
Another World Entertainment Norway AS (AWE) kjører på med stadig flere kinolanseringer. Her er en oppdatering på deres nye lanseringer.
– Vi gleder oss til vår sterkeste kinolanseringsperiode noensinne. Vi har tre gode filmer som premierer ut 2014, og ytterligere to på plass for 2015, forteller daglig leder Marius Olsen i AWE til KINOMAGASINET.
31. oktober er det full fest til Halloween og Den Store Kinodagen lørdagen etter.
– Den helgen blir kjører vi premierevisninger av klassikeren og 40-års jubilanten Motorsagmassakren (The Texas Chainsaw Massacre) i en fantastisk restaurert utgave med 4K scan og 7.1 miks med regissøren Tobe Hooper tilstede. Det blir en åpenbaring for de innvidde og herda! Vi hadde i utgangspunktet kun sett for oss å gå opp i de største byene, men det har vært en stor pågang og interesse om filmen, samt nye VPF-avgifter, så vi blir å sette den opp på over 30 kinoer med maks 1-4 visninger. Men i de tre største byene kan den rulle videre dersom billettene skulle gå unna på like fort som motorsaga, sier Olsen.
I Norge på 80-tallet ble Motorsagmassakren selve symbolet for alt som heter videovold, og den utløste en voldsom debatt i media. Den ble forbudt i mange land, og selvfølgelig også i Norge. Den har aldri vært vist på kino før nå. Nå har vi fått den godkjent for kinovisning med 15 år aldersgrense. Til tross for filmens ry er det få som faktisk har sett dette mesterverket. Motorsagmassakren er en drivende effektiv skrekkfilm med en ubehagelig stemmning som overgår det meste som er laget i ettertid.
– Another World Entertainment er stolte over å kunne presentere den ultimate versjonen av alle tiders største og mest skremmende horrorfilm. Dette er skrekkfilmen over alle skrekkfilmer! Ingen over, ingen ved siden!
31. oktober skal AWE opp med en ny prisvinnende krigsfilm sett gjennom barns øyne. Den heter Tvillingenes dagbok av den prisbelønte regissøren Janos Szanz, og er filmversjonen av den verdenskjente ungarskfødte sveitsiske forfatteren Agota Kristof (1935-2011) sin første tredjedel av romantrilogien Le Grand Cahier (Tvillingenes dagbok), Beviset og Den tredje løgnen. Filmen er en sterk opplevelse, men den er også vakkert framstilt med et flott foto av Christian Berger som er kjent fra bl.a. Det hvite båndet.
Tvillingenes Dagbok har tidligere gått opp på teater i Norge, først på Black Box deretter senere og større på Det Norske Teater dramatisert av Jon Fosse under tittelen Tvillingar. Tvillingenes dagbok er Ungarns bidrag til Oscar for beste fremmedspråklige film. Den er vinner av Crystal Globe prisen under Karlovy Vary Internasjonale Filmfestival
Filmen er et postmoderne antikrigsdrama; en nær beskrivelse om hva krig gjør med barn, og beskriver intenst og nådeløst den elendighet som hele befolkningen i Øst-Europa måtte lide under. Den har vært å reise på festivaler som Toronto og Stockholm Internasjonale Filmfestival.
– For oss blir dette på sett og vis en film som treffer mye av det samme publikumet som den første krigsfilmen vår Lore, sier Olsen.
– Vi treffer gode synergier med de kulturelt-, historie- og de krigsinteresserte, og appellerer også til de som liker å gå i teater. Premieredatoen 31. oktober ble satt allerede i februar i år med tanke at dette er en film som vil gjøre seg godt i høstmørket, men også på grunnlag av forfatteren Agota Kristofs bursdag 30. oktober. De fleste anmeldelsene av filmen vil stå på trykk denne dagen, og det vil være til ære og gratulasjoner til forfatteren, som flere observante anmelder kan få med seg.
AWE runder av året og går inn i 2015 med årets høydepunkt og den beste filmen fra årets filmfestival Cannes, mener Olsen.
– Vinneren av juryens pris; Mamma (Mommy) av Xavier Dolan har premiere 25. desember. Dette er datoen for de gode mesterverkene, og det er definitivt vår aller største film til nå. Mamma pumper blod og tårer når den forteller om en gutt i tenårene med ADHD og hvordan hver dag blir en følelsesmessig bergogdalbane for han og moren.
