
Unike produkter i kinokiosken gjør kinoopplevelsen bedre. Nå vil leverandøren Flavo også forbedre smågodtkonseptet.
«A World of Snacks» er slagordet til Flavo, som har spesialisert seg på spesielt, unikt og kvalitetsgodteri – alt fra fersk lakris, popcornmaskiner og annet.
Tommy Hanson Wikmark har drevet Flavo siden 1. januar 2011.
Med en omsetning på ca. 26 millioner kroner i 2012, var hele 90 prosent av omsetningen rettet mot kinoene, selv om Flavo også har avtale med de store grossistene innenfor dagligvarehandelen, samt retter seg noe mot hotellmarkedet. Ifølge proff.no har Flavo økt omsetningen de siste årene, men lønnsomheten har gått ned.
– Hvorfor er dere så lojale mot kinoene?
– Vi er nødt til å være det, hvis ikke ødelegger vi for konseptet vårt. Kinoene må ha godteri av god kvalitet. Det er for eksempel ikke i kinoens interesse at kioskene rundtomkring kinoen selger ferskt popcorn, da popcorn er en så viktig inntektskilde. Kinoene kan stole på at vi i alle fall ikke leverer slike popcornmaskiner til virksomheter som konkurrerer med kinoene, forteller Flavo-sjefen.
Flavo-varene kommer på samme pall/levering som fra kioskleverandøren Location, som igjen er morselskapet til Flavo med 80 prosents eierandel. Den siste 20 prosent eierandelen er Sundlings Handel AB. I Sverige har Flavo også en fabrikk og lager.
– Location er mer konseptbygger og har direkteavtaler med kinoene. Vi er mer rettet mot produktleverandører og konseptutvikling, forteller Tommy Hanson Wikmark til KINOMAGASINET, som selv har mange års bakgrunn fra Location.
Hanson Wikmark understreker at kioskomsetningen er en meget viktig del av omsetningen til kinoene.
– Kioskomsetningen er dobbelt så stor i Norge kontra Sverige per solgte billett, forteller han.
Nye produkter fra Flavo den senere tid er f.eks iChoc, Ramlösa lakris eller håndlaget, klassisk sukkertøt, Pandora Bell, fra Irland.
– iChoc fant vi på verdens største godterimesse. De falt for ideen om kinolansering. Norge spesielt sjokoladeland hvor norsk sjokolade står sterkt. iChoc har nye smaker, heriblant mango, bringebær og karamellkrisp.
Wikmark forteller at enkelte produkter får kinoeksklusivitet i f.eks seks måneder før andre salgskanaler får adgang til varene, eksempelvis dagligvarehandelen. Enkelte produkter forblir kinoeksklusive.
Han anslår at kinokioskenes unike varer står for ca halvparten av sortimentet.
Høstens nyhet er en forbedret smågodtavdeling. Det blir nye stativer og nye varianter smågodt.
– Vi legger opp til et pent design og mange nyheter som er noe annet enn Candy King du finner andre steder. Kundene og eierne kan glede seg, sier Hanson Wikmark.
– Hvorfor er kiosksalg så viktig for kinoene?
– Det er viktig at omsetningen er hos kinoen, i stedet for konkurrentene utenfor døren. Det er viktig for økonomien hos kinoene. Uten kioskomsetning ville ikke kinoene hatt den kvalitetene de har.Her på Saga kino er det konkurrenter vegg i vegg og på rekke og rad. De skor seg på kinopublikummet.
– Hva er Flavos styrke?
– Vi har jobbet med kino siden slutten av 90-tallet. Vi vet hva som fungerer og ikke. Vi tenker først og fremst kino mht. produktene vi tar inn.


Facebook
RSS