
Superhelter, ny og gammel Disney-nostalgi – mange pirater og en norsk storfilm – i skjønn forening. Det er duket for et spennende Disney-år på norske kinoer.
Leder for Disneys norske kinoavdeling, Inger Warendorph og hennes markedssjef, Bård Stokke, møtte nylig KINOMAGASINET for en gjennomgang av årets kinorepertoar.
De kan se tilbake på solide suksesser de siste månedene med Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant (over 226.000 besøkende) og Frost (over 490.000 besøkende).
En av filmene har allerede hatt premiere – Tingeling og Sjørøverfeen (21.02.). Med unntak av en kjedelig hendelse, hvor Oslo Kino og Disney ikke ble enige om filmleien, så ble filmen satt opp bredt over hele landet, på hele 140 kinoer og ila. de to første ukene ble filmen sett av over 50.000 personer.
– Den forrige Tingeling-filmen som gikk på kino var den første, Tingeling: Vingenes Hemmelighet, for halvannet år siden. Den overrasket stort. Vi synes 120.000 besøk var meget bra. Så vi håper på minst det samme med den nye, som den første. Pirattemaet har fortsatt appell hos barn, så denne kan oppnå 120-150.000 besøkende, mener Warendorph.
Hun mener det er en kombinasjon av DVD-markedet og Disney-channel som har gjort Tingeling-franchisen så stor.
– Denne gang har Disney hatt et ønske om å løfte filmen et par hakk lengre opp, så det er lagt enda mer penger i produksjonen av kinofilmen.
Bård Stokke poengterer at hele Peter Pan-universet utvides i Tingeling og Sjørøverfeen.
– Dette er for entusiastene, og foreldrene, her kan man kjenne igjen Kaptein Krok på hatten. Og bli sittende! 15-20 sekunder etter rulleteksten dukker det opp en annen kjent karakter!
Og det kommer selvsagt flere Tingeling-filmer.
– De retter seg direkte mot en spesifikk målgruppe, jenter før de starter på skolen og mødrene. Det er veldig mye sjørøvere i denne, men vi tror den kan treffe.
Neste film ut er Saving Mr Banks den 14.03.
– Det er første gang man har spilt inn i korridorene hos Disney. Det er en fascinerende historie om Walt Disney som kjempet i 20 år for å få rettighetene til å lage film om Mary Poppins. Filmen retter seg mot samme målgruppe som Hundreåringen, forteller Warendorph.
Bøkene om Mary Poppins relanseres i barneversjoner og selve filmen Mary Poppins relanseres på DVD – og kommer for første gang på BD.
– De som har sett filmen, uttrykker økt interesse for å se Mary Poppins. Vi har tilbudt kinoene å kjøre førpremiere på Saving Mr Banks og lukkede visninger hvor man inviterer partnere og venner av kinoen. Dette er en film vi tror har glede av jungeltelegrafen. Det selger filmen aller best, og selvsagt to stjerneskuespillere, Emma Thompson og Tom Hanks.
Lanseringen blir begrenset til de 30 største byene.
– Viser det seg at filmen har større besøkspotensiale, så utvider vi gjerne det, sier Disney-sjefen.
– Mål for besøket?
– Jeg vil bli skuffet over alt under 30.000, men det er ikke godt å si. 30-50.000, kanskje? Vi skal ikke håpe på mer. Dette er en film for de spesielt interesserte, de som er glad i Disney-filmer og god film for voksne. Men kinoene vet hva de går til. Vi fikk veldig bra tilbakemeldinger da vi viste filmene på et filmtreff og det er en film som fortjener et bredt publikum. Enkelte ganger klarer vi å spre ryktet om at dette er verdt å se, slik som med Hundreåringen. Klarer vi det, får vi det til!
Captain America: The Winter Soldier er klar for verdenspremiere 26.03. Stokke og Warendorph medgir at kapteinen er den minst kjente av karakterene i The Avengers-universet.
– Film nr 1, Captain America: The First Avenger, var en oppvarming, hvor man introduserte karakterene. Denne filmen som en toer begynner der The Avengers-filmen sluttet. Her møter Captain America sin nemesis, Winter soldier, som vi også så i den første filmen, da som hans bestekompis, forteller Bård Stokke.
Første film ble sett av ca 73.000 personer. Etter at The Avengers ble lansert, mener Disney-toppene at superheltsjangeren når et bredere publikum. For hver film i Thor og Iron Man-serien øker besøkstallene.
