• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Filmreklame rimeligere med kortreist print

Dekorering av Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge
Filmreklame rimeligere med kortreist print
John Berge
5. februar 2016

Kinodistributørene kan spare store beløp på lokal printing av plakater, standees og annet markedsmateriell, mener Canon Norge.

Og hevder å ha gode bevis for påstanden.

I 2015 utførte de i – samarbeid med Nordisk Film Distribusjon og Storm Films – en test under lanseringen av Julekongen: Full rustning-filmen, som hadde premiere 13. november 2015.

20 kinoer over hele landet, inkludert Ringen og Colosseum, Bergen og Trondheim, med flere, ble utsmykket med spesialtrykket lanseringsmateriell.

«SUKSESS»

Anton Strand, Channel director, Wide Format Group hos Canon Norge, forteller til KINOMAGASINET at det hele ble en stor suksess.

– De fleste kinoene var fornøyd! Noen kinoer var ikke like fornøyd, men dette handler om kvalitetssikring av lokale printaktører. Det hele skjedde fort. I løpet av få uker etablerte vi et printnettverk, sier Strand.

TILBYR KONSEPTET

Nå går Canon Norge ut til distributørene av kinofilm og tilbyr konseptet på fast basis. De har utarbeidet en prisliste og et presentasjon av hele konseptet som skal tilbys bransjen. De har etablert faste digitalt trykkerikontakter på rundt 20 steder og ytterligere ti-femten steder kan komme til. Kvalitetssikringen er også på plass.

BESPARING

Strand kan slå i bordet med store besparelser:

– Da vi summerte opp og så hvor mye distributørene brukte i trykk, porto, pakking osv. så kom vi til at de hadde en god gevinst på å gjøre det på denne måten.

Lars Hellebust, produsent i Storm Films, forteller at filmbransjen kan spare millionbeløp bare i plukking, pakking, håndtering og transport i løpet av et år.

– Bare kostnaden ved frakt og porto er gjerne over 100.000 kroner for en storfilm. Dette er langreiste varer som gjerne kommer fra Kina før de havner på en lokal kino, for eksempel i Alta. Dette er ikke spesielt miljøvennlig, sier han og lovpriser det nye samarbeidet med Canon Norge.

NYE STEDER Å REKLAMERE

Canons Anton Strand mener det – foruten det økonomiske aspektet – er flere andre viktige aspekt med å trykke lokalt tilpasset promomateriale.

– Nå har våre printsamarbeidspartnere målt opp flatene på kinoene. På Julekongen-lanseringen benyttet vi steder som ikke har hatt reklamemateriell tidligere.

– Årsaken er ofte at det ikke er ressurser hos den lokale kinoen til å montere materialet. Ofte passer ikke bannerne til lokalene. I den desentrale løsningen får kinoene en lokal partner, ser Strand.

Canon-sjefen mener at det også er besparelser å hente i at man slipper opptrykk av materiell som kinoene faktisk ikke behøver og som likevel aldri blir brukt.

MILJØASPEKTET

Lars Hellebust er enig:

– Vi opplever ofte at svært mye av materiellet som distribueres til kinoene aldri blir brukt. Det bestilles ofte langt flere postere enn det som brukes. Bannerne som gjerne er 3×2 meter størrelse er store å håndtere, og blir derfor aldri hengt opp. Trist for kinoene. Trist for miljøet. Trist for distributørene av film og ikke minst trist for filmen som kanskje aldri rekker å bli oppdaget.

Ca. 250 spillefilmer lanseres hvert år. Til disse filmene fraktes det flere trailerlass med postere, bannere og materiell til markedsføring av filmene ut til kinoene. Dette materiellet blir pakket og administrert.

PS: Canon Norge er sammen med sine printpartnere også et firma som jobber mye mot eventmarkedet, herunder også filmpremierer, med spesialutsmykninger for enkeltstående arrangement.

Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge
Dekorering av Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge Dekorering av Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge
Anton Strand Anton Strand, Channel director, Wide Format Group hos Canon Norge. Foto: Canon Norge
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
5. februar 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Anmeldelse: Julekongen – Full rustning 12.11.2015
  • Ny trailer: Julekongen – Full rustning 28.09.2015

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Noen ganger er det så enkelt at det koker ned til hva ville vi ha dratt for å se på kino»
    FESTIVAL15. juli 2022
  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

SF Kino valgte KINOMAGASINET som kundeblad
Evergoods film var den beste på kino i 2015