• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMHISTORIKK

Forskjellige elementer som hjelper med å lage en topp gambling-film

Forskjellige elementer som hjelper med å lage en topp gambling-film
admin
1. juni 2022

Det har blitt laget et stort antall filmer om gambling gjennom tidene, og de kanskje aller mest kjente inkluderer blant annet The Card Counter, Molly’s Game, 21, The Gambler, Vegas Vacation og Lucky You.

Felles for disse er at handlingen er satt til rundt et casino, og det spilles særdeles mye pengespill i løpet av filmene. Men ha er det egentlig som gjør en gambling-film til en bra film? Hvilke elementer må være med for å gjøre filmen til en kassasuksess? Her skal vi ta en rask gjennomgang av hvilke elementer som må være med, og hvordan disse burde utføres for å lage den neste beste gambling filmen.

Historien

Det er veldig viktig at manuskriptet og selve fortellingen i filmen kommer fra et realitetsbasert standpunkt. Dersom fortellingen ikke kan relateres til virkeligheten vil man miste mange av for eksempel de norske seerne som allerede kan litt om norskespill casino, eller andre seere som jevnlig spiller på nettkasino. Samtidig er det også viktig at man ikke kommer med alle poengene umiddelbart etter filmen har startet. En god fortelling har som oftest en god innledning der man blir introdusert for de karakterene man skal følge gjennom filmen, en introduksjon til utgangspunktet for handlingen, og hvor man blir forespeilet en problemstilling som skal løses. Når vi da beveger oss over til hoveddelen er det viktig at disse tingene er etablert slik at seerne forstår hvilket problem som skal løses gjennom filmen, og har fått nok kunnskap til karakterene til å forstå handlingen. Problemet som skal løses skal dras oppover mot et klimaks, og det er essensielt for filmens suksess at handlingen og spenningen blir sakte, men sikkert bygget oppover og oppover før klimakset endelig kommer rett før filmens slutt. Avslutningen kan gjerne komme nokså brått på, og den trenger ikke å være veldig oppsummerende. Seerne har allerede forstått problematikken, og de trenger bare at alle løse tråder blir knyttet sammen før filmen er over.

Karakterene

Et godt manuskript er avhengig av at manusforfatteren har laget gode karakterer som handlingen baserer seg rundt. Disse må være godt gjennomtenkte personligheter som både skal passe inn i handlingen, og som skal passe inn med hverandre. Det skal selvfølgelig være rom for at skuespillerne setter sine egne personlige preg på karakterene de skal spille, men grunnlaget må være godt for at de skal klare å gjøre dette om til en kassasuksess. Eksempelvis hjelper det lite å ansette Brad Pitt til å spille en avdanket pokerspiller på kasino i Las Vegas dersom det ikke ligger noe historie bak denne mannen som forklarer hvorfor han er som han er. Det er også viktig at historien bak karakteren, og personligheten den har må passe inn med problemstillingen som forespeiles i filmen. Det må være sannsynlig at disse tingene faktisk skjer med denne hovedpersonen, og det må være logisk at dette er et faktisk problem for karakteren.

Paul Schrader er tilbake, denne gangen med Oscar Isaac som William Tell i The Card Counter.

Filmingen

Vi har snakket en del nå om hvor viktig det som skjer på filmen er, men vel så viktig er det at personene bak kameraet vet hva de driver med. De som står bak kamera skal ikke bare trykke på en knapp for å starte opptaket, for så å vente til de skal trykke på knappen for å avslutte opptaket. En videograf må ha mye kunnskap om hvordan kameraet skal settes opp, både med tanke på lyssetting, kameravinkling og hvordan opptakene bør gjøres. De må ha enormt med kunnskap om hvilke vinkler som fungerer for de forskjellige scenene, hvilke utsnitt som skal brukes til de forskjellige elementene i scenen, og hvilke virkemidler som kan brukes til å fortelle seerne akkurat det de ønsker at skal formidles. Eksempelvis er en av de mest klassiske lærene i film og foto selve den horisontale vinklingen. Et fugleperspektiv gir inntrykk av at noe er lite, puslete og sett ned på. Froskeperspektivet gir illusjonen av at motivet er høyt eller langt, at det er stort og skal verdsettes. Slike effekter er svært viktige at kamerafolkene har god kontroll over dersom man skal forsøke å lage den neste beste gambling-filmen. Utsnittet er også veldig viktig, og at man klarer å hoppe mellom et sort utsnitt der hele spillbordet og spillerne er synlig, til et utsnitt der man kun ser hånden til en av spillerne og hvilke kort han holder på å spille med. Slike vinkelbytter kan ha stor effekt for historiefortellingen, og hjelper seerne til å føle seg involvert i prosessen.

Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMHISTORIKK
1. juni 2022
admin kinomagasinet

Relaterte saker

Siste saker fra FILMHISTORIKK

De lystige skurkene i Sherwood-skogen

John Berge16. januar 2023
Les mer

Filmjubilanten: Con Air – en actionfest vi aldri glemmer!

Ole-Kristian Solberg30. desember 2022
Les mer

De beste filmene med innslag av casino og pengespill

John Berge29. desember 2022
Les mer

Filmjubilanten: 80 år siden Walt Disney fortryllet kinopublikum med Bambi

Ole-Kristian Solberg28. desember 2022
Les mer

Nå er jubileumsfeiringen av Bond i gang

John Berge22. september 2022
Les mer

Slik feires James Bond i den hemmelige agentens hjemland

John Berge2. august 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Liker du Interstellar? Da kan kanskje disse sci-fi-filmene vekke interesse
Tilbake til 1982