
Fakta om Skiens nye kinosjef
Navn: Henna Haatainen
Fødselsdato: 17.09.1982
Stilling: Kinosjef
Tid i bransjen: Siden 11.6.2020
ODEON har ansatt Henna Haatainen med bakgrunn fra detaljhandel, blant annet Carlings.
– Henna er veldig en energisk, opprinnelig finsk 37-årining og har jobbet innen detaljhandel i over 15 år forteller Jon Einar Sivertsen, kommersiell director i ODEON kino.
– Henna jobber med en filosofi om å lede med eksempel og evner og engasjerer ansatte til å skape gode kundeopplevelser gjennom fokus på salg og service. Hun har i tidligere arbeid hatt regionsansvar i Carlings, med omtrent 15 butikker og 100 ansatte så at hun begynner hos oss blir en stor ressurs for oss, sier Sivertsen.
ODEON startet jakten på ny kinosjef i Skien da det ble kjent at deres tidligere sjef, Espen Gundersen, hadde kapret jobben til nå pensjonerte Tom Andersen hos konkurrenten, Filmsentret Charlie i nabobyen Porsgrunn.

Henna Haatainen på plass i kinosalen. Foto: ODEON kino.
– Henna, hva følte du da du fikk tilbud om jobben?
– Jeg skrek i telefonen og hoppet og løp runtd huset! Det er adrenalinkick som du får når noe ekstremt spennende skjer! Det var en helt fantastisk følelse!
– Når fikk du vite det?
– Mandag 8. juli fikk jeg bekreftelsen og torsdag 11 hadde jeg første dag på jobb! Helt supert!
– Hvor bor du?
– Jeg bor på Falkum i Skien. Det er faktisk bare steinkast unna fra min nye arbeidsplass.
— Har du vært på ODEON Skien før, eller Charlie?
– Jeg har vært masse i Odeon Skien før, så jeg har masse erfaring fra et gjesteperspektiv. Har besøkt Charlie også.
– Hvor ofte går du på kino?
– Det har variert mye, men så ofte så mulig. Min familie var, og kommer til å være, gode kinokunder.

Henna Haatainen foran ODEON Skien. Foto: ODEON kino.
– Hva er dine viktigste egenskaper som kinosjef?
– Jeg er naturlig, energisk og engasjert leder som inkluderer hver enkelt ansatt. Jeg elsker å skape resultater gjennom andre, sammen. Har evner til å løfte blikket og fokusere på totalen. Har god kompetanse og kommunikasjonsevner når det kommer til å lede og utvikle ansatte. Fokus ligger alltid på salg og service!
– Er du «på» overfor publikum og er lokalpressen ivrig på å skrive om kinoen?
– Jeg er ikke noen lokalkjendis, men har evner å skape nettverk veldig fort. Jeg har god kjennskap og forståelse for nærområdet og hele fylket. Lokalavisene har vært veldig interessert i å skrive om den nye kinosjefen, i løpet av de siste 20 år har det bare vært to gentlemen som har hatt denne stillingen.
– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i kinobransjen!
– Jeg har en lang erfaring fra detaljhandel. Jeg har jobbet primært i klesbransjen i store og små organisasjoner. Hovedfokus har alltid vært lederskap, salg og service, men jeg har de siste tre årene jobbet med innkjøp, trend-prospecting, B2B og B2C. Har bachelor fra Fashion and Clothing Design, og åpne universitetstudier i lederskap-psykologi, organisasjonutvikling og økonomi. Hele bakgrunnen min kommer fra kommersielle bransjer, så jeg er kanskje rutinert i å utvikle og markedsføre hele konsept videre. Det å bytte til kinobransjen skjedde som summen av mange tilfeldigheter, men jeg er sinnsykt glad at jeg tok den sjansen.
– Hva er den største misoppfatningene folk har om en kinosjef?
– At alle er totale filmnerder og har sett alle mulig filmer.
– Hvilken film er den beste du har sett?
– Dette er umulig å svare på. Jeg ser så mye film, gode filmer!
– Hvor mange filmer ser du i uken?
– Planen er å se så mange filmer som jeg har tid til. Men minst to.
– Hvilke filmer gleder du deg til å se i 2020?
– The French Dispatch og Black Widow.
– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?
– Jeg ser på film eller gjør yoga.
– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?
– Vi må skape en relevant arena som gir folk en grunn til å gå på kinoen og en god opplevelse. Det er her det skjer og da må rammene rundt også være riktige da våre gjester har mange alternativer til hva de skal bruke fritiden sin på.
– Hva kjennetegner ditt firma?
– ODEON har en fin balanse mellom tradisjon og lokal tilhørighet, men med internasjonal profil og erfaringer, så da blir helheten veldig bra.
– Hva kan kinoen din bli bedre på?
– Svaret her er å konstant utvikle oss over tid.
– Hva er din beste egenskap i jobben din?
– Det er at jeg vil være en synlig kinosjef som er ekstremt god å sette fart på folk og skape kremmerskap. Jeg er highly motivated og har stor arbeidskapasitet. Er proff på jobben jeg gjør!

Lokalavisen Varden skrev også om den nye kinosjefen, selvsagt! (https://www.varden.no/kultur/her-er-den-nye-kinosjefen-og-hun-kommer-fra-en-helt-annen-bransje/ – bak betalingsmur).
– Hva vil du lese mer om på KINOMAGASINET.no?
– Kommende filmer og hva andre kinoer har gjort bra rundt premierer og event.
– Hva synes du om KINOMAGASINET.no (bransjenettstedet) og KINOMAGASINET (forbrukerutgaven – print/trykt magasin)?
– Det er bra for meg som er ny i rollen å kunne holde meg oppdatert på kinomagasinet.no!

Henna Haatainen har de nye rutinene i orden. Foto: ODEON kino.
Facebook
RSS