• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

DISTRIBUTØRBESØK

Filmåret 2015 fra Walt Disney

Bård Stokke (t.v.) er Marketing Manager Walt Disney og Inger Warendorph er Executive Director/Branch Manager hos The Walt Disney Company Nordics norske kinoavdeling. De guider KINOMAGASINETs lesere gjennom selskapets repertoar for 2015. Foto: John Berge, KINOMAGASINET © Design: Per Mork, KINOMAGASINET ©
Filmåret 2015 fra Walt Disney
John Berge
27. februar 2015

– Vi har ikke så veldig mange titler, men mange av de vi har er det veldig «omph» over. Det er store og lovende titler og noen helt sikre kort!

Det sier Inger Warendorph, daglig leder hos The Walt Disney Company Nordics norske kinoavdeling, og hennes nærmeste medarbeider, Bård Stokke som er markedssjef.

KM møtte de to for en gjennomgang av filmåret 2015 fra selskapet.

Big Hero 6
30.01.

– Det er første gang Disney lager tegnefilm basert på Marvel-karakterer. Og basert på tallene, tror jeg ikke det blir siste gang Marvel blir Disney-animert. Dette fungerer veldig bra. Det er lenge siden jeg har blitt så underholdt av en animasjonsfilm, sier Bård.
– Disney klarer selv i et gutteunivers å finne det store varme hjertet. I Frost var det Olaf, og denne gangen er det Baymax, den rare helsesøsteren. Det er masse hjerte, humor og action, mener Inger.

Besøksmål: – Vi er fornøyd med alt over 300.000 og gjerne mer om vi når den brede målgruppen.

Status per slutten av februar 2015 er nærmere 140.000 besøkende.

Eventyret om Askepott
13. mars

– Dette er Kenneth Branaghs siste hjertebarn. Han laget Thor for oss sist, og Jack Ryan for Paramount. Med Eventyret om Askepott er han inne i en sjanger han kjenner veldig godt. Han begynte som den store Shakespeare-regissøren. Dette er en film med flotte kostymer. Dette er storslått og kvalitet i alle ledd, sier Bård.

– Det er hyggelig med en familiefilm med så høy kvalitet, sier Inger.

– Dette er jo det klassiske eventyret som er animert fra før av. Det er ikke noe nytt med historien, men den klarer å bevege og røre deg som seer. Det er en magisk stemning. Den kan med fordel fortelles gang på gang. I filmen er det nye og gamle ansikter. Du tror på forholdet mellom Askepott og prinsen, mener Disney-sjefen.

– Vi ser et stort potensial mot familiepublikummet: mødre og døtre. Filmen lanseres både som dubbet og i originalversjon.

Besøksmål: – Animasjonsfilmene er mer sikre kort, så det er vanskeligere å bedømme en dubbet live action. Men vi tror folk blir dratt inn i magien i filmen og håper den passerer 200.000 besøk.

Selma
20. mars

– Dette er en sterk og aktuell film når man ser dagens nyhetsbilde. Det er sterkt å tenke på at det er ikke lenge siden det skjedde og en viktig del av amerikansk historie. En bokstavelig talt svart del. Det er en lavmælt stemning i hele filmen og ingen overdrivelser. Det er en realistisk måte å fremstille det som skjedde. Det virker nesten dokumentarisk. «One dream can change the world» er slagordet for filmen. Det er en gripende film, som er flott å bruke i skolesammenheng, mener Bård og Inger.

Filmen vant prisen for Best Original Song under de 87-ende Academy Awards, Oscar-utdelingen. Sangen heter «Glory» og er fremført av Common (James Bevel i filmen) og John Legend. (Se musikkvideoen nedenfor).

Mens Paramount har lansert Selma i USA, er det Disney i Skandinavia.

– Vi hadde smalere kvalitetsfilmer da vi hadde Miramax. Det er spennende å kunne ha bredden i filmporteføljen og hyggelig å tilby kundene våre, kinoene, et variert program. Men det er ikke de samme markedsressursene som på de store Marvel-filmene, sier Inger.

Into the Woods
27. mars

Rob Marshall er kjent for å regissere musicals. Han laget Chicago. Han er mest kjent i Disney-universet for Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides. Disney skulle ønske Into the Woods hadde samme kjennskap i Norge som USA, der kjenner de «alle» Broadway-versjonen.

– Men filmen har et stjernegalleri uten like. Det vil hjelpe oss å selge den inn. Kvalitetsstempelet forhøyes med stjerner som Depp og Streep, og gjør at den kan nå opp mot en eldre målgruppe. Den fletter sammen mange av de kjente eventyrene, og vi møter også her Askepott.

– På tross av eventyrrammeverket er formen mer for de voksne. Den er mørk i fortellermåten, men har et glimt i øyet og en lun, morsom undertone, fordi de driver litt gjøn med eventyrene, sier Bård og Inger.

The Avengers: Age of Ultron
22. april

Dette er et av de sikreste kortene for Disney. En «bankers». Bård mener den første The Avengers-filmen åpnet opp superheltsjangeren til et bredere publikum.

– Gutta så filmen, så tok de med damene, og så begynte en dominoeffekt. Den hadde masse humor, sjarm, glimt i øyet, og at den samlet superheltene i en film, ga en slik variasjon at underholdningsverdien ble større. Så har de andre Marvel-filmene blitt løftet etter den. Vi har nesten sett en dobling fra filmene fra før til etter. Det som Marvel gjør er motsatt av DC, som går den mørke, mer sosialrealistiske veien, med Man of Steel og Batman. Men Marvel bygger mer på actionkomedien, selve popcornfilmen, forteller Bård.

Norgespremieren skjer en uke før USA.

