
Tommy Hanson Wikmark har drevet Flavo siden 1. januar 2011.
Med en omsetning på ca. 26 millioner kroner i 2012, var hele 90 prosent av omsetningen rettet mot kinoene, selv om Flavo også har avtale med de store grossistene innenfor dagligvarehandelen, samt retter seg noe mot hotellmarkedet. Ifølge proff.no har Flavo økt omsetningen de siste årene, men lønnsomheten har gått ned.
Flavo-varene kommer på samme pall/levering som fra kioskleverandøren Location, som igjen er morselskapet til Flavo med 80 prosents eierandel. Den siste 20 prosent eierandelen er Sundlings Handel AB. I Sverige har Flavo også en fabrikk og lager.
TRONDHEIM: – Vi skal realisere drømmen om god butikk for dere, sa administrerende direktør Tommy Hanson Wikmark i Flavo til kinosjefene under kinokonferansen.
Flavo presenterte seg selv under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim i november.
– Vi ønsker å tilby noe mer til kinopublikum, og vi ønsker å spesialisere sortimentet mot kinomarkedet, og at kinoene skal tjene penger på unike produkter på kinoene, sa Hanson Wikmark.
– Vi skal realisere drømmen om god butikk for dere, sa han videre henvendt til kinosjefene i salen.
Det er kun tre personer som jobber i Flavo AS.
Alt av varer og distribusjon skjer fra Sverige.
– Det hvite gullet er popcorn. Da Per Sundlings startet med popcorn på videobutikker, ble det ikke store volum. Men når du utvikler og tenker kvalitet hele veien. Ha den beste maisen og få gjenkjøpet fra publikum, siden det hører sammen med film. Gjennom årene har vi økt omsetningen blant annet ved bruk av varmeskap. De første varmeskapene ble bygd om fra bruskjølere. Det var en god idé til de begynte å sprekke, da de ikke tålte varme. I dag bygges skapene fra grunnen av, fortalte Flavo-direktøren.
– Popcornmaskiner er pengemaskiner, slo han fast.
Flavo var først i Europa med popcornkrydder. Og gourmet lollipops.
– Men alt vi gjør er ikke suksess, blant annet sjokoladepopcornet. Vi var først i Norge med det for to år siden. Vi trodde det var en kjempegod idé. Kraft kopierte oss et år etter, som vi synes var morsom. Men de klarte det ikke heller. Men det betyr i alle fall at vi tenker innovativt og vi vil drive med produktutvikling.
Innenfor KBS-markedet (Kiosk, Bensin, Servicehandel) endrer forbrukerne adferd. De siste fire årene har det vært det Hanson Wikmark beskriver som en drastisk nedgang. Dagligvare har åpent til sent på kveld, også lørdager, og snart også søndager.
– Da må vi tilby noe annet og tilby opplevelsen, og det er vi flink til i Norge. Vi jobber med å tenke på hvilke produkter dere ønsker å selge i kioskene deres. Det kan ta et eller to år før ideene kommer ut i kioskene.
– Vi vil at kundene skal komme til kinokiosken, og ikke MIX eller dagligvaren. Da må vi bare være mye bedre enn de andre stedene, slo Tommy Hanson Wikmark fast.
«A World of Snacks» er slagordet til Flavo, som har spesialisert seg på spesielt, unikt og kvalitetsgodteri – alt fra fersk lakris, popcornmaskiner og annet.
SE VIDEOOPPTAK AV FOREDRAGET UNDER.

Facebook
RSS