemet som skal løses skal dras oppover mot et klimaks, og det er essensielt for filmens suksess at handlingen og spenningen blir sakte, men sikkert bygget oppover og oppover før klimakset endelig kommer rett før filmens slutt. Avslutningen kan gjerne komme nokså brått på, og den trenger ikke å være veldig oppsummerende. Seerne har allerede forstått problematikken, og de trenger bare at alle løse tråder blir knyttet sammen før filmen er over.
Karakterene
Et godt manuskript er avhengig av at manusforfatteren har laget gode karakterer som handlingen baserer seg rundt. Disse må være godt gjennomtenkte personligheter som både skal passe inn i handlingen, og som skal passe inn med hverandre. Det skal selvfølgelig være rom for at skuespillerne setter sine egne personlige preg på karakterene de skal spille, men grunnlaget må være godt for at de skal klare å gjøre dette om til en kassasuksess. Eksempelvis hjelper det lite å ansette Brad Pitt til å spille en avdanket pokerspiller på kasino i Las Vegas dersom det ikke ligger noe historie bak denne mannen som forklarer hvorfor han er som han er. Det er også viktig at historien bak karakteren, og personligheten den har må passe inn med problemstillingen som forespeiles i filmen. Det må være sannsynlig at disse tingene faktisk skjer med denne hovedpersonen, og det må være logisk at dette er et faktisk problem for karakteren.

Paul Schrader er tilbake, denne gangen med Oscar Isaac som William Tell i The Card Counter.
Filmingen
Vi har snakket en del nå om hvor viktig det som skjer på filmen er, men vel så viktig er det at personene bak kameraet vet hva de driver med. De som står bak kamera skal ikke bare trykke på en knapp for å starte opptaket, for så å vente til de skal trykke på knappen for å avslutte opptaket. En videograf må ha mye kunnskap om hvordan kameraet skal settes opp, både med tanke på lyssetting, kameravinkling og hvordan opptakene bør gjøres. De må ha enormt med kunnskap om hvilke vinkler som fungerer for de forskjellige scenene, hvilke utsnitt som skal brukes til de forskjellige elementene i scenen, og hvilke virkemidler som kan brukes til å fortelle seerne akkurat det de ønsker at skal formidles. Eksempelvis er en av de mest klassiske lærene i film og foto selve den horisontale vinklingen. Et fugleperspektiv gir inntrykk av at noe er lite, puslete og sett ned på. Froskeperspektivet gir illusjonen av at motivet er høyt eller langt, at det er stort og skal verdsettes. Slike effekter er svært viktige at kamerafolkene har god kontroll over dersom man skal forsøke å lage den neste beste gambling-filmen. Utsnittet er også veldig viktig, og at man klarer å hoppe mellom et sort utsnitt der hele spillbordet og spillerne er synlig, til et utsnitt der man kun ser hånden til en av spillerne og hvilke kort han holder på å spille med. Slike vinkelbytter kan ha stor effekt for historiefortellingen, og hjelper seerne til å føle seg involvert i prosessen.
Facebook
RSS