
Bergen kino var først ute, før jul 2016. Så fulgte KinoNor opp: først med Edda kino i Haugesund høsten 2017, og noe senere Trondheim & Kimen kino. Nå kommer også tredje kino i kjeden med app, Aurora kino.
– Vi tror det kommer flere neste år!
Det sier en gledesstrålende Jan Tore Kristiansen, administrerende direktør i CAPA Kinoreklame AS, til KINOMAGASINET.

Trondheim kinos kinoapp-forside.
Erfaringene fra de kinoene som har lansert egne kinoapplikasjoner er nå ganske mange.
Blant det viktigste funnet er dette:
• Brukerne åpner appen i snitt ni ganger i måneden.
– Det viktigste vi ser er at folk åpner appen og bruker den oftere enn bare når de skal kjøpe kinobilletter. Det viktigste målet med appen er jo å gi inspirasjon, slik at folk kan lese omtaler og se hva andre har sett på kino, sier Kristiansen.
De kinoene som til nå har fått laget egne apper er alle medeiere av CAPA Kinoreklame.
Bergen Kino er majoritetseier i Kinovasjon Norge AS, som eier andre halvparten av CAPA. Den andre halvparten eies av SF Kino, som faktisk har sin egen app. De andre eierne av Kinovasjon Norge er SF Kino Stavanger Sandnes, Trondheim Kino og Haugesund Kino, hvorav altså de to sistnevte har lansert app.
Da CAPA presenterte appen for et år siden fortalte Film & Partnerships Manager Linn Barholt dette:
– Det er en app som skal inspirere deg til å dra på å kino. Det handler om å dyrke kjærligheten til film, hvilken film går når og hvor, trailere vises. Den vil sortere på toppliste og personlige preferanser. Det vil alltid skjedd noe nytt når du logger på.

Erling Hjorthaug (digital produktsjef), Linn Barholt (Film & Partnerships Manager) og Jan Tore Kristiansen (administrerende direktør) i CAPA Kinoreklame AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Facebook
RSS