• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Film & Kinos tallekspert har ordet

Ingar Johansen, rådgiver statistikk og analyse hos Film & Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Film & Kinos tallekspert har ordet
John Berge
5. desember 2013

TRONDHEIM: Er det filmkvaliteten eller publikum som påvirker kinobesøket? Tallekspert Ingar Johansen hos Film & Kino tror forklaringen er både filmtilbudet og kvaliteten og at publikums vaner er i forandring.

Ingar Johansen er rådgiver statistikk og analyse hos Film & Kino. Han redegjorde for kinobesøket under Den norske kinokonferansen i Trondheim.

– Hollywood er viktig for oss. Normalt står Hollywood står for 60 prosent av omsetningen, så hvis Hollywood svikter, svikter det totale kinobesøket. I år mener mange at de har sviktet. Det har vært for mange filmer av samme ulla på samme tid.

Ingar Johansen har sammenlignet kinoårene fra 2004 til 2013 per oktober, og den viser at sommeren 2013 var den dårligste kinosommer siden 2004.

SVOD, og TVOD:

– Vil filmseeing via disse kanalene påvirke kinobesøket. Det vet vi egentlig ikke noe ennå. Men vi vet at volumet via disse kanalene begynner å bli stort.

Salg av fysisk DVD er halvert fra 2009 til 2013. Leie av video er nesten utradert.

Kinoens nye konkurrenter har vært sterke siden fjernsynet kom på 1960-tallet.

– Da hjemmevideo kom på 80-tallet, ble den en nedgang i kinobesøket. Alt som har kommet etterpå har ikke påvirket så mye. Spørsmålet er hva som skjer når volumet på hjemmeseeing via VOD antageligvis blir enda større.

– Hjemmevideo er som før, men forskjellen er at man trenger ikke gå ut for å kjøpe eller leie film. Hvor stor blir dørstokkmila?

En aldersprofil på kinogjengere, DVD/BD-seere og VOD-seere, viser at opptil 60 % av 15-20-åringer ser via VOD, mens de som kjøper mest videofilm er i alderen 40-50 år (ca 45 %). Men kinokurven er parallell med bruken av strømmetjenestene.

Ingen andre vet så mye om kinobesøket som nordmenn, fordi det finnes et felles system, forklarte Ingar Johansen. Det ligger tre millioner visninger i Filmwebs rapportserver. Et unikt kildemateriale for analyser.

Tall som Film & Kino har analysert viser at tirsdagen er «den nye kinodagen». Her har besøket økt siden 2008.

Statistisk sentralbyrå (SSB) undersøker også kinovaner, og de siste tallene for 2012 viser at 43 % er lite interessert i å gå på kino. Andelen lite interesserte har blitt større de siste årene, men har nå stabilisert seg.

Etter digitaliseringen har det blitt flere kinoer. I 2012 var det 185 kinoer, men i 2013 er det 189. Tiden fra en film har premiere til alle kinoer får filmen har minsket kraftig. Den pleide være på 40-50 dager på det lengste, men snittet er nå bare på noen få dager.

Godt besøk i november og desember «berger» ikke hele kinoåret 2013, men tar inn en del av det tapte, mener Ingar Johansen, som tror Jul i Flåklypa får over 800.000 kinobesøk.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
5. desember 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra STATISTIKK

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer

Dårligere kinodag i 2022 enn 2021. Men ny Prøysen-filmatisering satte rekord.

John Berge8. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

November knuste nesten alle kinorekorder
Beste desemberbesøk siden 1999