
Et tjuetalls kinoer i Nordisk Film Kino, SF Kino og via Location-systemet solgte en amerikansk, genmodifisert sjokolade.
Det bekrefter adm. direktør Tommy Wikmark hos kioskgrossisten Flavo overfor KINOMAGASINET.
– Det er en kjent sak at GMO-produkter ikke er lovlige i Norge. Vi vil jo kun selge ting som er trygt og godkjent, så vi er glad for at dette ble oppdaget. Vi skulle bare ha oppdaget det selv, sier Wikmark til kinobransjens fagblad.
Det var etter at Mattilsynet mottok en såkalt bekymringsmelding at det ble aksjonert.
16. april besøkte de Colosseum Kino i Oslo, skriver VG. Det var sjokoladen Reese’s Stick som inneholdt genmodifiserte ingredienser, såkalt GMO, skriver avisen videre.
«Et svært alvorlig regelbrudd», skriver Mattilsynet, som opplyser at GMO-varer ikke kan selges i Norge uten godkjennelse fra dem. Til nå er ingen godkjent, opplyser de via VG.
Administrerende direktør i Norsk Film Kino AS, Jannicke Haugen, beklager det hele i VGs artikkel og sier at varen umiddelbart ble fjernet.
Tommy Wikmark i Flavo sier til KM at han onsdag 6. mai møtte nettopp Jannicke Haugen for en gjennomgang av saken og øvrige leveranser.
– Vi har gått over alle kontrollrutinene med dem. De har bra tillit til oss. Snart kommer kvalitetssjefen fra Sverige og går gjennom alt med Mattilsynet. Vi har også fysisk gått gjennom alle varene i sortimentet vårt, for å dobbeltsjekke.
– Ja, hvordan er rutinene deres?
– Vi sender alt vi produserer selv på fabrikken i Sverige til Statens landbruksforvaltning og Mattilsynet. Dette dreide seg om et vareparti vi selv ikke hadde testet og sett over, fordi vi var naive nok til å stole på samarbeidspartneren vår. Det har vi lært av.
– Kutter dere nå samarbeidspartneren?
– Det har vi ikke tatt stilling til. Alle kan gjøre en feil. Nå har vi fokus på å forbedre rutinene. Vi er ikke ute etter syndebukker.
– Hvordan kontrollerer dere dette vanligvis?
– Vanligvis får man et produktark når du får et produkt. Reese’s er eid av The Hershey Company og de bryr seg veldig lite om det europeiske markedet. Denne sjokolanden var det minste produktet vi hadde i sortimentet. Det var ikke mange kartonger vi hadde.
– Det er ikke særlig god PR å ha et så stort oppslag om dette hos VG?
– Det er ikke heldig, det klart. Det er ikke morsomt at det går utover kundene. Det viktige er at vi tar ansvaret nå.


Facebook
RSS