• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Filmreklame rimeligere med kortreist print

Dekorering av Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge
Filmreklame rimeligere med kortreist print
John Berge
5. februar 2016

Kinodistributørene kan spare store beløp på lokal printing av plakater, standees og annet markedsmateriell, mener Canon Norge.

Og hevder å ha gode bevis for påstanden.

I 2015 utførte de i – samarbeid med Nordisk Film Distribusjon og Storm Films – en test under lanseringen av Julekongen: Full rustning-filmen, som hadde premiere 13. november 2015.

20 kinoer over hele landet, inkludert Ringen og Colosseum, Bergen og Trondheim, med flere, ble utsmykket med spesialtrykket lanseringsmateriell.

«SUKSESS»

Anton Strand, Channel director, Wide Format Group hos Canon Norge, forteller til KINOMAGASINET at det hele ble en stor suksess.

– De fleste kinoene var fornøyd! Noen kinoer var ikke like fornøyd, men dette handler om kvalitetssikring av lokale printaktører. Det hele skjedde fort. I løpet av få uker etablerte vi et printnettverk, sier Strand.

TILBYR KONSEPTET

Nå går Canon Norge ut til distributørene av kinofilm og tilbyr konseptet på fast basis. De har utarbeidet en prisliste og et presentasjon av hele konseptet som skal tilbys bransjen. De har etablert faste digitalt trykkerikontakter på rundt 20 steder og ytterligere ti-femten steder kan komme til. Kvalitetssikringen er også på plass.

BESPARING

Strand kan slå i bordet med store besparelser:

– Da vi summerte opp og så hvor mye distributørene brukte i trykk, porto, pakking osv. så kom vi til at de hadde en god gevinst på å gjøre det på denne måten.

Lars Hellebust, produsent i Storm Films, forteller at filmbransjen kan spare millionbeløp bare i plukking, pakking, håndtering og transport i løpet av et år.

– Bare kostnaden ved frakt og porto er gjerne over 100.000 kroner for en storfilm. Dette er langreiste varer som gjerne kommer fra Kina før de havner på en lokal kino, for eksempel i Alta. Dette er ikke spesielt miljøvennlig, sier han og lovpriser det nye samarbeidet med Canon Norge.

NYE STEDER Å REKLAMERE

Canons Anton Strand mener det – foruten det økonomiske aspektet – er flere andre viktige aspekt med å trykke lokalt tilpasset promomateriale.

– Nå har våre printsamarbeidspartnere målt opp flatene på kinoene. På Julekongen-lanseringen benyttet vi steder som ikke har hatt reklamemateriell tidligere.

– Årsaken er ofte at det ikke er ressurser hos den lokale kinoen til å montere materialet. Ofte passer ikke bannerne til lokalene. I den desentrale løsningen får kinoene en lokal partner, ser Strand.

Canon-sjefen mener at det også er besparelser å hente i at man slipper opptrykk av materiell som kinoene faktisk ikke behøver og som likevel aldri blir brukt.

MILJØASPEKTET

Lars Hellebust er enig:

– Vi opplever ofte at svært mye av materiellet som distribueres til kinoene aldri blir brukt. Det bestilles ofte langt flere postere enn det som brukes. Bannerne som gjerne er 3×2 meter størrelse er store å håndtere, og blir derfor aldri hengt opp. Trist for kinoene. Trist for miljøet. Trist for distributørene av film og ikke minst trist for filmen som kanskje aldri rekker å bli oppdaget.

Ca. 250 spillefilmer lanseres hvert år. Til disse filmene fraktes det flere trailerlass med postere, bannere og materiell til markedsføring av filmene ut til kinoene. Dette materiellet blir pakket og administrert.

PS: Canon Norge er sammen med sine printpartnere også et firma som jobber mye mot eventmarkedet, herunder også filmpremierer, med spesialutsmykninger for enkeltstående arrangement.

Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge
Dekorering av Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge Dekorering av Julekongen: Full rustning-materiell. Foto: Canon Norge
Anton Strand Anton Strand, Channel director, Wide Format Group hos Canon Norge. Foto: Canon Norge
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
5. februar 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Anmeldelse: Julekongen – Full rustning 12.11.2015
  • Ny trailer: Julekongen – Full rustning 28.09.2015

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

SF Kino valgte KINOMAGASINET som kundeblad
Evergoods film var den beste på kino i 2015