
HAUGESUND: Et nytt nettsidekonsept for mindre og mellomstore kinoer og kulturhus lanseres nå fra Filmweb.
Kinoene på Kvam, Nordkapp, Flekkefjord og Orkdal er pilotkunder, fortalte markedsdirektør Frode Soleim i Filmweb under en presentasjon under Den norske filmfestivalen tirsdag 23. august.
– Det er veldig billig og noe alle har råd til, bare noen få tusenlapper, hevdet Soleim.
Han sa at en av grunnene til at en del kinoer ikke har veldig moderne nettsider er fordi det er kostbart å lage.
– Vi ønsket å senke terkselen og lage noe alle har råd til. Det er superenkelt å oppdatere disse nettsidene og man kan publisere egne saker. Det er fremtidssikkert og de blir vedlikeholdt over tid, hvis det kommer nye nettlesere, sosiale medier, og slike ting, sa Soleim videre.
Annet nytt fra Filmweb er en ny versjon av deres mobilapplikasjon.
– Vi har hatt app siden mars 2010. Det var kjempepopulært, med hundretusenvis av brukere. Vi har også hatt for Android, Windows og Nokias Symbian. Totalt sett har det vært mye bra. Men på et tidspunkt startet vi med blanke ark. De gamle holdt ikke mål. iPhone-appen er nå fjernet fra App Store og vi kommer med en ny om ikke lenge.
Soleim kom også inn på hvor mye bruken av mobil har økt hva gjelder nettsalg.
– Filmweb ble en gang i tiden etablert for å hjelpe kinoene med nettsalg. I USA er nettsalget nå et sted mellom 15 til 20 %. Vi hører ofte om Fandango og MovieTickets, men dette er vi mye lengre fremme på her hjemme. Pr. sommeren 2016 er nettsalget av billetter snart oppe i 60 prosent av alle solgte billetter.
Soleim la også frem tall på bruken av enheter. 11 % bruker nettbrett og 43 % bruker stasjonær eller bærbar PC. Begge brukergruppene synker, mens mbol nå er oppe i 46 %.
– Det er utrolig viktig for hver enkelt kino at man har en mobilvennlig nettsalgsløsning, men det er mange som fortsatt ikke har det.

Facebook
RSS