
Et «annus horriblis» er over – også for kinoreklamebransjen. Her er status for Media Direct Norge (MDN) og CAPA Kinoreklame.
Ti årsverk mindre enn ved forrige årsskifte, er status for CAPA Kinoreklame, opplyser adm. direktør Jan Tore Kristiansen til KINOMAGASINET.

Fra venstre: Jan Tore Kristiansen (CAPA) og Ronny Lieblein (MND). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no (Arkivbilde.)
I et brev til ansatte og forretningsforbindelser skriver Kristiansen at «verden har blitt snudd på hodet, og ting vi tok som selvfølgeligheter før ble plutselig umulig å få gjort. For oss som lever av at folk møtes utenfor hjemmet, opplever magien av et stort kinolerret og buldrende lyd til en god film, har dette vært et svært krevende år. Da kinoene stengte ned falt hele vårt inntektsgrunnlag bort og våre ansatte sto uten mulighet for å gjøre jobben sin.»
CAPA har hatt 38 ansatte på det meste, mens de nå har 28.
– Vi har redusert via naturlig avgang gjennom året, og latt være å erstatte dem, sier Kristiansen til kinobransjens fagblad.
– Hva skjer i 2021?
– Jeg håper ikke flere må slutte. Vi anser oss som ferdig med endringene og ser frem mot vekst i 2021. Når vaksinen virker, og vi får bedre kinobesøk når det åpner opp, venter vi en solid opptur igjen – da det er stor etterspørsel etter produktenene våre. Annonsørene har vært veldig positive i perioden, og forståelsesfulle for situasjonen, med endringer fra uke til uke. Vi håper det hele mer er en fartsdump enn varig nedgang.

Adm. direktør Ronny Lieblein hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Ronny Lieblein hos Media Direct Norge (MDN) sier at de har hatt ansatte permittert, men ingen planer om oppsigelser.
MDN har 21 årsverk.
– Hvordan tror du 2021 blir?
– Jeg tror det blir en treg start på året, med restriksjoner. Filmtilgangen er ikke den største. Men jeg tror på en høst tilnærmet normalen, sier MDN-direktøren, som måtte se at omsetningen gikk fra 92 millioner kroner i 2019 til 42 millioner kroner i 2020.
– Kino-året 2020 i Norge endte opp på ca. fem millioner besøkende mot 11-12 millioner i normalår. Nedgangen gjenspeiler vår omsetning, som hånd i hanske. Det har vært fullt med annonsører, og utsolgt hele året, på all tilgjengelig tid, sier Ronny videre.
– Vi er hardt rammet, men vi har god økonomi og en god eier bak oss. Så det er ingen dramatikk for oss, men vi begynner bli å lei og drømmer om normale tilstander.
Facebook
RSS