
I den nylige anbudsrunden om Network Operating Center (NOC), arrangert av Film & Kino, ble alle kinosonene tildelt Unique Cinema Systems (UCS).
Konkurransen sto mellom vinneren UCS og Videvox Norge AS.
Det het i forkant at 2/3 av kinosonene skulle gå til vinneren og 1/3 til nummer to. I dagens ti kinoregioner har UCS ni, mens Videvox har en region.
«Det var betydelig forskjell i pris mellom de to aktørene og noe mindre forskjell i kvalitet, men også denne gikk i fordel av Unique Cinema Systems», het det i Film & Kinos begrunnelse for å gi alle NOC-sonene til UCS.
Videvox’ klage vedrørende at alle NOC-tildelingene gikk til konkurrenten Unique Cinema Systems (UCS), er avvist av Film & Kino.
I den nylige anbudsrunden om Network Operating Center (NOC), arrangert av Film & Kino, ble alle kinosonene tildelt Unique Cinema Systems (UCS).
Dette reagerte Videvox på og sendte en lengre klage, som de hadde rett til iht. reglene.
– Film & Kino avviste vår klage på absolutt alle punkter, bekrefter daglig leder Oscar Hovland i Videvox Norge til KINOMAGASINET.
– Vi i Videvox mener at våre klagepunkter står, og ikke minst at de er av prinsipell betydning for våre kunder i kinonorge. Vi har har verken ressurser eller kapasitet til å be om midlertidig forføyning. Derfor vi tar klagen videre til klagenemden for offentlige anskaffelser, for å få en endelig avklaring på argumentene vi har, sier Hovland.
Han understreker at Videvox ikke ønsker å være til hinder i forhold til at UCS nå overtar NOC-driften i Videvox’ tidligere region.
– De har et stort stykke arbeid de skal gjøre og vi kommer til å samarbeide iht. planen som anbudet satte.
– Hvor stor betydning har frafallet av NOC-regionen deres å si økonomisk for selskapet?
– Det ønsker jeg ikke å uttale meg om.
– Tar dere grep internt?
– Det kan jeg heller ikke kommentere. Det jeg kan si er at det viktigste for oss er å være endringsorienterte og tilpasse oss en ny markedssituasjon. Vi har uansett som ambisjon at vi skal ha det mest attraktive tilbudet som serviceprovider for kinoene. Vi vil aggresivt markedsføre oss som en aktør som fortjener tillit og har de beste servicetjenestene, men det er klart at det å ha NOC-tjenester er et fantastisk markedsfortrinn, sier Oscar Hovland.
Tidligere har Hovland fortalt dette overfor KINOMAGASINET:
– Vår klage til Film & Kino går på konkurransens form og konkurransens resultat. En slik konkurranse må ha et perspektiv på leveranser av tjenester og produktet med en horisont lengre enn noen få år. Ingen kunder eller markeder har noen gang hatt fordel av en monopolsituasjon. Vi leverer denne klagen med dette utgangspunkt: Kinoer og kunder skal kunne ha mulighet til å velge.
Facebook
RSS