
Den norske kinokonferansen 2016
07.11.2016 - 10.11.2016, Hamar Kino
Arrangør: Film & Kino
KINOMAGASINETs dekning er støttet av Skeie.
HAMAR: Filmweb lanserer før jul 2016 nydesignede nettsider og kan samtidig fortelle at 61,3 prosent av billettsalget nå skjer via nettet.
Frode Soleim, markedsdirektør i Filmweb, startet sin presentasjon under Den norske kinokonferansen med å vise til tallene fra de siste årene.
Høsten 2014 var nettsalget av kinobilletter på 45,5 prosent av de solgte billettene. Året etter var en milepæl med over 50 prosent: 54,3 prosent – og oktober 2016 var andelen på 61,3 prosent.
– Dette er basert på tall fra de ti største kinoene. Dette er vi veldig stolte av. Dette er vi ganske flink til i Norge, sa Soleim og viste til en stor, britisk kjede har en nettsalgsandel av kinobilletter på 30 prosent.
Og av de som kjøper via nett – hvordan kjøper de billettene?
I oktober 2015 var tallene slik:
15 % tablet, 36 % mobil, 49 % PC
I oktober 2016 er tallene slik:
10 % tablet, 46 % mobil, 44 % PC
– Det er mobilen som nå er den viktigste salgskanalen og det påvirker hvordan vi skal bygge tjenestene til å fungere på den lille mobilskjermen.
Soleim fortalte også om muligheten for å betale billettene via mobilen med MobilePay hos en del kinoer (Danske Bank). De støtter også mCash (Sparebank1), Vipps (DnB) og Strex.
Filmwebs fokus er, ifølge Soleim, «hvordan selge mer kinobilletter når medieverden forandrer seg så sterkt».
– 633.935 så forrige Star Wars-film. Når man skal nå ut til Rogue One, må vi finne de igjen! Det finnes kundedata hos kinoene. Vi i Filmweb implementerer nå en ny data management-plattform, som ikke tar utgangspunkt i kundedata, men brukerdata fra nettet. Vi vet hva folk klikker på. Så da skal vi finne kundene igjen på nettet, med programatisk annonsering. Her kommer vi med produkter som kinoer og filmdistributører kan få tilgang til for å bygge markedsføring mot spesifikke segmenter.

Produktsjef Ken Håkegård i Filmweb under Den norske kinokonferansen 2016. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.
Produktsjef Ken Håkegård tok så ordet for å fortelle om «Filmwebportalen 2017»
– Det er en revisjon av nytt design og profil, som er en uke eller to unna.
– Det blir ny forside og kinoprogram. Målet er å øke trafikken og relevansen og stimulere til økt billettsalg.
Senere i 2017 kommer innloggings- og personaliseringsmulighet for brukerne av nettsiden.
– Siden blir lysere og mer ryddig for publikum. Det er et stort nettsted, så det er mye å rydde og, designe, men vi håper det blir godt mottatt.
Av andre nyheter fra Filmweb ble det nevnt:
Kinoprogram – nyutvikling av en eldre applikasjon, som skal støtte iOS og Android. Dette er en kinoprogramtjeneste, om hva som er aktuelt på kino, finne kinoer i nærheten, osv.
FilmwebTV: Videoinnnslag blir veldig viktig videre. Det skal «øke drastisk» i 2017. Filmweb forsterker videosatsingen og har ansatt en ny videoansvarlig. Filmweb skal spre innholdet på egne nettsider, Facebook, Snapchat, Instagram og ønsker å finne mediepartnere som vil vise deres innhold. Filmweb vil filme folk på kino, besøke filminnspillinger og være mer tilstede på junkets, premierer, osv. Filmweb sier også at de skal dekke neste års Academy Awards-utdeling i Los Angeles på en grundig måte.
Facebook
RSS