• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Films of Norway søker investorer og utvider tjenesten fra USA til andre engelskspråklige land

Banner som viser innhold hos strømmetjenesten Films of Norway. Den retter seg mot amerikanske kunder.
Films of Norway søker investorer og utvider tjenesten fra USA til andre engelskspråklige land
John Berge
29. januar 2018

Strømmetjenesten Films of Norway AS rettet seg mot amerikanske forbrukere som vil se norske filmer. Nå søker selskapet norske investorer/aksjonærer og varsler at de skal spre norske filmer på verdensbasis.

Det er på Folkeinvest.no at det Stavanger-baserte selskapet kunngjør sine planer.

Mannen bak er filmveteran Geir Mæland, som har drevet siden 1980 med innkjøp av egne rettigheter til selskapene som ble hetende Hollywood Video og Hollywood Film. På det meste hadde Geir Mæland også fem videobutikker.

Men allerede for flere år siden startet han strømmetjenesteprosjektet Films of Norway. Dette ble lansert overfor amerikanske kunder for snart to år siden, i mars 2016.

«Jeg har i mange år drevet import av amerikansk film til Norge. Det kunne vært gøy å snu på det og drive med eksport av film», fortalte Geir Mæland, om hvordan han kom opp med ideen, da vi besøkte ham i Stavanger i 2015.

«Markedet har beveget seg fra fysisk til digitalt. Hollywood Film var tidlig ute med å se forandringen. Vi leverte til Altibox allerede i 2002. De var veldig «happy» de hadde avtale med oss, da vi var en av de første som begynte å skjønne at VOD kommer», fortalte Mæland.

Geir Mæland (Direktør & Content Manager) i Films of Norway. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©

Nå planlegges det altså en global lansering av tjenesten og samtidig en oppskalering av selskapet i form av å tilføre mer egenkapital (ved emisjon). Emisjonen er planlagt i størrelsesorden NOK 1-1,5 mill, som deretter utgjør 1 % – 20 % av selskapets aksjekapital. Den økte egenkapitalen, skal blant annet benyttes til markedsarbeid, investere i rettigheter og styrke selskapets drift generelt.

«Films of Norway ønsker seg aksjonærer fra bransjen, f.eks gjerne kinobransjen, men også TV eller VOD. Og kanskje produsenter er interesserte? Her har de muligheter for «innpass» til egen distribusjon», sier Mæland til vårt nettsted i forbindelse med aksjeutvidelsen.

Det teknologiske arbeid med plattformen er utført. Det er inngått utvidede distribusjonsavtaler med produsentene av de fleste titlene om at rettighetene utvides til gjelde hele verden, men den globale lanseringen vil bli utført etappevis. F.eks vil første del dreie seg om engelskspråklige land: Australia, Canada, Singapore, England, New Zealand og Irland.

Films of Norway-reklamebanner.

 

Programinnhold er et av de viktigste elementene i en streamingtjeneste. Innkjøp av ferdige programmer er den vanligste. Egne produksjoner vil også være fordelaktig, for blant annet å sikre enerett. Livestreaming (konserter, sportsarrangement, etc) er også innhold som være naturlig for streamingselskapet å tilby.

Films of Norway konseptet tilbys pr. dato som en månedlig abonnementstjeneste til kundene. (SVOD). Det vurderes kontinuerlig om det også skal tilbys alternative tilbud i form av; DTO (download to own), PPV (pay.pr view), m.fl.

Films of Norway starter nå også med egen produksjon. Den første er Det store julespelet, som er et opptak fra en utendørs musical fra Sandnes.

Slik reklamerer Films of Norway for å få investorer til selskapet.

 

Films of Norway godt i gang i USA

Hollywood Film ser til USA

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
29. januar 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix

John Berge26. januar 2023
Les mer

Nå er SkyShowtime her og tjenesten er «grisebillig»

John Berge22. september 2022
Les mer

Paramount+ slo på stortromma og inviterte til norsk kinopremiere på sin nye storsatsing, The Offer

Anne Helen Houg28. april 2022
Les mer

Rekordmange strømmefilmpremierer i 2020 og 2021

John Berge12. april 2022
Les mer

Lover å restaurere nærmere 350 norske filmklassikere

admin17. mars 2022
Les mer

Teasertrailer: Obi-Wan Kenobi

John Berge10. mars 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Etter Bright-suksessen lover Netflix flere store kinofilmer
Nettkino med Telenor-avtale: Los Bando første film ut, kun fem uker etter kinopremieren