• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

HURTIGSPOLING

Film & Kinos førstedame på markedsføring

Monique Sjøberg er markedsrådgiver i Film & Kino. Foto: Privat
Film & Kinos førstedame på markedsføring
John Berge
25. februar 2014

Monique Sjøberg lever og ånder for gode kinopplevelser, i sitt virke som markedsrådgiver i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Navn: Monique Sjøberg
Alder: 40
Stilling: Markedsrådgiver i Film & Kino
Tid i bransjen: I UIP fra september 1998 og i Film & Kino fra januar 2008.

– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i bransjen.

– Jeg startet som «sekretær- og webansvarlig» i United International Pictures høsten 1998, fungerte i en periode som filmsjef og endte i markedsavdelingen. I en god del av disse årene har jeg hatt deltidsstudier ved siden av jobb; i webdesign, markedsøkonom BI og nå nylig voksenpedagogikk.

– Hvilken film er den beste du har sett?

– Det er vanskelig å velge, men jeg trekker fram et par kinoopplevelser som har gjort stort inntrykk; Før solnedgang i Haugesund i 2004 og Once i Trondheim i 2008.

– Hvor mange filmer ser du i uken?

– 1-2 i snitt, kanskje?

– Hva gjør du for å promotere film?

– For å promotere film, og kino, snakker jeg varmt om det magiske kinomørket i de fleste sammenhenger, både IRL og i sosiale medier, og prøver å gi gode filmanbefalinger til alle som spør. Så jobber jeg jo blant annet med nasjonale kinokampanjer for Kinogavekort, Den store kinodagen og akkurat nå Snakk om store opplevelser (#kinoopplevelse).

– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen eller et VOD-tilbud.

– Førstevalget er film på kino.

– Foretrekker du 3D på kino eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?

– 3D ser jeg kun på kino, tror ikke vi har 3D TV engang.

– Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?

– Fordelen med kino er hele opplevelsen, at det er å gjøre «noe ordentlig», og at stemningen forsterkes i fellesskapet. I tillegg til lyd og bilde, selvsagt. Noen ganger strekker ikke tiden til, og da er hjemmekinoens styrke at den er enkelt tilgjengelig, ikke trenger særlig planlegging og er en billig aktivitet.

– Hvem er favorittregissørene dine?

– Den er vanskelig. Hadde du spurt på 80-tallet ville svaret vært John Hughes ;). Jeg nevner Steven Spielberg, Mike Leigh og Steven Soderbergh.

– Favorittskuespillerne?

– Nylig avdøde Philip Seymour Hoffman har i årevis vært en stor favoritt. Meryl Streep leverer ALLTID. Og så har jeg hatt en «crush» på Hugh Jackman siden jeg så ham på Cinema Expo i 2008 …

– Hvor drar du helst på ferie?

– Holmsbu er sommerparadiset vårt.

– Hvilke filmer ser du mest frem til i 2014?

– Akkurat nå gleder jeg meg veldig til Richard Linklaters Boyhood som jeg hørte godt om fra Berlin.

– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?


– Endelig er House of Cards på skjermen igjen! En annen favoritt er Modern Family. Disse sees via streamingtjenester. Store skandinaviske serie-produksjonene som Borgen, Forbrytelsen og nå sist Mammon, ser jeg gjerne på TV i fastsatt sendetid.

– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?

– En oppfordring: Fornøyd publikum er vår beste reklameplakat. Nr 1. Vi må fortsette å jobbe for at alle kontaktpunkter med publikum står til forventningene og aller helst overgår dem. 2. Vi må ta vare på de som prater godt om oss, og som deler sin #kinoopplevelse. Spesielt på Instagram er det mange som ønsker å vise fram sin opplevelse, og da er det veldig enkelt for kinoene å gi uttrykk for at det settes pris på og kanskje belønne med noe ekstra en gang i blant.

– Hva kjennetegner ditt firma?

– Film & Kino er bransjeorganisasjon for kino- og videobransjen og ivaretar norske kommuners interesser innen film og kinodrift. En fin gjeng som jeg trives veldig godt sammen med!

– Hvem imponerer deg mest i den norske kinobransjen og hvorfor?

– Alle de engasjerte og dedikerte menneskene jeg har møtt i løpet av mine 16 år i bransjen. Ingen nevnt, ingen glemt.

– Hva er ditt beste kinominne/opplevelse i hele livet?

– Kinoopplevelsen jeg husker aller best er Den sjette sansen på Klingenberg i Oslo, det må ha vært i 1999. Under en av de mest overraskende scenene skvetter mannen min, med lyd og bevegelse. De på setene rundt oss skvetter av hans skvett og det forplanter seg videre, før vi hører en lav, litt flau, humring gjennom den store salen. Historien minner meg om at vi, ved å dele den med andre, forsterker opplevelsen.

– Hvilken kino/sal er din favorittkino gjennom tidene?

– Colosseum er ekstra magisk.

– Hvor fornøyd er du med Film & Kino og hvilke innspill har du på endringsprosessen for organisasjonen?

– Jeg er glad i arbeidsplassen min og stolt over at vi holder aktivitetsnivået oppe og også øker det på enkelte felt, i utfordrende tider med store budsjettkutt.

– Har du tips til hvem vi bør intervjue i denne spalten?

– Kjekt å høre fra en mindre kino, og flere damer, så jeg foreslår Janne Skarstein, ganske ny leiar av Ørsta kulturhus.

– Hva vil du lese mer om på KINOMAGASINET?

– Hadde tenkt å si enda flere hverdagsglimt fra kinoene, men det har dere jo oppfylt 
med mange gode reportasjer fra kinoene rundt omkring i landet i disse dager.

– Hva synes du om KINOMAGASINET?

– Kinomagasinet holder oss oppdatert om stort og smått, og er absolutt et positivt tilskudd til bransjen.


Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
HURTIGSPOLING
25. februar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra HURTIGSPOLING

En filmnerd ser fremover

John Berge13. juni 2022
Les mer

Var lite interessert i kinofilm. Men forelsket seg i kinojobben. Nå er han vikariende kinosjef.

John Berge5. juni 2021
Les mer

David var best av over 100 søkere. Møt den nye kinosjefen hos ODEON Lillestrøm.

John Berge4. mai 2021
Les mer

Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg

John Berge14. januar 2021
Les mer

Ble mer selvsikker av å få ansvaret som kinosjef

John Berge3. november 2020
Les mer

Charlotte om de første ukene som ODEONs nye programsjef

John Berge1. februar 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Forkjemperen for kvalitetsfilm
Alt for kinonorge