• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

NYTT OM NAVN

Filmkritikerne hedret filmkunstnere

Norske filmkritikeres yndlinger anno 2015: (fra venstre): Anja Breien (som fikk hedersprisen Budbringeren), Andrea Bræin Hovig for hovedrollen i filmen Det er meg du vil ha (og prisen «beste fagfunksjon»), samt regissør Eskil Vogt som laget Blind. Den fikk Filmkritikerprisen 2015. Foto: Sigurd Moe Hetland ©
Filmkritikerne hedret filmkunstnere
Per Mork
8. april 2015

Filmkritikerne strødte om seg med priser under et arrangement i Oslo onsdag 8. april. Blind fikk prisen for beste norske spillefilm.

Filmkritikerprisen 2015 består av et grafisk blad av Terje Resell med tittelen «Jente med maske». Det ble overrakt vinneren av filmregissøren og samfunnsdebattanten Margreth Olin, på vegne av Norsk filmkritikerlag. Prisen ble først delt ut for 65 år siden og er kåret etter en avstemning blant lagets nær 100 medlemmer.

Og vinneren ble altså Eskil Vogt, regissør av Blind.

I begrunnelsen for hovedprisen heter det:

«Årets vinner er en komedie som ikke kaller på krampelatter, men som allikevel er spekket med smart, frekk humor. Den er et samlivsdrama som ikke brøler om hvor vanskelig det er å leve sammen, men som tar konfliktene på kornet. Den er dessuten en psykologisk thriller som ikke er nifs, men leken, forunderlig og morsom, på en mørk måte. Hovedpersonen har mistet den mest umiddelbare orienteringssansen vi har og hun begynner å dyrke de bildene hun har inne i hodet; visuelt er filmen et sofistikert flettverk av hennes indre blikk, og det vi ser som hun ikke kan. Denne leken der fantasien knyttes direkte sammen med den ytre handlingen på lerretet gjør hovedpersonens personlige utfordring allmennmenneskelig og gjenkjennelig. Samtidig innlemmes vi i et univers der skillet mellom innbilning og virkelighet er en høyst glidende overgang. Skuespiller Ellen Dorrit Petersen gjør hovedpersonen både sterk og skjør, både fantastisk og helt hverdagslig, i en bemerkelsesverdig prestasjon i en utfordrende og oppfinnsom rolle. Årets vinner oser av en kreativitet som man er nødt til å være, vel, blind, for ikke å se.»

Det ble også delt ut to andre priser.

Prisen for beste fagfunksjon blant fjorårets norske filmer gikk til Andrea Bræin Hovig for hovedrollen i filmen Det er meg du vil ha, regissert av Dag Johan Haugerud. Prisen var et tresnitt av Niclas Gulbrandsen med tittelen «Vi løper».

Budbringeren er en hederspris for å ha beriket filmkulturen gjennom å spre kunnskap, engasjement og entusiasme for film som kunstuttrykk. Den gikk i år til filmregissøren Anja Breien, «for hennes utrettelige engasjement for filmkunsten». Prisen tar utgangspunkt i den originale kinoplakaten for Pål Sletaunes film Budbringeren, laget av Kim Hiorthøy, og er redesignet av Lise Kihle.

I begrunnelsen for prisen for beste fagfunksjon heter det:

«Vinneren av prisen for beste fagfunksjon var lenge forbundet med teaterscenen. De siste årene har vedkommende også markert seg som en av våre fremste filmskuespillere, med sin tekniske presisjon, slående karisma og uanstrengte tilstedeværelse foran kameraet. Av og til skriver kritikere at en skuespiller bærer en film, og beskrivelsen har sjeldent vært mer treffende enn for årets vinner. Via en selvransakende monolog, formidles en kompleks historie om forbudt kjærlighet og identitetsproblematikk, hentet fra virkeligheten. Skuespilleren evner å fange de motstridende følelsene hos rollefiguren, via ørsmå detaljer i kroppsspråk og intonasjon. Ansiktet utgjør et fortettet filmisk rom, som inviterer til identifikasjon og deltagelse, uten å gjøre krav på tilskuerens lojalitet. Årets prisvinner benytter hele sitt register som skuespiller, uten å ty til store fakter, og etterlater varige inntrykk med en modig, enestående sterk rolleprestasjon.»

I begrunnelsen for Budbringeren heter det:

«Årets hederspris Budbringeren går til en person som har satt varige spor etter seg med sitt arbeid i og for norsk film. Vedkommende har helt fra starten av sitt allsidige virke tatt selvstendige og personlige valg i sin tilnærming til filmen som kunstnerisk uttrykk og som meningsbærer. Gjennom sine filmer har regissøren preget norsk kulturhistorie i en epoke med politiske og samfunnsideologiske omveltninger. Som samfunnsdebattant er hun ikke minst en varm forkjemper for filmens plass i offentligheten, og for kunstnernes vilkår i et presset marked. Om filmarbeidere i dag protesterer mot økonomiske rammevilkår, minner vi om at dagens hedersprismottager allerede i 1986 solgte sin Amanda-statuett til høystbydende i protest mot nedskjæringer i filmbudsjettet. Med utgangspunkt i den franske bølgen på midten av 1960-tallet ble hun raskt en banebrytende og kontroversiell filmskaper, og har som få andre en internasjonal posisjon med stadige retrospektive programmer og hyllester. Prisvinnerens kamp for retten til å være filmskaper og filmarbeider understreker videre hennes rolle som en av norsk films fremste budbringere. Norsk filmkritikerlag ønsker å hedre en filmskaper som i 2015 vil feire opptil flere jubileer. Ikke bare er hun selv jubilant, det er også 40 år siden «Hustruer» som den første filmen i hennes viktige trilogi slo inn i den norske offentligheten og mannsdominansen. Budbringeren 2015 går til Anja Breien for hennes utrettelige engasjement for filmkunsten.»

Basert på en pressemelding.

Andrea Bræin Hovig for hovedrollen i filmen Det er meg du vil ha (og prisen «beste fagfunksjon») Filmregissør Margreth Olin (t.v.) deler ut hedersprisen «Budbringeren» til Anja Breien på vegne av Norsk filmkritikerlag, «for hennes utrettelige engasjement for filmkunsten.» Foto: Sigurd Moe Hetland ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
NYTT OM NAVN
8. april 2015
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra NYTT OM NAVN

Nå blir det ledig kinosjefjobb i Kristiansand

John Berge30. november 2022
Les mer

Ny kinosjef i Lakselv

admin14. oktober 2022
Les mer

Nærmere 100 søkte på jobben. Svenske Karin fikk den.

John Berge7. oktober 2022
Les mer

«I am no longer your father!» Darth Vader-stemmeskuespilleren takker for seg

Matias Kjølstad26. september 2022
Les mer

Nå er det Robert som skal gi råd

John Berge5. juli 2022
Les mer

Bruce Willis er syk og pensjonerer seg fra skuespillerkarrieren

John Berge30. mars 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Årets internasjonale kinokjede er NCG
26-åring ble ny kinosjef på Ski Kino