
Nordic Cinema Group er Nordens ledende kinogruppering, med 102 kinoer med 583 lerretter og 80.943 seter i seks land, Norge, Sverige, Finland, Estland, Latvia og Litauen. Deres lokale merkenavn er SF Bio, SF Kino, Finnkino og Forum Cinemas.
I fjor hadde kinoene samlet sett nærmere 29 millioner besøkende.
Nordic Cinema Group ble etablert i mai 2013 gjennom en fusjon mellom SF Bio og Finnkino.
Finnkino Oy i Finland har valgt Advertising Accord software utviklet av Unique Digital Ltd for å drifte deres fullkonvertering til DCP-basert før-forestillingsmanagement og distribusjon.
Finnkino Media er i ferd med å bli Finlands eneste kinoreklamebyrå, og vil levere til 20 kinoer og 113 lerretter, som står for 80 % av besøket i landet, melder Finnkino og Unique Digital i en pressemelding.
Finnkino Media er heleid av Nordic Cinema Group, som også eier den ledende Finnkino-kjeden, SF Bio i Sverige, SF Kino i Norge og Forum Cinemas i Baltikum.
Unique Digitals Advertising Accord beskrives av selskapet som markedsledende innen feltet kinoreklame. Sammen med selskapets MovieTransitTM-distribusjonsplattform, så vil Finnkino nå ta steget over fra dagens e-kinoløsning, også levert av Unique, til en samkjørt DCP-basert før-forestilling innholdsside.
Systemene har vært utprøvd på flere steder i en testperiode og alle skal være implementerte innen utgangen av 2013.
Rod Wheeler, Sales & Marketing Director i Unique Digital forteller at Advertising Accord brukes nå på over 8.500 lerreter i Europa, herunder markedsledende selskaper i Skandinavia, Storbrittania og Irland.
Unique Digital er basert i London og Dublin, og har et norsk søsterselskap, Unique Cinema Systems i Berge og Lier. Selskapet startet den digitale kinoreklamen i 2002, da norske kinosaler fikk en slik løsning.
I 2006 ledet Unique Digital NORDIC-testen i Norge, og har utviklet softwareløsninger for håndteringen av digitalt kinoinnhold, inkludert et kinosystem kalt RosettaBridge TM og et annonsesystem kalt Accord.
Facebook
RSS