
FILMWEB AS
Organisasjonsnummer: 979 166 583
Forretningsadresse: Nedre gate 7
0551 OSLO
Styret:
Christian Folden Lund (leder)
Mikkel Weider
Hege Kosberg
Guttorm Andreas Petterson
Egil Magne Akselsen
Elisabeth Halvorsen
Omsetning 2012: 26 mill.
Årsresultat: Nesten 4 mill.
Utbytte: Nesten 3 mill.
– Vi i Filmweb jobber sammen med alle, uavhengig av eierskap, forsikrer adm. direktør Harald Løbak Sæther i Filmweb AS.
Etter at Egmont våren 2013 kjøpte Oslo Kino, har det danske selskapet fått stadig mer kontroll over verdikjedene innen norsk kinobransje.
Siden høsten 2008 har Egmont også vært majoritetseier i bransjens felles nettside, Filmweb. Egmont eier nå 64,2 % av aksjene i Filmweb, mens Norske filmbyråers forening eier 16,6 % og Trondheim og Bergen kino hhv. 9,6 % hver.
– Forstår du at noen er bekymret over at Egmont har full kontroll over Filmweb?
– Det forstår jeg. Men samtidig ligger verdien i Filmweb at vi er den portalen vi er. Det vil ikke være mulig – så lenge jeg sitter her – å bli overstyrt, at vi f.eks. skal prioritere en kino fremfor en annen grunnet eierskap. Det vil være klin gærnt og det vil jeg ikke akseptere, sier Harald Løbak Sæther til KINOMAGASINET.
Løbak Sæther har drevet Filmweb AS siden 2005, da han overtok fra Kjell Arne Orseth.
I en samtale med kinobransjens fagblad poengterer Løbak Sæther at årsaken til kinosuksessene i Norge er nettopp det unike samarbeidet.
– De tankene bransjen hadde i 1997, da Filmweb ble startet på initiativ fra Stein Sandvik, de ser vi gjennom alle år har vært riktige. I januar 2014 er det alltime high i internettpenetrasjon, i tillegg til at mobil fordobler seg, så man har gjort noe riktig. Ikke minst var man var tidlig ute.
Filmweb-direktøren påpeker at endringene i kinobransjen, med Nordisk og SF på hver sin store side, med de kommunale kinoene i midten, ikke endrer Filmweb.
– Vi i Filmweb jobber sammen med alle, uavhengig av eierskap. Vi har fullt fokus på det operasjonelle – å ha gode tjenester som betyr alt.
– Har noen uttrykt bekymring?
– Jeg forstår at noen på utsiden av selskapet kan være bekymret, men vi som sitter tett på beslutningene er trygge på at portalsamarbeidet bidrar til økt business for alle involverte. Debatten går mer på hvordan det skal bli fremover. Alt dette ligger på et høyere nivå, på et Bonnier og Egmont-nivå, og det er langt unna meg og den daglige drift.
Han sier han er meget motivert, selv om han medgir at han opprinnelig kun så for seg noen få år i selskapet, etter å ha startet karrieren i telekom- og internettselskaper, herunder Telenor og Chello/UPC (nåværende Get.)
– I vår bransje skjer ting veldig fort, så jeg tar et år ad gangen. Men vi har selvfølgelig strategier, men de går tre, seks, ni måneder frem i tid. Å operere med femårsplaner er gammeldags.
Facebook
RSS