– Det er hyggelig å fronte med verdenspremiere. Her hos oss er vi mer vare for sommervær. Mai er en skrekkens måned i så måte, så de ti dagene kan bety mye. Om filmen leverer, håper vi selvsagt på økning fra film nr. 1. Det er sikkert noen nye fans, som kanskje ikke var gamle nok for den første, sier Disney-duoen.

The Avengers – lansert 27. april 2012 – ble sett av nærmere 320.000 på norske kinoer.

Tomorrowland – A World Beyond
22. mai

Brad Bird er regissør av denne eventyrfilmen med et stjernegalleri anført av George Clooney.

– Dette er en innfløkt og komplisert historie om to parallelverdener. De flettes sammen på en fantastisk måte. Verdenen er skapt av våre store oppfinnere, forteller Bård.

Disney vil ikke dubbe denne.

– Det er «young adult». Men det er mye hemmelig rundt den. Dette er en av de store satsingene. Det er deilig å kunne ha noe helt nytt og ikke bare konsepter alle kjenner til. Men det er samtidig skummelt, sier Inger.

Ant-Man
17. juli

Dette blir årets andre Marvel-film fra Disney.

– Vi vil lansere to filmer fra Marvel-universet hvert år og planen er lagt mange år frem. Man skal lansere en oppfølger og bygge videre med en ny karakter hvert eneste år. Her vil vi se verden fra et nytt perspektiv og et 3D-perspektiv som er fantastisk. Verden nedenfra og opp. Det er en «heist movie». Marvel har, som Pixar, ennå ikke klart å lage en dårlig film. De store navnene i Hollywood ønsker å være med. Du har skuespillere rettet mot unge og eldre målgrupper. Dette er en god historie – actionfylt og historisk. Det blir utrolig spennende å se. Mange var også skeptiske til Guardians of the Galaxy, minner Bård om.

Innsiden ut (Inside Out)
21. august

– Jeg får den gode gamle følelsen. Den innovative gode Pixar-historien. Hvordan skal de klare dette, tenkte jeg. Men de er unike. Denne gang har de tatt den helt ut. Dette er en verden som veldig mange vil kjenne seg igjen i. Den gang de var barn eller da barna var på den alderen. Etter at barna har sett den, så vil de alltid ha en av karakterene i hodet å skylde på, sier Bård.

– Intrikat, men likevel enkel i fortellerstilen. Det blir lettere å sette navn på følelsene sine etter å ha sett den, sier Inger.

– Da Pixar begynte med Toy Story, åpnet det for animasjonsfilmer som mange vil se med originaltale. Fordi historiene var så gode. De spiller på to nivåer. Det er mye barna ikke forstår, men som er fantastisk for de voksne. Samtidig er det masse humor som tiltrekker barna. Dette blir den store skolestart filmen.

Star Wars: The Force Awakens
16. desember

Premieren skjer to dager før USA.

– Vi har begynt å jobbe veldig mye med Star Wars og har holdt på lenge, fakisk. Nå har vi fire av de store selskapene: Disney, Pixar, Marvel og Lucasfilm, sier Bård.

– Med denne bringer man Star Wars til en ny generasjon. Man gjør det litt mer realistisk. Man ser forskjell på ting som er bygd, alt fra Millenium Falcon i full størrelse og andre ting i stedet for masse green screen.

– Produsent Kenndy og regissør JJ Abrams styrer Star Wars. Så vi kan ikke si noe. Alt skal godkjennes av de direkte. Star Wars er et varemerke med så stor verdi, så alt skal gjøres riktig, sier Inger som har lært det hun kan om Star Wars fra tidligere Fox-sjef Bjørn Jacobsen, mannen som brakte Star Wars til Norge med The Empire Strikes Back.

– Det er takket være ham jeg har sett samtlige av Star Wars-filmene og vi lanserte Episode 1 da jeg var i Kommunenes filmsentral. Jeg gleder meg veldig. Det som ikke stopper å forundre meg er den store fanskaren og appellen som filmene fortsatt har.

JJ er Star Wars-fan, så Bård tror ikke at filmen vil skuffe noen. Han mener filmen vil trekke tråder fra de tre originale filmene og være mer «møkkete realistisk» og ikke så stilren.

– Fansen var veldig skeptisk da Disney kjøpte Marvel, men så har de forstått at vi har tatt vare på varemerket. Derfor er skepsisen mindre da vi kjøpte Star Wars, mener Inger.

– Besøksmål?

– Det er vanskelig å sette et tall. Jeg er fryktelig usikker. Skal vi ha inn det brede publikummet må vi engasjere et helt nytt publikum. De som ikke har forhold til de andre filmene.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
DISTRIBUTØRBESØK
27. februar 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Filmåret 2014 fra Walt Disney 13.03.2014
  • Filmåret 2015 fra Nordisk Film Distribusjon 17.02.2015
  • Filmåret 2015 fra 20th Century Fox 15.02.2015
  • Filmåret 2015 fra Norsk Filmdistribusjon 12.02.2015
  • Filmåret 2015 fra Arthaus 30.01.2015

Siste saker fra DISTRIBUTØRBESØK

AWE fortsetter å by på stort utvalg

John Berge2. november 2022
Les mer

Nye NFD vil bli størst av de små

John Berge1. september 2022
Les mer

Frisk start i utfordrende tid for Ymer Media

John Berge24. august 2022
Les mer

Bjørg Velands 40 år med spennende filmopplevelser

John Berge21. januar 2020
Les mer

100 kinoer har bestilt Andrea Bocceli-filmen – så langt

John Berge4. september 2018
Les mer

Kontxt Film tar steget over på norsk filmdistribusjon

John Berge28. november 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmåret 2015 fra Nordisk Film Distribusjon
Vikeså starter nytt distribusjonsselskap