
Ikke før var CinemaCon i Las Vegas ferdig, så ble det nok en USA-tur for Flavo-direktør Tommy Wikmark.
Sweets and Snacks Expo gikk av stabelen i Chicago 17. til 22. mai.
Det var også et forhandlermøte hos C. Cretors & Co.
Wikmark forteller at Sweets and Snacks Expo i Chicago er et av de absolutte høydepunktene i året for Flavo når det gjelder messer og samlinger sammen med samarbeidspartnerne.
– I år kom vi med store forventninger til Chicago, forteller Wikmark.
– Hva var det?
– Det var forventninger til å se endringene som er i ferd med å skje rundt det ellers så tradisjonelle popcornet, samt for å se de andre spennende nyhetene og trendene som er på gang.
Det var tre fra Sundlings og Flavo på denne reisen: Per Sundling, Janne Falk og Tommy Wikmark.
– Første del av messen bærer alltid preg av å rette seg mest mot servering og restauranter. Her traff vi kjente leverandører som Coca Cola og Pepsi, samt vår popcornleverandør, C. Cretors & Co. Den største nyheten fra Pepsi var nye selvbetjente brusautomater som ikke var større enn en datamaskin, hvor kundene kan velge mellom over 120 smaker og mikse selv sine varianter av kjente drikkevarer fra drikkegiganten. Coca Cola har også sin variant av denne, men som er langt mer plasskrevende i salgsområdet. Vi håper dette kan komme til Norge i framtiden.
– Vår partner, Cretors, demonstrerte utstyr og ikke minst sin «hemmelighet» Cretors Family recipe Caramel popcorn. Vi kan allerede nå løfte på sløret og si at vi har kjøpt nytt produksjonsutstyr ved vår fabrikk i Lidköping hvor vi bla. skal videreutvikle «Gourmet popcorn», vi lover mange spennende smaker de neste par årene til kinoene.
Wikmark forteller videre at en av samarbeidspartnerne, The Gourmet Food Company, hadde en av messens største stands.
– Ikke rart, de er verdensledende på Gourmet Lollipops. Denne har på få år blitt et av USAs største produkter, en stor suksess, noe vi også kan si det har blitt her i Norge. På messen møter vi også flere av våre leverandører: Candy People, Millions Candy, Hersheys, Mars med flere.
– Hva slags godteritrender ser vi fremover?
– En av de største trendene er uten tvil Gourmet Popcorn og mulighetene som ligger her. Vi så og smakte oss gjennom over førti varianter med smaker! Den merkeligste? Popcorn med krabbesmak! Produksjonsmetodene er ganske avanserte når det kommer til skikkelig gourmet popcorn, derfor gleder vi oss til å utvikle egne smaker hos oss i Skandinavia i tiden som kommer.
– Økologisk popcorn begynner også å bli av bedre kvalitet. Vi har tidligere hatt kvalitetsproblemer med bla. insekter i maisen, for små popcornkorn etc. ved tidligere tester, men nå begynner det å bli ganske så bra og vi jobber med å få til gode alternativer for oss i Skandinavia også. Vi hadde flere gode samtaler rundt dette i Chicago.
– Andre trender vi ser er satsing på «spinoff» produkter, dvs. utnytte en merkevare på flere produkter. Bla. ser vi en spennende utvikling hos bla. Jelly Belly som nå utnytter sin sterke merkevare over til bla. brus med Jelly Belly-smak. Vi ser også at våre leverandører jobber med det samme, nemlig at produkter vi har suksess med kan overføres til flere varegrupper. Dette synes jeg er en spennende utvikling.
Wikmark har også merket seg «copycats» – at en suksess blir kopiert og andre prøver å få en del av kaken.
– Dette ser vi bla. på popcorn og Gourmet Popcorn, samt ikke minst på lollipops, som har fått flere «copycats» de siste par årene. Men vi ser at kopiene får som regel promiller av markedet og kopier er og blir kopier av originalene.
På forhandlermøtet til C. Cretors & Co. møtte trioen fra Norge og Sverige forhandlere fra hele verden.
– Det er når du møter distributøren i Mexico City med 22 millioner mennesker og et ukjent antall kinoer i en by du skjønner at Skandinavia er et lite marked! forteller Wikmark.
– Over tre dager var det foredrag, opplæring i utstyr, salgstrening og gode diskusjoner. Alle er veldig spente på popcorntrendene som nå begynner å bli globale, samt hvordan vi sammen skal utvikle oss for at våre kunder kan møte etterspørselen som kommer og for å øke omsetning på kino i årene som kommer, sier Wikmark.
Cretors hadde også sitt årlige Awards Show i Chicago hvor de hedrer sine forhandlere. Det skandinaviske markede ble satt pris på og fikk pris for omsetningsvekst det siste året.
– Popcornet er fortsatt vårt viktigste produkt på kinoen, det hvite gull. Vi gleder oss til å videreutvikle dette når vi ser hva som kommer. Det er en spennende tid for kioskene på kino. Etter samlingen i Chicago har vi mye med oss i bagasjen å jobbe videre med, planlegging vi vil gjøre i årene som kommer for å sikre spennende utvalg og unike produkter for kinoene, forteller Tommy Wikmark hos Flavo AS.




Facebook
RSS