Captain America: The Winter Soldier har potensiale til å nå 200.000 besøkende, mener de.
– Filmen holder mål til tusen, mener Stokke.
– Jeg er ikke i målgruppen og ble underholdt, det var mye bra humor og one-liners med glimt i øyet, sier Warendorph.
Stokke sier at DC-filmene er mer seriøse og samfunnskritiske i fortellermåten, mens Marvel lager store popcornfilmer med masse humor og action, for et bredt publikum.
– Og Marvel er som Pixar, de har ennå ikke lansert en dårlig film. Dette blir en av de store i år, hevder Stokke.
Maleficent er en av de største satsingene fra Disney. På kino fra 30.05. Angelina Jolie som den onde Malefika – kjent fra eventyret og filmen Tornerose.
– Det er kanskje ikke så mange som vet hvem hun er, men hun er den ikoniske siluetten med hornene. Filmen forteller forhistorien til Tornerose, forteller Warendorph.
— Filmen er ganske voldsom, og vi regner derfor med at det blir en 11-års film. Angelina Jolie fungerer utrolig bra i rollen og filmen føyer seg inn i rekken av filmer som Alice in Wonderland og Narnia-filmene. Eventyr for større barn, tenåringer og voksne. Det er høy produksjonsverdi på filmen, som er meget vellaget. Vi lanserer den samme dato som USA, som ikke er en enkel dato for oss. Vi vil gå bredt ut med den. Dette er en film som Disney vil satse på.
Disney-sjefen sier utfordringen er å finne den spesifikke målgruppe. Her er det litt mer jenter enn gutter, som de fleste prinsessehistorier, og fra 9-13 år og oppover. Hun mener filmen vil treffe de som har vokst fra de mest barnslige filmene, og ha appell til de som har et forhold til Tornerose.
Guardians of the Galaxy er klar 01.08. Dette er årets andre Marvel-film.
– Jeg har en veldig god følelse for den! Dette er noe helt annet, sier Bård Stokke.
– Er det noe Hollywood har behov for nå, er det nye karakterer og historier. Selv om de kan lage gode nyinnspillinger, er det deilig at de kan lansere noe helt nytt. Her er det veldig mye action og glimt i øyet-humor. Dette er en kjempesatsing fra Disneys side!
Mer fly i Planes: Fire and Rescue (29.08). På norsk: Fly 2: Brann og redning.
– Cars er den tredje største franchisen i Disney-universet, kun slått av Mikke Mus og prinsessene. Disney traff en nerve med Cars og John Lassetters barndomsminner. Allerede i den første filmen var det tanker om å utvide franchisen. Denne nye Planes er laget for kinolansering og alle kluter er lagt til. Her har man satset fullt ut. Vi er litt enige i kritikken av den første, den var litt lite innovativ og lignet veldig på Cars-historien. Denne gang er det en originalhistorie, med nye helter, Fire and Rescue-teamet, forteller Inger Warendorph.
Selv om den første filmen hadde en noe oppbrukt historie hadde filmen bred appell og ble sett av 175.000 på kino.
– Den nye er mer spennende, med en dramatisk historie, og slutten av august er et godt tidspunkt å lansere den.
Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama er en av årets norske storfilmer. Den er klar 26.09. Og Disney har fått lanseringsavtalen, som kjent. Hva er vel mer passende, hos selve «piratselskapet» fremfor noen.
– Filmen er en del av 25-årsjubileet til Sabeltann. Dette er en type norsk film ingen har sett før, og som er spilt inn på tre kontinenter: England, Marokko og Thailand. Storm Studios har laget spesialeffektene og mikser sammen et fantastisk univers. Denne regner vi med skal gå lenge på kino og glede et stort publikum. Det er Norges dyreste familiefilm, til en pris av 50 millioner kroner og det synes på lerretet, sier Warendorph.
– Er det noe vi kan er det piratfilmer!
– Hva er det med temaet som er så fengende?
– Det er noe med skurker, som pirater er. Men de er ikke så slemme likevel, de er kule, kjekke, de har fektescener, man er på de sju hav. Det er like spennende for barn som voksne. I mange år trodde ingen at piratfilm for voksne ville fungere, men «Pirates»-filmene brakte sjangeren tilbake igjen.




Facebook
RSS