• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Films of Norway godt i gang i USA

Geir Mæland (Direktør & Content Manager) i Films of Norway. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Films of Norway godt i gang i USA
John Berge
John Berge
28. april 2016

Den nye strømmetjenesten Films of Norway – rettet mot det amerikanske markedet – er godt i gang.

Tjenesten ble lansert i mars 2016, forteller innholdsansvarlig og gründer Geir Mæland til KINO/VIDEOMAGASINET.

– Vi «delte» lanseringen i to på en måte. Først var det en «teknisk lansering», der vi testet teknikk. Dette gjorde vi i februar. Så markedsførte vi tjenesten i mars.

– Hvordan skjedde det?

– Vi har gått bredt ut via digitale plattformer, nyhetsbrev, bransjenettverk, hjemmeside, organisasjoner med mer. Mye av dette tilrettelagt over de to årene, som ble brukt til nettopp kartlegging av markedet og kundene, samt utvikling av den digitale platformen.

Geir Mæland i Stavangerbaserte Films of Norway forteller at responsen er meget stor. Han beskriver det som «utrolig spennende å se kommentarer og meldinger på sosiale medier bokstavelig talt strømme inn».

Det mange ønsker seg er mer nye norske filmer. Mens kanadierene klager fordi tjenesten ikke er lansert der, medgir Mæland. Et steg ad gangen!

– Men det er rett og slett veldig gøy for tiden, sier Mæland, som er overlykkelig over endelig å ha båret «beibien» frem til en vellykket fødsel.

Films of Norway-prosjektet startet for alvor i 2014 .

– Jeg har i mange år drevet import av amerikansk film til Norge. Det kunne vært gøy å snu på det og drive med eksport av film, fortalte Geir Mæland, om hvordan han kom opp med ideen, da vi besøkte ham i Stavanger i 2015.

– Markedet har beveget seg fra fysisk til digitalt. Hollywood Film var tidlig ute med å se forandringen. Vi leverte til Altibox allerede for tretten år siden, i 2002. De var veldig «happy» de hadde avtale med oss, da vi var en av de første som begynte å skjønne at VOD kommer, sier Mæland.

Mæland – tidligere kjent under merkenavnet Hollywood Film – er en gjenganger på bransjemesser som MIP, MIPcom, Berlin Film Festival og American Film Market.

Mæland ser potensialet i 4,5 norskættede amerikanere i USA, som er sugne etter norsk film og kultur.

– Interesseorganisasjonen Sons of Norway har 60.000 medlemmer. De ønsker mer norsk film og serier. Men det er 170 millioner mennesker med nett der borte. Alle er potensielle streamingkunder.

KINOMAGASINET © STILL GOING STRONG: Etter 35 år med film er Geir Mæland fortsatt full av iver og nye ideer. Med prosjektet Films of Norway satser han på ny suksess. Her med flere av fortidens og nåtidens videoformater i hånden. Foto: John Berge, VIDEOMAGASINET ©
STILL GOING STRONG: Etter 35 år med film er Geir Mæland fortsatt full av iver og nye ideer. Med prosjektet Films of Norway satser han på ny suksess. Her med flere av fortidens og nåtidens videoformater i hånden. Foto: John Berge TEAMET SAMLET: Desiree Mostad (Communication & Member Relations manager), Geir Mæland (Direktør & Content Manager) og Turid Johansen (Digital plattform manager). Foto: John Berge, VIDEOMAGASINET ©
Relaterte sakerVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
28. april 2016
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerVOD
  • Hollywood Film ser til USA 06.08.2015

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Paramount+ til Norge 25. mars 2021

John Berge21. januar 2021
Les mer

Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström

admin15. januar 2021
Les mer

Netflix med en flom av nye filmer. 71 nye filmer lanseres i 2021

John Berge13. januar 2021
Les mer

Superhelter inn for landing i forstaden i «Wandavision»

Veronica Karlsen13. januar 2021
Les mer

Nå utvides utvalget hos Disney+ dramatisk

John Berge5. januar 2021
Les mer

Skarsgård er djevelsk i ny pandemiserie

Gunnar Rehlin23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nå vil også kinoene selge VOD-film
SF Anytime med Nordisk Film-avtale