• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Filmanmeldelse: «Pionér»

KINOMAGASINETs anmelder triller en firer på terningen til «Pionér».
Filmanmeldelse: «Pionér»
John Berge
John Berge
16. august 2013

Det er svært mye som er bra og vellaget i «Pionér», men filmen klarer ikke å nå de virkelige store høydene.

Erik Skjoldbjærgs egen nye, favorittfilm er i lang tid blitt markedsført med en viss forventning om, og anelse av, at dette blir den neste store (velg fritt) Hodejegerne, Max Manus eller Kon-Tiki.

Igjen, for tredje gang av fire muligheter, er det Aksel Hennie som skal bære det hele i land, denne gang med komplett 80-talls sveis og ditto kostymer.

Vi befinner oss i 1980 og Hennie spiller «Petter» – en nordsjødykker med lyst til å teste grensene, sammen med sin bror Knut. Men noe går galt, og Petter kan ikke slå seg til ro med de offisielle forklaringene på hendelsene, og deretter følger kampen for å finne ut sannheten.

Uten å røpe noe som helst, kan det Petter til slutt finner frem til, tyde på at filmskaperne har ønsket å gitt sitt eget subtile bidrag til debatten rundt nordsjødykkerne. For selv om dette ikke er en film om deres skjebne, men heller en film om hvorfor vi ble rike i dette land, er det ikke tvil om at vi her snakker mennesker som testet yttergrensene til de grader.

Det Erik Skjoldbjærg og hans team virkelig har lykkes med er å gjenskape en tidskoloritt alle som er 40 år og eldre vil minnes godt.

Scenografi og rekvisitter er i toppklasse og bruken av digitaleffekter er sømløst integrert og virker fotorealistisk ekte.

Jeg får også virkelig følelsen av at dette er en hyllest til 70-tallsfilmene Skjoldbjærg elsker, men tross mange manusforfattere, er det nettopp historien i Pionér som ikke er fengslende og intrikat nok. Faktisk har jeg vanskeligheter for å forstå motivasjonen til «skurken(e)», og da har filmen som sådann et «problem», for å si det slik. Mer kan jeg dessverre ikke røpe rundt dette, uten å ødelegge filmopplevelsen.

Musikken til Air er også en viktig del av å bli fanget av det tidlige 80-tall. Den er ikke noe jeg ville ha lyttet til i etterkant, men som integrert del av filmspråket, er den ypperlig tilpasset.

Skuespillerne gjør en solid innsats med det manuset de har til rådighet, og som en god sjangerfilm skal, gir den oss de sjablonmessige karakterene vi forventer (offerlammet, den snille kollegaen, mobberen, en haltende morder (dermed lett å identifisere), osv.)

Det er lett å fremheve amerikanske Stephen Lang og meksikanske Stephanie Sigman, da disse skiller seg ut og er viktige rollefigurer. Men faktisk er de mye mer enn «kjente» navn. De virker meget troverdige i rollene, og fungerer som bare det. Også de norske biskuespillerne gjør minneverdige rolletolkninger.

Pionér starter og slutter med forklaringer på tidsperioden den omhandler. Allerede de første par minuttene fikk jeg en vag anelse om at filmen kanskje ikke ville være så sterk som jeg hadde forventet. Dessverre ble ikke forventningene mine – som var store – helt innfridd, og det skyldes nok helt og holdent min subjektive oppfatning av historien. Det kan godt hende hundretusener av nordmenn vil la seg fenge i enda større grad, spesielt middelaldrende og eldre, mens yngre seere kan la seg fascinere av hvor annerledes Norge var for bare 33 år siden.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. august 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Filmanmeldelse: «Pornopung» 21.07.2013
  • Filmanmeldelse: «Kyss meg for faen i helvete» 12.08.2013

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)

Magnus Meling5. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Heldigital Kosmorama 2021
    FESTIVAL8. mars 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Heldigital Kosmorama 2021
    FESTIVAL8. mars 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: «Elysium»
Filmanmeldelse: «Hokus Pokus Albert Åberg»