• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

DISTRIBUTØRBESØK

Filmåret 2015 fra Nordisk Film Distribusjon

Morten Christoffersen leder kinoavdelingen til Nordisk Film Distribusjon i Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Filmåret 2015 fra Nordisk Film Distribusjon
John Berge
17. februar 2015

– Alle snakker om 2015 og 2016 som de store årene, og selv har vi en god miks av norske og utenlandske filmer, sier Morten Christoffersen, direktør hos Nordisk Film Distribusjon.

Han forteller til KINOMAGASINET at det danskeide selskapet kjøper mye mindre film enn før, men bruker mer penger på de filmene som kjøpes inn. Det er blitt tøffere konkurranse på markedet ettersom også Hollywood-studioene kjøper mer.

Selv har Nordisk Film avtale med amerikanske Lionsgate.

– Den avtalen er gull verdt for oss. Lionsgate er det studioet som har levert gang etter gang, og vi har akkurat reforhandlet en ny avtale med dem. Vi har et sterkt apparat i Norden og vi leverer bra tall for dem på kino- og hjemmemarkedet.

– Høstlanseringene våre er ekstremt gode. Vi har aldri hatt en så sterk høst med norske filmer. Det føles som sikre, trygge og store titler.

– Hvordan skal dere få folk på kino fremover?

– Det er snakk om å levere store, gode nok filmer. Der har vi alle et ansvar å heve kvaliteten. At vi ikke lanserer de halvdårlige filmene hvor folk føler seg lurt etter å ha betalt 100 kroner for billetten og brukt mye på godteri og parkering. Det skal være et kvalitetstegn å gå på kino. Det er også spennende med ny teknologi – Atmos og alt som skjer. Her tipper jeg det vil komme flere og nye ting.

Christoffersen og PR-koordinator Martine Borring går gjennom de viktigste lanseringene for selskapet fremover.

23.01.: – Norske Staying Alive er en kjempemorsom film. Kinosjefene liker filmen, så å si alle setter den opp. Den har flere lag. En komedie hvor man også får en klump i halsen, mener Nordisk Film-sjefen.

20.03.: Insurgent er neste film i Divergent-serien. Den første filmen ble sett av 106.000 på kino i Norge.

– Vi håper på en vekst, fordi den har blitt sett av flere etter kinolanseringen, på DVD og BD. Det er bra «buzz» blant publikum. Det vi har sett av trailer og materiell ser veldig bra ut. Forlaget melder at bøkene selger veldig bra. «Young adult»-titler appellerer også til et voksent publikum. Målgruppen blir større. Det er viktig at filmene er bra også, for det har vært mye rart innen den sjangeren. Men disse filmene leverer.

27.03.: De nærmeste av Anne Sewitsky handler om forbudt kjærlighet. Deltakelsen på Sundance-festivalen blir viktig. Regissøren i seg selv er et salgsargument. – Ine Marie Willmann er den beste debuterende skuespilleren jeg har sett. Det er helt utrolig hvor bra hun er. Jeg tror Norge vil ta henne til sitt hjerte. Vi vil være ærlige og tydelige på hva filmen handler om, et grensesprengende møte mellom to søsken som ikke vet hva en vanlig familie er, sier Christoffersen.

10.04.: Skammerens datter. En gigantsatsing fra Danmark. Dette er nabolandets svar på Harry Potter. Et actioneventyr i middelalderen, med drager, Maria Bonnevie og Jakob Ofterbro. Boken er utgitt på nynorsk. – Det er annerledes med ungdomsfilm på dansk, men vi prøver og merker at interessen er høy. Storm Studios i Norge har levert spesialeffekter.

28.08.: Bølgen. Roar Uthaug er regissør. – Vi har sett filmen, den leverer til de grader. Filmen er spennende, sterk, dramatisk og rørende. Vi merker at interessen blant publikum og pressen er enorm. Vi tror Norge er klar for sin første katastrofefilm, dette blir veldig stort.

11.09.: Masterminds handler om det største pengebilranet i USA. En actionkomedie med Zach Galifianakis, Owen Wilson, Kristen Wiig og Jason Sudeikis.

09.10.: – Personlig gleder meg ekstremt til denne. Jeg er blodfan. Nemlig Klovn 2. Jeg kan garantere at folk blir sjokkert. 45.000 så den første på norske kinoer. Jeg tror denne blir større. Vi får også besøk av Casper og Frank, sier Christoffersen.

09.10.: London Has Fallen er en oppfølger til Olympus Has Fallen. Nå er det terrorangrep i London. Forrige film ble sett av 32.000 personer på kino i Norge.

16.10.: Doktor Prokotors tidsbadekar. – Barn synes tidsreiser er gøy. Her går man blant annet tilbake til den franske revolusjon. Nesten 380.000 så den forrige filmen. Karakteren er viktig. Med en god skuespiller, gjør det ikke noe at Kristoffer Joner ikke er med. Gard Eidsvold gjør en glimrende jobb som Doktor Proktor. Dette blir morsomt og spennende for hele familien.

06.11.: Sicario handler om CIAs kamp mot en meksikansk kartellsjef. I rollene: Emily Blunt, Benicio del Toro og Josh Brolin.

13.11.: Julekongen. NRKs kalendersuksess fra den alternative verden i Ridderdalen, hvor de slemme har tenkt å stoppe julen og barna må forhindre dette. – Norske julefilmer er blitt en tradisjon. Vi vet at denne serien var en stor suksess hos både voksne og barn. Manuset er meget spennende og underholdende.

20.11.: The Hunger Games: Mockingjay – Part 2. – Det avsluttende kapittelet i The Hunger Games-serien, og kanskje den største?

25.12.: En mann ved navn Ove er basert på boken om Fredrik Backman og handler om en sur og bitter mann i et borettslag. Boken er kjempemorsom og har vært en kjempesuksess. Nordisk Film håper og tror dette kan ligne på Hundreåringen-filmen.

25.12.: Solan og Ludvig: Herfra til Flåklypa er en større produksjon enn forløperen. Solan vedder nå bort verkstedet til Reodor Felgen, og deltar i et løp over fjellet. Den første filmen slo Kon-Tiki og fikk etter julevisninger i 2014 hele 890.000 kinobesøk. – Vi har ekstreme forventninger, medgir Christoffersen.

I 2016 skal selskapet blant annet lansere Birkebeinerne av Nils Gaup i februar, Kongens nei av Erik Poppe, Løvekvinnen av Vibeke Idsøe, Now You See Me 2, SVK og enda en Divergent-film. For å ha nevnt noen!

Saken er hentet fra KINOMAGASINET 1•2015. Les magasinet nedenfor!

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
DISTRIBUTØRBESØK
17. februar 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Filmåret 2015 fra 20th Century Fox 15.02.2015
  • Filmåret 2015 fra Norsk Filmdistribusjon 12.02.2015
  • Filmåret 2015 fra Arthaus 30.01.2015

Siste saker fra DISTRIBUTØRBESØK

AWE fortsetter å by på stort utvalg

John Berge2. november 2022
Les mer

Nye NFD vil bli størst av de små

John Berge1. september 2022
Les mer

Frisk start i utfordrende tid for Ymer Media

John Berge24. august 2022
Les mer

Bjørg Velands 40 år med spennende filmopplevelser

John Berge21. januar 2020
Les mer

100 kinoer har bestilt Andrea Bocceli-filmen – så langt

John Berge4. september 2018
Les mer

Kontxt Film tar steget over på norsk filmdistribusjon

John Berge28. november 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmåret 2015 fra 20th Century Fox
Filmåret 2015 fra Walt Disney