
Fakta om vår reportasjetur til Pinewood Studios
Sony Professional Solutions Europe betalte reise- og opphold for KINOMAGASINET slik at vi kunne skrive denne reportasjen. Sony har ikke stilt noen som helst krav til hva vi skulle skrive eller ta bilder av og vi har full redaksjonell frihet.
PINEWOOD STUDIOS: To spesiallagde kortfilmer er laget spesielt på oppdrag fra Sony Professional for å vise bransjen hva slags kvaliteter deres nye fullformat filmkamera VENICE er godt for.
Under en storslagen presselansering på Pinewood Studios i London i England fikk pressen se begge filmene inne på studioets egen kinosal, The John Barry Theatre.
En av filmene het The Dig – en ganske så fiffig mordhistorie – og ble laget av Joseph Kosinski (Tron Legacy) – som vi kommer tilbake til med en egen artikkel.
Den andre het ganske enkelt Venice og er laget av filmfotograf Ed Wild fra England. En atmosfærisk sak med det eviggyldige temaet romantikk og raske biler.
Ed Wild har vært fotograf for filmer som London Has Fallen, Collide og Welcome to the Punch, og serier som Fleming og Arkangel – en episode av Black Mirror regissert Jodie Foster for Netflix.

Ed Wild under innspillingen av sin kortfilm med VENICE-kameraet i bruk. Foto: Sony Professional.
Om kameraet Venice sa Wild at han elsket fargene som kameraet klarte å gjengi:
– Det fanger fargene. Det var ikke mye gradering i etterkant.
– Føltes det som en prototype? (Kameraet lanseres først i februar 2018. Red. anm.)
– Nei, det var bare en ekstra boks på toppen som jeg la merke til.
– Hvor opptatt er regissører av det rent filmtekniske?
– Det varierer fra regissør til regissør. Noen er opptatt av «looken», mens andre er bare fokusert på skuespillernes innsats. Men fokuset kan også være på begge faktorer. Alle prosjekt er forskjellige. Hvis du liker manuset, så snakker du med regissøren om dine ideer og så finner du ut om du er på samme bølgelinje.

Produktbilde av VENICE. Kameraet lanseres i februar 2018, og har 6K-oppløsning. Foto: Sony Professional.
– Har du noen favorittregissør av de du har jobbet med?
– Jeg jobbet med Jodie Foster i 2016. Hun er fantastisk som regissør. Det var en flott opplevelse. Alle regissører har ulike egenskaper, men Jodie har utrolig med erfaring siden hun var liten pike. Hun har merket seg alt som er viktig, var svært godt forberedt og kom med en enorm innsikt, helt fantastisk.
– Hvorfor valgte hun deg som fotograf?
– Jeg ble intervjuet for jobben. Og fikk den, svarer Ed.
Han forteller at han fortsatt gjør mye forskjellige ting, fra lavbudsjett til skrekk og action. Og han lager reklamefilmer og av og til dokumentarer.
– Jeg ser etter ting som gjør at du kan utvikle deg.
– Hvem er din favorittfotograf gjennom tidene?
– Jeg elsker Roger Deakins.
– Hvor går kinofilmene med så mye bra serier, som blir mer og mer filmaktige – eksempelvis Game of Thrones?
– Historiene blir bedre og bedre på en del av de seriene. Du kan se at det blir færre av de middels budsjetterte spillefimene.
– Vi er på Pinewood, hjemmet til James Bond-filmene. Noe for deg?
– Jeg ville elsket å være med å lage James Bond. Jeg elsker prosessen med actionfilmer. Men det er mange talentfulle filmfotografer der ute.
– Men du er vel på «radaren» nå?
– Hehe, det er derfor jeg har agent i Los Angeles!
– Men i det hele tatt håper jeg å lage gode filmer. Like gjerne en liten en, som en stor sommerfilm. Lager du en film med en gjeng dyktieg mennesker, er det en veldig fin opplevelse. Alle vil lage en stor og god film, og det føles befriende.

Fra innspillingen av Ed Wilds kortfilm med VENICE-kameraet i bruk. Foto: Sony Professional.

Produktbilde av VENICE. Kameraet lanseres i februar 2018. Foto: Sony Professional.
Les mer om Sonys VENICE her:
Facebook
RSS