• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Film & Kino-direktøren: Kinobransjen i fare

Adm. direktør Guttorm Petterson i Film & Kino (t.h.) under i høringen hos Stortingets familie- og kulturkomité tirsdag 13. oktober 2015. Birgitte Langballe, kommunikasjonssjef til venstre. Foto: Stortinget.
Film & Kino-direktøren: Kinobransjen i fare
John Berge
13. oktober 2015

Filmmeldingen setter en sterk og levende kinobransje over hele landet i fare. Det er umulig for små og mellomstore kinoer å ha ressurser og kompetanse som dekker hele spekteret av oppgaver.

Det var hovedbudskapet fra adm. direktør Guttorm Petterson i Film & Kino da han holdt innlegg under i høringen hos Stortingets familie- og kulturkomité tirsdag 13. oktober 2015.

Han siktet selvsagt til «En framtidsrettet filmpolitikk» (Meld. St. 30 (2014-2015).

– Midler fra kinoavgiften er i dag med på å sikre en desentralisert kinostruktur som gir innbyggerne i hele landet et bredt og variert kinotilbud. Det er de minste kinoene som trenger felles støttefunksjoner aller mest. Regjeringens forslag vil føre til kinonedleggelser i områder av landet der det er mest behov for et slikt tilbud, sa Petterson videre.

Direktøren sa at bransjen vil ta ansvar for seg selv og at utgifter til ulike kinotiltak i regi av Film & Kino vil dekkes av kinobransjen selv utenfor statsbudsjettet. Med forslaget om at kinoene selv betaler en frivillig avgift til egen interesseorganisasjon unngår staten å tilrettelegge for urettferdig konkurransevridning. Petterson mener at løsningen sikrer et godt service- og tjenestetilbud til utsatte kinoer i distrikts-Norge.

EKSEMPLER

Han ga så eksempler på rådgivning og kompetansetiltak som kinoene ikke har noen mulighet for å ivareta på egenhånd og som det hevdes er viktige for å opprettholde både en desentralisert kinostruktur og en innovativ utvikling:

• støtte til store felles prosjekter som digitaliseringen

• forhandling av filmleie

• rådgivning og kompetansebyggende tiltak

• spesialkompetanse knyttet til kinoprogrammering, kinoøkonomi, kinoteknikk og utvikling av kinoen

• kinoundersøkelser

• nasjonal statistikk

• felles markedskampanjer

Dette er et tilbud som ikke kan opprettholdes uten tilbakeføring av kinoavgiften, mente Petterson.

KONKURRANSEVRIDENDE

Han sa videre at norske kinoer er innovative og innstilt på konkurranse, men vil konkurrere på like vilkår. Film & Kino mener regjeringens forslag innebærer en urettferdig konkurransevridning. Særavgiften på kino og DVD opprettholdes, mens andre visningsplattformer unntas avgift. Statens inntekter fra avgiften skal imidlertid fritt disponeres, også til å subsidiere plattformer som ikke betaler avgift. Dette vil føre til at kinoene rundt om i hele landet, som i all hovedsak er subsidiert av sine kommuner, skal bidra økonomisk til konkurrerende virksomhet som ikke er omfattet av avgiften. Konsekvensen av konkurransevridningen er at dagens tilbakeføring av midler til utvikling av kinoene forsvinner og at kinoer i distriktene blir borte, mener direktøren i Film & Kino.

KINOENES BETYDNING

Guttorm Petterson la også frem disse påstandene i innlegget om kinoenes betydning og rolle i dagens marked:

Hollywood-studioene har bestemt seg for å videreføre forretningsmodellen hvor kino er den foretrukne lanseringskanalen. Studioene har forsøkt parallell lansering på kino og på andre digitale plattformer til hjemmemarkedet (såkalt premium VOD), men gått bort fra dette fordi filmene dermed blant annet kommer fortere på ulovlige piratsider. Filmmeldingen tilrettelegger derimot for lansering av norsk film på plattformer Hollywood ikke vil prioritere.

Kinoene sikrer norske produsenter og filmdistributører langt høyere inntjening enn de får fra de andre plattformene. Produsenten av den norske filmen Tusen ganger god natt oppga på et seminar arrangert av Film & Kino i mai 2015 at deres inntjening på filmen fordelte seg med 2,5 millioner kroner fra kino, 0,5 millioner fra DVD/Blu-ray Disc og i underkant av 50 000 kroner fra VOD/klikkefilm. Dette understreker Hollywoods valg og ikke minst at norsk film er avhengig av kinoene.

Kino genererer inntekter for øvrige virksomheter lokalt. I Bergen genererte kinoen i 2012 ifølge ideas2evidence 170 millioner kroner (Rapport 2 / 2012). I en rapport fra Østlandsforskning i 2006 (ØF-rapport nr. 10/2006) fremgår det at Horten årlig mistet mellom 5 og 8 millioner kroner i inntekter før de fikk egen kino.

Film & Kino-direktør Guttorm Andreas Petterson i Film & Kino inne på kontoret i Filmens hus i 2015. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
13. oktober 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kinosjefene talte sin sak i Stortinget 13.10.2015
  • Widvey med kraftig kritikk mot Film & Kino 07.10.2015
  • Monique Sjøberg slutter hos Film & Kino 05.10.2015
  • KUD vurderer granskning av Film & Kino 21.08.2015
  • Svaret på hvorfor Film & Kino ikke bruker 90 millioner kroner 19.08.2015
  • Styrer Film & Kino mot en uviss fremtid 01.06.2015
  • Film & Kino: «Kino er viktigst» 31.05.2015
  • Film & Kino-direktøren: «Dramatisk situasjon» 30.05.2015
  • CINEMA-redaktøren: – Film & Kino kan legges ned 29.05.2015
  • Sluttpakker tilbudt 17 Film & Kino-ansatte 05.05.2015
  • Petterson godt i gang hos Film & Kino 06.02.2015

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinosjefene talte sin sak i Stortinget
Cinemateket ønsker seg til Nasjonalbiblioteket