• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

«Film & Kino har skapt monopolsituasjon»

NOC-KLAGE FRA Arts Alliance Media (AAM) og Videvox: Fra klagebrevets første side.
«Film & Kino har skapt monopolsituasjon»
John Berge
23. desember 2013

Arts Alliance Media (AAM) og Videvox påstår at Film & Kino har skapt en monopolsituasjon på det norske markedet.

Det fremgår i klagebrevet på tildelingsbeslutningen om å gi Unique Cinema Systems (UCS) alle kommende NOC-tjenester.

I det åtte siders lange klagebrevet, som 23. desember ble levert Film & Kino ved Jørgen Stensland fra advokat Anders Thue hos advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig AS, hevder Videvox at Film & Kino har brutt flere punkt i loven om offentlige anskaffelser. Videvox mener at Film & Kino ikke har bidratt til å utjevne eventuelle fordeler en leverandør har.

AAM/Videvox påstår at den manglende utjevningen må føre til at konkurransen avlyses og startes på nytt. Skulle konkurransen mot formodning ikke avlyses, må konkurransegrunnlagets 67 %-regel følges, slik at UCS ikke tildeles mer enn 67 % av volumet. Klageren hevder også at konkurranseformen i seg selv er ulovlig og at det er foretatt feil i evalueringen.

Det vises til at UCS per i dag har sitt system installert i ca. 350 kinoer, mens ca. 70 kinoer benytter AAM/Videvox-systemet. Dette tilsvarer en markedsandel på 82 % til UCS og 18 % til AAM/Videvox, hva gjelder support til kinoene, heter det i brevet.

Videvox peker på at i mange av de tjenester som kinoene i tiden fremover vil etterspørre vil UCS dermed ha et stort fortrinn, i og med at de allerede har kontroll over kinoenes systemer.

«Ved ikke å utjevne slike fordeler har Film & Kino i realiteten skapt en monopolsituasjon i det norske markedet. På sikt vil dette føre til at den eksisterende leverandøren kan redusere kvalitet og øke pris uten at dette straffes av markedet. I en slik situasjon må det stilles særlig strenge krav til likebehandling og korrekt fremgangsmåte ved tildeling av kontrakter […] Dette understrekes av at Film & Kino har samlet hele markedet i en og samme anskaffelseskonkurranse. Film & Kino har åpenbart vært klar over at det her er høy risiko for monopolisering. Dette fremgår uttrykkelig av referat fra forhandlingsmøte, men også av konkurransegrunnlaget pkt. 9.1, der det blant annet fastslås at “For å opprettholde konkurransen i markedet, vil den enkelte tilbyder maksimalt kunne bli tildelt kontrakt for 67 % av det totale utlyste volumet (antall saler), ingen vil kunne ha mindre enn 33 %»

I klagebrevet pekes det videre på UCS største konkurransefordel er mye lavere oppstartskostnader enn det Videvox har. «Omfanget av UCS’ fordel i dette henseende blir tydelig når det ses hen til de ovenfor beskrevne markedsandelene til henholdsvis UCS og AAM/Videvox. Det er derfor åpenbart at UCS stiller med en vesentlig fordel med hensyn til størrelsen på oppstartskostnader, og dermed den samlede tilbudsprisen,» heter det i brevet.

AAM/Videvox mener at Film & Kino skulle ha gitt firmaet muligheten til å estimere hvilke tekniske utfordringer et skifte eller endringer på UCS’ installasjoner ville medføre, og på den måten legge til rette for at de tilknyttede kostnadene kunne estimeres på adekvat vis.

I brevet pekes det på at det er så å si umulig for konkurrerende firma å delta på lik linje i en anbudskonkurranse hvis man ikke får lik teknisk informasjon om verktøy som er utviklet av en annen leverandør. AAM/Videovox henviser til at kun deres firma og UCS ga anbud, som ifølge dem indikerer at andre interessenter ikke fant seg brydd med å være med i konkurransen grunnet slike faktorer.

«Det må antas at Film & Kino hadde tilgang til de fleste tekniske opplysninger som er av betydning for NOC- leveransen, og at disse enkelt kunne ha blitt innarbeidet i konkurransedokumentene eller blitt tilgjengeliggjort i forhandlingsfasen. Film & Kino har imidlertid konsekvent unnlatt å gjøre dette, og gjentatte ganger nøyd seg med å henvise til at det, på grunn av manglende avtale mellom Film & Kino og UCS, er opp til UCS å eventuelt dele opplysningene. Manglende avtale kan imidlertid ikke i seg selv begrunne en tilbakeholdelse av informasjon, når ikke det foreligger øvrige særlige grunner. Dersom frigivelsen av informasjon var avhengig av en avtale, måtte Film & Kino dessuten ha inngått en slik avtale for å oppfylle utjevningsplikten. I alle tilfeller mener AAM/Videvox at gjeldende avtale er tilstrekkelig for å skaffe de nødvendige opplysninger fra UCS.»

Et annen punkt i klagen er oppstartsfristen. Her mener AAM/Videvox at å sette en lengre oppstartsfrist, ville gitt dem og andre konkurrenter større mulighet til å integrere og tilby andre løsninger. Fristen til 7. april 2014 vil kun gitt firmaet mulighet til å rekke å overta de avtalene de har per 2013.

Film & Kino sier i en kommentar til KINOMAGASINET at de ser på klagen sammen med sine advokater over nyttår, uke 2 eller 3.

– Her er hele ledelsen og våre rådgivere fra Wikborg/Rein involvert. Vi kommer med kommentarer etter vi har sett nøye på klagen. Men vi mener å ha handlet korrekt, opplyser Jørgen Stensland, avdelingsdirektør ved fagavdelingen hos Film & Kino.

Jørgen Stensland Jørgen Stensland, avdelingsdirektør ved fagavdelingen hos Film & Kino sier at klagen blir grundig behandlet på nyåret, men at de fortsatt mener tildelingen har skjedd på riktig måte. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
23. desember 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi
  • Videvox klager på NOC-anbudsrunden 20.12.2013
  • Unique Cinema Systems vant NOC-runden 05.12.2013
  • Gledens dag for Unique Cinema Systems 05.12.2013
  • UCS inngår avtale med Atea 18.09.2013
  • FluxLobby fra UCS og Fluxloop 18.12.2013
  • AAM og Videvox tester ut elektronisk levering 29.10.2013
  • Videvox med ny signageavtale 25.11.2013

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Videvox leverte til SF Bio
Flavo om drømmen om god butikk