• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Flavo vil være lojale mot kinoene

Tommy Hanson Wikmark er daglig leder i Flavo AS. Arkivfoto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Flavo vil være lojale mot kinoene
John Berge
22. august 2013

Unike produkter i kinokiosken gjør kinoopplevelsen bedre. Nå vil leverandøren Flavo også forbedre smågodtkonseptet.

«A World of Snacks» er slagordet til Flavo, som har spesialisert seg på spesielt, unikt og kvalitetsgodteri – alt fra fersk lakris, popcornmaskiner og annet.

Tommy Hanson Wikmark har drevet Flavo siden 1. januar 2011.

Med en omsetning på ca. 26 millioner kroner i 2012, var hele 90 prosent av omsetningen rettet mot kinoene, selv om Flavo også har avtale med de store grossistene innenfor dagligvarehandelen, samt retter seg noe mot hotellmarkedet. Ifølge proff.no har Flavo økt omsetningen de siste årene, men lønnsomheten har gått ned.

– Hvorfor er dere så lojale mot kinoene?

– Vi er nødt til å være det, hvis ikke ødelegger vi for konseptet vårt. Kinoene må ha godteri av god kvalitet. Det er for eksempel ikke i kinoens interesse at kioskene rundtomkring kinoen selger ferskt popcorn, da popcorn er en så viktig inntektskilde. Kinoene kan stole på at vi i alle fall ikke leverer slike popcornmaskiner til virksomheter som konkurrerer med kinoene, forteller Flavo-sjefen.

Flavo-varene kommer på samme pall/levering som fra kioskleverandøren Location, som igjen er morselskapet til Flavo med 80 prosents eierandel. Den siste 20 prosent eierandelen er Sundlings Handel AB. I Sverige har Flavo også en fabrikk og lager.

– Location er mer konseptbygger og har direkteavtaler med kinoene. Vi er mer rettet mot produktleverandører og konseptutvikling, forteller Tommy Hanson Wikmark til KINOMAGASINET, som selv har mange års bakgrunn fra Location.

Hanson Wikmark understreker at kioskomsetningen er en meget viktig del av omsetningen til kinoene.

– Kioskomsetningen er dobbelt så stor i Norge kontra Sverige per solgte billett, forteller han.

Nye produkter fra Flavo den senere tid er f.eks iChoc, Ramlösa lakris eller håndlaget, klassisk sukkertøt, Pandora Bell, fra Irland.

– iChoc fant vi på verdens største godterimesse. De falt for ideen om kinolansering. Norge spesielt sjokoladeland hvor norsk sjokolade står sterkt. iChoc har nye smaker, heriblant mango, bringebær og karamellkrisp.

Wikmark forteller at enkelte produkter får kinoeksklusivitet i f.eks seks måneder før andre salgskanaler får adgang til varene, eksempelvis dagligvarehandelen. Enkelte produkter forblir kinoeksklusive.

Han anslår at kinokioskenes unike varer står for ca halvparten av sortimentet.

Høstens nyhet er en forbedret smågodtavdeling. Det blir nye stativer og nye varianter smågodt.

– Vi legger opp til et pent design og mange nyheter som er noe annet enn Candy King du finner andre steder. Kundene og eierne kan glede seg, sier Hanson Wikmark.

– Hvorfor er kiosksalg så viktig for kinoene?

– Det er viktig at omsetningen er hos kinoen, i stedet for konkurrentene utenfor døren. Det er viktig for økonomien hos kinoene. Uten kioskomsetning ville ikke kinoene hatt den kvalitetene de har.Her på Saga kino er det konkurrenter vegg i vegg og på rekke og rad. De skor seg på kinopublikummet.

– Hva er Flavos styrke?

– Vi har jobbet med kino siden slutten av 90-tallet. Vi vet hva som fungerer og ikke. Vi tenker først og fremst kino mht. produktene vi tar inn.

KINOMAGASINET © Butikkhyller hos Saga Kino i Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Butikkhyller hos Saga Kino i Oslo. Foto: John Berge Butikkhyller hos Saga Kino i Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
22. august 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Location jobber med fremtidens kino 18.08.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • De beste filmene med innslag av casino og pengespill
    FILMHISTORIKK29. desember 2022
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kamp om Sotra Kino-rettigheter
Norsk Kino Verdal fylte ti år