• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Films of Norway godt i gang i USA

Geir Mæland (Direktør & Content Manager) i Films of Norway. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Films of Norway godt i gang i USA
John Berge
28. april 2016

Den nye strømmetjenesten Films of Norway – rettet mot det amerikanske markedet – er godt i gang.

Tjenesten ble lansert i mars 2016, forteller innholdsansvarlig og gründer Geir Mæland til KINO/VIDEOMAGASINET.

– Vi «delte» lanseringen i to på en måte. Først var det en «teknisk lansering», der vi testet teknikk. Dette gjorde vi i februar. Så markedsførte vi tjenesten i mars.

– Hvordan skjedde det?

– Vi har gått bredt ut via digitale plattformer, nyhetsbrev, bransjenettverk, hjemmeside, organisasjoner med mer. Mye av dette tilrettelagt over de to årene, som ble brukt til nettopp kartlegging av markedet og kundene, samt utvikling av den digitale platformen.

Geir Mæland i Stavangerbaserte Films of Norway forteller at responsen er meget stor. Han beskriver det som «utrolig spennende å se kommentarer og meldinger på sosiale medier bokstavelig talt strømme inn».

Det mange ønsker seg er mer nye norske filmer. Mens kanadierene klager fordi tjenesten ikke er lansert der, medgir Mæland. Et steg ad gangen!

– Men det er rett og slett veldig gøy for tiden, sier Mæland, som er overlykkelig over endelig å ha båret «beibien» frem til en vellykket fødsel.

Films of Norway-prosjektet startet for alvor i 2014 .

– Jeg har i mange år drevet import av amerikansk film til Norge. Det kunne vært gøy å snu på det og drive med eksport av film, fortalte Geir Mæland, om hvordan han kom opp med ideen, da vi besøkte ham i Stavanger i 2015.

– Markedet har beveget seg fra fysisk til digitalt. Hollywood Film var tidlig ute med å se forandringen. Vi leverte til Altibox allerede for tretten år siden, i 2002. De var veldig «happy» de hadde avtale med oss, da vi var en av de første som begynte å skjønne at VOD kommer, sier Mæland.

Mæland – tidligere kjent under merkenavnet Hollywood Film – er en gjenganger på bransjemesser som MIP, MIPcom, Berlin Film Festival og American Film Market.

Mæland ser potensialet i 4,5 norskættede amerikanere i USA, som er sugne etter norsk film og kultur.

– Interesseorganisasjonen Sons of Norway har 60.000 medlemmer. De ønsker mer norsk film og serier. Men det er 170 millioner mennesker med nett der borte. Alle er potensielle streamingkunder.

KINOMAGASINET © STILL GOING STRONG: Etter 35 år med film er Geir Mæland fortsatt full av iver og nye ideer. Med prosjektet Films of Norway satser han på ny suksess. Her med flere av fortidens og nåtidens videoformater i hånden. Foto: John Berge, VIDEOMAGASINET ©
STILL GOING STRONG: Etter 35 år med film er Geir Mæland fortsatt full av iver og nye ideer. Med prosjektet Films of Norway satser han på ny suksess. Her med flere av fortidens og nåtidens videoformater i hånden. Foto: John Berge TEAMET SAMLET: Desiree Mostad (Communication & Member Relations manager), Geir Mæland (Direktør & Content Manager) og Turid Johansen (Digital plattform manager). Foto: John Berge, VIDEOMAGASINET ©
Relaterte sakerVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
28. april 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerVOD
  • Hollywood Film ser til USA 06.08.2015

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix

John Berge26. januar 2023
Les mer

Nå er SkyShowtime her og tjenesten er «grisebillig»

John Berge22. september 2022
Les mer

Paramount+ slo på stortromma og inviterte til norsk kinopremiere på sin nye storsatsing, The Offer

Anne Helen Houg28. april 2022
Les mer

Rekordmange strømmefilmpremierer i 2020 og 2021

John Berge12. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nå vil også kinoene selge VOD-film
SF Anytime med Nordisk Film-avtale