
Oppdal Kino. Kommunalt eid kino. Er en del av Oppdal Kulturhus. Er medlem av KinoAlliansen (KA).
En dedikert kinosal med 104 seter og en flerbruksal med 432 seter.
Besøk kinoens nettside her.
OPPDAL: Turistene vet å benytte seg av Oppdal Kino. Kinosommeren 2015 ligger godt foran skjema og løsningen med kino og badebasseng er tipp-topp.
Det forteller Morten Haagensen (40), kulturhuskonsulent og kinosjef og markedsansvarlig for Oppdal Kulturhus, som KINOMAGASINET besøkte tidligere i år.
– Vi har hatt en ganske bra sommer og ligger foran fjoråret, forteller Haagensen, som før sommeren var spent, siden det var lite familiefilm å velge i mellom. Turistbygda Oppdal er helt avhengig av at barnefamiliene synes kinotilbudet er godt.
– Juli er en god måned siden vi har mye turistbesøk. Så sånn sett er vi ganske fornøyd. Det er ikke på Istid 3-sommernivå, men Minions og Jurassic World har trukket bra med folk.
KINOKULTUR
Morten Haagense sier det er fin kultur for å drive kino på Oppdal.
– Hvordan informerer dere fastboende og turister om kinotilbudet?
– Siden vi er kulturhus med både badeanlegg og kino, treffer vi mange. Vi har også egne plakater og generelt bra trøkk på markedsføringen på sommeren, og i alle ferier for så vidt!
– Det er lagt godt til rette for det, at kino er et viktig tilbud på Oppdal, når vi markedsfører oss mot turistene. Vi er 6.800 innbyggere her og vi nyter godt av Oppdal som hyttedestinasjon og satser stort på feriene. Det er 2.000 besøkende i vinterferien og 3.500 hytter. Vi gir ut månedsprogram. Hytteeierne er utfording å nå, men det fine med huset er jo badeanlegget. Vi er et opplevelseshus. En dag kino, en dag basseng. Et opplevelseshus i sentrum for tilreisende. Og selvsagt er vi aktive på nett.
BAKGRUNN
Morten Haagensen har jobbet for Oppdal kommune siden 27. mars 2007. Han var en av de første i organisasjonen som da skulle drive det nye kulturhusforetaket. Han kommer opprinnelig fra Brekstad på Ørlandet, også det som kjent i Trøndelag. Han har arbeidserfaring fra NRK og cand mag i psykologi og filmvitenskap fra Universitetet på Dragvolll.
Han har vært med fire år i styret i Norske kinosjefers forbund. Det har vært en spennende periode med digitalisering, nytt Film & Kino.
– Det er viktig å ha et felleskap og forbund, sier han.
– Kinosjefene har mye kontakt gjennom filmtreff og andre forum, facebook, e-post og vi ringer til hverandre. En del av de tingene som har vært viktigst i et ny Film & Kino, er nettopp å få bransjefelleskap og rollen Film & Kino har spilt spesielt for mindre og mellomstore kinoer. At de lager møteplasser for oss, kurs og seminarer. Jeg synes det er en kjempebra bransje å jobbe i!
DA KINOEN BRANT
Oppdal Kino har hatt mange gode år siden oppstarten i 2007, men historikken i årene før det var trist. Kinoen brant ned i 1999 og i årene frem til nykinoen var det bygdekino og en DVD-klubb (avklart med byråene) som var kinotilbudet.
– Det var alltid et mål å bygge opp kinoen etter brannen. Det kom forsikringspenger, så det var aldri noe tvil om at det ikke skulle bli ny kino. Den kinosalen vi har har nå har kjempegode seter og er bygd en ren kinosal, forteller kinosjefen.
GODT BESØK
Salen har 104 seter. Det er også en konsert/teatersal i bygget, som også brukes som kinosal ved spesielt populære filmer
– Så lenge det er ledig, viser vi film tirsdag til søndag, hver dag – i begge salene når det er ledig, forteller Morten Haagensen,
Han forteller om en «fantastisk besøksutvikling».
– Det var prosjektert i driftskonseptet at vi skulle ha 15.000 besøkende i året. Nå har vi ca 30.000 hvert år. 2008 var det første fulle driftsåret. Da hadde vi 31.000 -–dobbelt så mye som planlagt.
Kinoen har topp moderne prosjektorer – Christie 2210 og 2230. De bruker Xpand 3D-briller som lånes ut til kundene og vaskes i vaskemaskin etter bruk.
SKREKKFILMFESTIVAL
Oppdal er også blitt kjent for sin egen filmfestival, Ramaskrik – med slagordet Norges skumleste filmfestival. Årets festival er den femte på rad og finner sted 15. – 18. oktober 2015. Ramaskrik Oppdal er et samarbeidsprosjekt mellom Kosmorama Trondheim internasjonale filmfestival og Oppdal Kulturhus.
– Jeg har alltid vært glad i skrekkfilm. Vi har hatt 2.000 besøkende på det meste.
REPERTOARET
– Ettersom vi har to saler, kan vi ha bredde. Jeg skrev i forrige årsmelding at vi viset 157 filmer inkludert Ramaskrik. Jeg tror at jeg har en forholdsvis god følelse og oversikt over hva publikum vil ha. Vi har selvfølgelig barne- og familietilbudet, men vi har et spesielt godt voksenpublikum. Vi hadde f.eks 430 besøkende på Still Alice på fire forestillinger. Folk måtte snu fordi det var fullt. Vi er gode på de gode filmene for voksne. Det blir mindre av de såkalte kvalitetsfilmene med mindre potensiale i den nye digitale hverdagen. Pga. økonomiske modeller er det tøffere å ta inn en film med færre besøk, enn tidligere. Samtidig er jeg blitt ganske bevisst på å ta ut filmens potensiale og ikke bare å booke på for å fylle ut. Så jeg er bevisst på de fleste. Da vi viste Mr. Turner, hadde vi et opplegg med Oppdal kunstlag og vi har tilsvarende ting med andre foreninger hvis tematikken passer dem. Dette er hovedårsaken til så godt besøk på slike type filmer.

Facebook
RSS