• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

HJEMMEKINO

Forskere: Norske Netflix tilbyr lite norsk film

Forskere: Norske Netflix tilbyr lite norsk film
NTB
2. april 2019

Netflix anbefaler kundene sine helst egne produksjoner og er ikke villig til å betale for å få inn flere norske titler i tilbudet, sier forskere fra Oslo Met.

Forskerne har undersøkt Netflix’ anbefalinger til norske kunder, gjengitt i en forskningsartikkel som er publisert i det nye nummeret av Norsk Medietidsskrift. Forskerne har undersøkt anbefalingene 27 kunder fikk fra Netflix over en tolv timers periode, til sammen 270 anbefalinger.

– Dette er et øyeblikksbilde, som vi mener er tilstrekkelig til å vise at det foregår en algoritmisk utvelgelse, og at Netflix’ eget innhold kommer høyere enn annet materiale, sier førsteamanuensis Kim Tallerås ved institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved Oslo Met til Dagsavisen.

Forskerne bemerker at ingen av deres respondenter fikk anbefalt en eneste norsk film gjennom det som er den største strømmetjenesten i markedet. 55 prosent av norske husholdninger abonnerer på Netflix, ifølge Elektronikkbransjens forbrukerundersøkelse for 2018.

Derimot var ni av de 13 mest anbefalte TV-seriene og filmene produksjoner med tilknytning til Netflix.

«I Netflix’ tilfelle virker det klart at tjenesten ikke er villig til å betale for å få et større antall norske titler inn i tilbudet», heter det videre.

– Det som blir foreslått for deg, er basert på din egen seerhistorikk. Så når du får mange Netflix Originals, kan det tyde på at du har sett flere av Netflix sine egenproduksjoner, skriver Netflix i en kommentar via PR-byrået Släger.

Selskapet minner blant annet om at det står bak «22 July» med norske skuespillere og crew og etter denne har kunngjort tre norske produksjoner.

Relaterte sakerForsidenNetflix
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
HJEMMEKINO
2. april 2019
NTB

Relaterte sakerForsidenNetflix

Siste saker fra HJEMMEKINO

PlayStation 5 lanseres i Norge den 19. november

admin17. september 2020
Les mer

TV-salget i 2020 som i 2019, men verdien øker fordi nordmenn kjøper større skjermer.

admin27. august 2020
Les mer

Altibox melder om sterk økning i nettbruken

admin13. mars 2020
Les mer

Netflix viser frem sine «Ti på topp»

admin26. februar 2020
Les mer

Operaen får refs for umerket Netflix-reklame

admin4. februar 2020
Les mer

Slutt for The Crown etter femte sesong

admin4. februar 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Barco med ny videovegg
Discovery og BBC med felles strømmetjeneste