• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Fokus på oppsparte fondsmidler

Brevet som Kulturdepartementet (KUD) har sendt Film & Kino.
Fokus på oppsparte fondsmidler
John Berge
22. juli 2015

Kulturdepartementet (KUD) har gransket regnskapene til Film & Kino i årene 1987 til 2014 og ber nå om mer informasjon om «Kinofondet».

I brevet heter det:

I forbindelse med utarbeidelsen av filmmeldingen har Kulturdepartementet foretatt en gjennomgang av regnskapene til Film&Kino (NKFF, Film&Kino og Kinofondet), basert på årsmeldingene fra 1987-2014. Hensikten med gjennomgangen har vært å få et mer overordnet bilde av resultatutviklingen, med særlig sikte på å identifisere grunnlaget for den opptjente egenkapitalen som i dag er plassert i Kinofondet. Denne egenkapitalen har i årsregnskapet for 2014 en bokført verdi på 90,6 mill. kroner.

Det er derfor rimelig å legge til grunn at størstedelen av fondets nåværende egenkapital stammer fra økningene i inntektene fra videoavgiften som fant sted første del av 2000-tallet.

KUD ber nå Film & Kino om mer informasjon innen 15.08.2015:

1) En redegjørelse for det rettslige grunnlaget for praksisen med å overføre udisponerte avgiftsmidler fra Norsk kino- og filmfond til Kinofondet.

2) En oversikt over hvor mye av Kinofondets resterende egenkapital som stammer fra avgiftsmidler innkrevet med hjemmel i film- og videogramloven § 3.

3) Forutsatt at endel av egenkapitalen i Kinofondet stammer fra avgiftsmidler, jf.pkt2, ber departementet om en redegjørelse for hvorfor disse midlene ikke har blitt benyttet til ulike filmformidlingstiltak ihht forskrift om film og videogram § 3-2. Departementet viser her til at Film & Kino har redusert utgiftene til ulike filmformidlingstiltak de senere årene.

I et tilsvar på KINO.no skriver Film & Kino til sitt forsvar at NRKs reportasjer om dette (se lenke her og her) er «unyanserte».

«Det er imidlertid slik at all disponering knyttet til forvaltningen av kinofondet er gjort i forståelse med Kulturdepartementet helt siden avgiften ble lovpålagt i 1987. Fra den tid er det operert med to fond; et kinofond og den lovpålagte avgiften til Norsk kino- og filmfond. Det er førstnevnte det nå stilles spørsmål ved. Der er det i dag avsatt midler til avslutningen av digitaliseringen av de norske kinoene (ca. 30 mill.), lovpålagte pensjonsforpliktelser (ca. 20 mill.) og midler de norske kinoene frivillig betalte inn i mange år før avgiften ble lovpålagt og offentlig (ca. 30 mill.). I tillegg kommer avkastning på dette beløpet. I fondet ligger det også 7,2 millioner kroner som stammer fra Film & Kinos salg av aksjer i Filmweb. Film & Kino har i lang tid forsøkt å få en dialog med departementet om disponeringen av eventuelt overskytende beløp.»

Skriver Film & Kino.

NRKs reportasje fokuserer på at Film & Kino kappet i støtten til filmfestivaler, cinematek og barnefilmtiltak de siste årene, grunnet nedgangen i avgiftsmidler – som igjen skyldes synkende fysisk videosalg. (Og i støtten til videobransjen, som NRK, ikke nevner.)

NRK nevner som eksempel:

Ved slutten av 2012 overførte Film & Kino fire millioner offentlige avgiftskroner til Kinofondet. I 2013 måtte cinemateket i Stavanger stenge fordi de ikke fikk 180.000 kroner i støtte av Film & Kino.

– Departementet har hele tiden vært orientert og med på landsmøtet. Hvis de ikke har fått med seg at det er satt av penger til Kinofondet, så får de svare for det selv, sier Guttorm Petterson, direktør i Film & Kino, til NRK.

NRK har snakket med jurister som mener at praksisen mellom NKFF og Kinofondet er «uryddig».

– Det framstår som rart at man går til departementet og ber om ekstra midler til den type formål. For her er det jo åpenbart at man har hatt midler i et fond, midler som er samlet inn nettopp for å støtte den type aktivitet, sier Bjørnar Borvik, førsteamanuensis ved juridisk fakultet ved Universitetet i Bergen. Han stusser på at Film & Kino brukte avgiftsmidler på tiltak som nasjonale kinokampanjer og billettsalgsløsninger når forskriften sier at pengene skal brukes på filmformidlingstiltak som filmfestivaler og bygdekino.

– Hvis man har krevd inn penger som man deretter har brukt på andre formål enn det man skal, og samtidig framsetter et krav til departementet om at man skal få økonomiske midler, så synes jeg det stiller Film & Kino i et litt uheldig lys, sier Borvik til NRK.

Også andre reagerer, ifølge NRK.no.

– Jeg ser at alt fra jurister til andre fra kulturlivet reagerer. Det skjønner jeg, for det ser uheldig ut, sier Kulturpolitisk talsperson i Høyre, Kårstein Eidem Løvaas, til NRK.

Av de 90 millioner kronene i fondet er 30 millioner satt av til digitalisering. Nå skal Kulturdepartementet og Film & Kino bli enige om hva resten av pengene skal brukes på, skriver NRK.

Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
22. juli 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker
  • Styrer Film & Kino mot en uviss fremtid 01.06.2015
  • Film & Kino: «Kino er viktigst» 31.05.2015
  • Film & Kino-direktøren: «Dramatisk situasjon» 30.05.2015
  • CINEMA-redaktøren: – Film & Kino kan legges ned 29.05.2015
  • Sluttpakker tilbudt 17 Film & Kino-ansatte 05.05.2015
  • Film & Kino frikjent av KOFA 15.03.2015
  • Petterson godt i gang hos Film & Kino 06.02.2015
  • De skal forme nye Film & Kino 28.01.2015
  • Administrerer Film & Kino i omstillingsfasen 22.01.2015
  • Premissene for nye Film & Kino 04.11.2014
  • Utmeldinger av Film & Kino 04.11.2014
  • Film & Kinos nye direktør presenterte seg 31.10.2014
  • Bransjefolk om den nye Film & Kino-direktøren 04.06.2014
  • Petterson skal lede Film & Kino 03.06.2014
  • 18 vil bli Film & Kino-direktør 14.05.2014
  • Film & Kino-ansatte vil utsette omorganiseringen 06.05.2014
  • Oslo Kino om Film & Kinos fremtid 10.03.2014
  • Kritisk til Film & Kino-omorganiseringen 22.01.2014
  • «Film & Kino har skapt monopolsituasjon» 23.12.2013
  • Slik skal Film & Kino endres 28.11.2013
  • Organisasjonsutvalget bestemmer Film & Kinos skjebne 05.06.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Norske kinoer om Netflix-filmer
Digitallansering 17 dager etter kinopremieren