• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Flavo vil være lojale mot kinoene

Tommy Hanson Wikmark er daglig leder i Flavo AS. Arkivfoto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Flavo vil være lojale mot kinoene
John Berge
John Berge
22. august 2013

Unike produkter i kinokiosken gjør kinoopplevelsen bedre. Nå vil leverandøren Flavo også forbedre smågodtkonseptet.

«A World of Snacks» er slagordet til Flavo, som har spesialisert seg på spesielt, unikt og kvalitetsgodteri – alt fra fersk lakris, popcornmaskiner og annet.

Tommy Hanson Wikmark har drevet Flavo siden 1. januar 2011.

Med en omsetning på ca. 26 millioner kroner i 2012, var hele 90 prosent av omsetningen rettet mot kinoene, selv om Flavo også har avtale med de store grossistene innenfor dagligvarehandelen, samt retter seg noe mot hotellmarkedet. Ifølge proff.no har Flavo økt omsetningen de siste årene, men lønnsomheten har gått ned.

– Hvorfor er dere så lojale mot kinoene?

– Vi er nødt til å være det, hvis ikke ødelegger vi for konseptet vårt. Kinoene må ha godteri av god kvalitet. Det er for eksempel ikke i kinoens interesse at kioskene rundtomkring kinoen selger ferskt popcorn, da popcorn er en så viktig inntektskilde. Kinoene kan stole på at vi i alle fall ikke leverer slike popcornmaskiner til virksomheter som konkurrerer med kinoene, forteller Flavo-sjefen.

Flavo-varene kommer på samme pall/levering som fra kioskleverandøren Location, som igjen er morselskapet til Flavo med 80 prosents eierandel. Den siste 20 prosent eierandelen er Sundlings Handel AB. I Sverige har Flavo også en fabrikk og lager.

– Location er mer konseptbygger og har direkteavtaler med kinoene. Vi er mer rettet mot produktleverandører og konseptutvikling, forteller Tommy Hanson Wikmark til KINOMAGASINET, som selv har mange års bakgrunn fra Location.

Hanson Wikmark understreker at kioskomsetningen er en meget viktig del av omsetningen til kinoene.

– Kioskomsetningen er dobbelt så stor i Norge kontra Sverige per solgte billett, forteller han.

Nye produkter fra Flavo den senere tid er f.eks iChoc, Ramlösa lakris eller håndlaget, klassisk sukkertøt, Pandora Bell, fra Irland.

– iChoc fant vi på verdens største godterimesse. De falt for ideen om kinolansering. Norge spesielt sjokoladeland hvor norsk sjokolade står sterkt. iChoc har nye smaker, heriblant mango, bringebær og karamellkrisp.

Wikmark forteller at enkelte produkter får kinoeksklusivitet i f.eks seks måneder før andre salgskanaler får adgang til varene, eksempelvis dagligvarehandelen. Enkelte produkter forblir kinoeksklusive.

Han anslår at kinokioskenes unike varer står for ca halvparten av sortimentet.

Høstens nyhet er en forbedret smågodtavdeling. Det blir nye stativer og nye varianter smågodt.

– Vi legger opp til et pent design og mange nyheter som er noe annet enn Candy King du finner andre steder. Kundene og eierne kan glede seg, sier Hanson Wikmark.

– Hvorfor er kiosksalg så viktig for kinoene?

– Det er viktig at omsetningen er hos kinoen, i stedet for konkurrentene utenfor døren. Det er viktig for økonomien hos kinoene. Uten kioskomsetning ville ikke kinoene hatt den kvalitetene de har.Her på Saga kino er det konkurrenter vegg i vegg og på rekke og rad. De skor seg på kinopublikummet.

– Hva er Flavos styrke?

– Vi har jobbet med kino siden slutten av 90-tallet. Vi vet hva som fungerer og ikke. Vi tenker først og fremst kino mht. produktene vi tar inn.

KINOMAGASINET © Butikkhyller hos Saga Kino i Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Butikkhyller hos Saga Kino i Oslo. Foto: John Berge Butikkhyller hos Saga Kino i Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
22. august 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Location jobber med fremtidens kino 18.08.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022

John Berge25. mars 2021
Les mer

Disney med ny nesestyver overfor kinoene

John Berge24. mars 2021
Les mer

Nå skal kinofilmdistributørene selv få sette aldergrensene

John Berge18. mars 2021
Les mer

Kinosvikt ga nesten en milliard kroner i mindre omsetning

John Berge17. mars 2021
Les mer

Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen

John Berge6. mars 2021
Les mer

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kamp om Sotra Kino-rettigheter
Norsk Kino Verdal fylte ti år