• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Flavo på tur til Chicago

Tommy Wikmark, dir. i Flavo AS (t.v.) hilser på en godteriprodusent under Sweets and Snacks Expo.
Flavo på tur til Chicago
Per Mork
9. juni 2014

Ikke før var CinemaCon i Las Vegas ferdig, så ble det nok en USA-tur for Flavo-direktør Tommy Wikmark.

Sweets and Snacks Expo gikk av stabelen i Chicago 17. til 22. mai.

Det var også et forhandlermøte hos C. Cretors & Co. 



Wikmark forteller at Sweets and Snacks Expo i Chicago er et av de absolutte høydepunktene i året for Flavo når det gjelder messer og samlinger sammen med samarbeidspartnerne.



– I år kom vi med store forventninger til Chicago, forteller Wikmark.



– Hva var det?



– Det var forventninger til å se endringene som er i ferd med å skje rundt det ellers så tradisjonelle popcornet, samt for å se de andre spennende nyhetene og trendene som er på gang.

Det var tre fra Sundlings og Flavo på denne reisen: Per Sundling, Janne Falk og Tommy Wikmark.

– Første del av messen bærer alltid preg av å rette seg mest mot servering og restauranter. Her traff vi kjente leverandører som Coca Cola og Pepsi, samt vår popcornleverandør, C. Cretors & Co. Den største nyheten fra Pepsi var nye selvbetjente brusautomater som ikke var større enn en datamaskin, hvor kundene kan velge mellom over 120 smaker og mikse selv sine varianter av kjente drikkevarer fra drikkegiganten. Coca Cola har også sin variant av denne, men som er langt mer plasskrevende i salgsområdet. Vi håper dette kan komme til Norge i framtiden.

– Vår partner, Cretors, demonstrerte utstyr og ikke minst sin «hemmelighet» Cretors Family recipe Caramel popcorn. Vi kan allerede nå løfte på sløret og si at vi har kjøpt nytt produksjonsutstyr ved vår fabrikk i Lidköping hvor vi bla. skal videreutvikle «Gourmet popcorn», vi lover mange spennende smaker de neste par årene til kinoene.

Wikmark forteller videre at en av samarbeidspartnerne, The Gourmet Food Company, hadde en av messens største stands. 



– Ikke rart, de er verdensledende på Gourmet Lollipops. Denne har på få år blitt et av USAs største produkter, en stor suksess, noe vi også kan si det har blitt her i Norge. På messen møter vi også flere av våre leverandører: Candy People, Millions Candy, Hersheys, Mars med flere.

– Hva slags godteritrender ser vi fremover?



– En av de største trendene er uten tvil Gourmet Popcorn og mulighetene som ligger her. Vi så og smakte oss gjennom over førti varianter med smaker! Den merkeligste? Popcorn med krabbesmak! Produksjonsmetodene er ganske avanserte når det kommer til skikkelig gourmet popcorn, derfor gleder vi oss til å utvikle egne smaker hos oss i Skandinavia i tiden som kommer.

– Økologisk popcorn begynner også å bli av bedre kvalitet. Vi har tidligere hatt kvalitetsproblemer med bla. insekter i maisen, for små popcornkorn etc. ved tidligere tester, men nå begynner det å bli ganske så bra og vi jobber med å få til gode alternativer for oss i Skandinavia også. Vi hadde flere gode samtaler rundt dette i Chicago.

– Andre trender vi ser er satsing på «spinoff» produkter, dvs. utnytte en merkevare på flere produkter. Bla. ser vi en spennende utvikling hos bla. Jelly Belly som nå utnytter sin sterke merkevare over til bla. brus med Jelly Belly-smak. Vi ser også at våre leverandører jobber med det samme, nemlig at produkter vi har suksess med kan overføres til flere varegrupper. Dette synes jeg er en spennende utvikling.

Wikmark har også merket seg «copycats» – at en suksess blir kopiert og andre prøver å få en del av kaken.



– Dette ser vi bla. på popcorn og Gourmet Popcorn, samt ikke minst på lollipops, som har fått flere «copycats» de siste par årene. Men vi ser at kopiene får som regel promiller av markedet og kopier er og blir kopier av originalene.

På forhandlermøtet til C. Cretors & Co. møtte trioen fra Norge og Sverige forhandlere fra hele verden. 



– Det er når du møter distributøren i Mexico City med 22 millioner mennesker og et ukjent antall kinoer i en by du skjønner at Skandinavia er et lite marked! forteller Wikmark.



– Over tre dager var det foredrag, opplæring i utstyr, salgstrening og gode diskusjoner. Alle er veldig spente på popcorntrendene som nå begynner å bli globale, samt hvordan vi sammen skal utvikle oss for at våre kunder kan møte etterspørselen som kommer og for å øke omsetning på kino i årene som kommer, sier Wikmark.

Cretors hadde også sitt årlige Awards Show i Chicago hvor de hedrer sine forhandlere. Det skandinaviske markede ble satt pris på og fikk pris for omsetningsvekst det siste året.

– Popcornet er fortsatt vårt viktigste produkt på kinoen, det hvite gull. Vi gleder oss til å videreutvikle dette når vi ser hva som kommer. Det er en spennende tid for kioskene på kino. Etter samlingen i Chicago har vi mye med oss i bagasjen å jobbe videre med, planlegging vi vil gjøre i årene som kommer for å sikre spennende utvalg og unike produkter for kinoene, forteller Tommy Wikmark hos Flavo AS.

dir. i Flavo AS (t.v.) hilser på en godteriprodusent under Sweets and Snacks Expo. Janne Falk fra Sundlings.
Janne Falk fra Sundlings. Karamelisert popcorn er en stor trend i markedet.
Karamelisert popcorn er en stor trend i markedet. Pepsi nye selvbetjente brusautomat gir 120 smaksvarianter.
Pepsi nye selvbetjente brusautomat gir 120 smaksvarianter. Gourmet Lollipops.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
9. juni 2014
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerKino
  • Flavo på CinemaCon 14.03.2014
  • Flavo om drømmen om god butikk 04.01.2014
  • Flavo vil være lojale mot kinoene 22.08.2013

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Sonys 4K-mann i Europa
Møte med Figueras International Seating