Xavier Dolans ekstraordinære nye film Mamma var Cannes-festivalens høydepunkt, og flere spådde at Dolan ville bli belønnet med Gullpalmen. Og det er blitt skrevet at han vant den for han er framtidens regissør. Den ble møtt av stående ovasjoner fra en samlet internasjonal presse. Et slående ukonvensjonelt grep er det utradisjonelle billedformatet: Mesteparten av filmen er filmet i et nærmest kvadratisk format som gir filmen et klaustrofobisk preg, som bygger opp under dens maniske intensitet og brå humørsvingninger. Formatet kommer veldig nært og blir også hverdagslig i den form vi kjenner fra våre Instagram kontoer. Dolan har fra dag én gjort seg bemerket som et stort regitalent, og med sin femte spillefilm befester han seg som en av sin generasjons virkelig store filmskapere. Mamma er et visjonært og forrykende velspilt drama du aldri tidligere har sett maken til. Dette er utvilsomt Dolan sin mest ambisiøse og suksessfulle film til dags dato.
I februar 2015 har It Follows premiere. Dette er «IT» filmen fra Cannes som alle pratet om, og skremte vettet av de heldige som fikk sett den. Det er en klassisk thriller/horror som overgår det meste som har kommet i denne sjangeren på flere år. Den skremmer deg helt ut på kanten av stolen, og sjeldent har vel ordet forfulgt blitt perfeksjonert så ekstremt uten å falle for fristelsen å gjøre dette til et blodig effektmakeri, men heller opprettholde intensiteten og uhyggen under forfølgelsen.
– Dette er utvilsomt den mest skumle filmen jeg har sett på lenge. Filmen ble solgt til meget mange land og det er mange kritikere som stiller seg bak den, sier Olsen.
It Follows handler om 19 år gamle Jay som dater en kjekk, ung fyr, men forholdet får en brå slutt etter at de har hatt sex. Det viser seg at målet med affæren var å overføre en forbannelse til Jay, og nå er det hun som blir forfulgt av en morderisk ond skikkelse. Uansett hvor hun befinner seg, er den alltid på vei mot henne. Du kan se skikkelsen langt bak inn i bildet. Den går målrettet, og den går etter deg. Den er heldigvis ikke fryktelig rask for den går alltid, men den tar aldri pauser, den stopper aldri, og den kan endre utseende og se ut som hvem som helst. Og den vil alltid forfølge deg og den vil alltid ta deg. Uansett!
Med den fengende og treffende tittelen It Follows og sitt suggerende soundtrack byr den på en annerledes skrekkfilmopplevelse der du blir sittende skremt og analysere det som befinner seg i bakgrunnen for å komme snikende innpå deg, for forfølgeren er aldri langt unna. Dette er dessuten en av de filmene som har potensiale til å bli med deg ut av kinosalen og følge etter deg, hele veien hjem.
Vampyrkomedien What We Do in the Shadows har premiere i mars 2015. Tittelen tilsier blodig alvor, men dette lyn fra klar himmel og sannsynligvis årets morsomste film. Helt siden Sacha Baron Cohen tok verden med storm i Borat, har man sett ytterst få tullekomedier de siste årene. Men med What We Do In The Shadows gjennopplives ikke bare sjangeren, den bringer nytt blod til bordet, gjennom vampyrer.
Vi møter her fire vampyrer som lever i et dagens bokollektiv med visse tilpasningsproblemer i det 21. århundre. Dette utspiller seg som en episode av Borettslaget, der trivielle konflikter om hvem som skal ta den 5 år gamle blodige oppvasken fører til intense hissekonkurranser, sosiale utfordringer med å oppholde seg i dagslys og gjestelister med dresscode for å komme inn på utestedene.
Viago er en 183 år gammel fjong og dekadent renessansevampyr. Romkameratene hans er den 800 år gamle erketypiske middelalder tortur vampyren Vlad, og Deacon som er en utdatert hipstervampyr. Til og med eldgamle Petyr på 8000 år, kjellerens nosferatu holder til i samme hus. For å overleve trenger de naturligvis menneskeblod, og anskaffelsen av dette byr på harde utfordringer. Men alt endrer seg når de får et nytt medlem i gjengen med tilknytninger til menneskeverden på godt og vondt. Da prater vi selvsagt om en mer ung kjekkas Twilight orientert type. Dette er hysterisk morsomt og må oppleves.
What We Do in the Shadows er vinneren av årets publikumspris under Midnight Madness på TIFF, Toronto International Filmfestival. Filmen har fått strålende kritikker over hele verden og går sin seiersgang på alle de viktigste filmfestivalene verden over og våre egne norske BIFF, Ramaskrik, Tysvær og flere som ikke kan annonseres på dette tidspunkt.
– «Alle» de jeg møter som ser denne filmen, plukker opp sine sitater og oneliner´s fra filmen. De blir flittig gjenfortalt og de får leve videre utenfor skjermen til mye moro for de innvidde. Denne filmen kan fort bli den som virkelig treffer et overrasket og stort publikum i 2015. Denne filmen er det nærmeste du kommer det å sjekke Jerry´kanna for bensin med fyrstikker …


Facebook
RSS