• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Filmanmeldelse: «Pionér»

KINOMAGASINETs anmelder triller en firer på terningen til «Pionér».
Filmanmeldelse: «Pionér»
John Berge
16. august 2013

Det er svært mye som er bra og vellaget i «Pionér», men filmen klarer ikke å nå de virkelige store høydene.

Erik Skjoldbjærgs egen nye, favorittfilm er i lang tid blitt markedsført med en viss forventning om, og anelse av, at dette blir den neste store (velg fritt) Hodejegerne, Max Manus eller Kon-Tiki.

Igjen, for tredje gang av fire muligheter, er det Aksel Hennie som skal bære det hele i land, denne gang med komplett 80-talls sveis og ditto kostymer.

Vi befinner oss i 1980 og Hennie spiller «Petter» – en nordsjødykker med lyst til å teste grensene, sammen med sin bror Knut. Men noe går galt, og Petter kan ikke slå seg til ro med de offisielle forklaringene på hendelsene, og deretter følger kampen for å finne ut sannheten.

Uten å røpe noe som helst, kan det Petter til slutt finner frem til, tyde på at filmskaperne har ønsket å gitt sitt eget subtile bidrag til debatten rundt nordsjødykkerne. For selv om dette ikke er en film om deres skjebne, men heller en film om hvorfor vi ble rike i dette land, er det ikke tvil om at vi her snakker mennesker som testet yttergrensene til de grader.

Det Erik Skjoldbjærg og hans team virkelig har lykkes med er å gjenskape en tidskoloritt alle som er 40 år og eldre vil minnes godt.

Scenografi og rekvisitter er i toppklasse og bruken av digitaleffekter er sømløst integrert og virker fotorealistisk ekte.

Jeg får også virkelig følelsen av at dette er en hyllest til 70-tallsfilmene Skjoldbjærg elsker, men tross mange manusforfattere, er det nettopp historien i Pionér som ikke er fengslende og intrikat nok. Faktisk har jeg vanskeligheter for å forstå motivasjonen til «skurken(e)», og da har filmen som sådann et «problem», for å si det slik. Mer kan jeg dessverre ikke røpe rundt dette, uten å ødelegge filmopplevelsen.

Musikken til Air er også en viktig del av å bli fanget av det tidlige 80-tall. Den er ikke noe jeg ville ha lyttet til i etterkant, men som integrert del av filmspråket, er den ypperlig tilpasset.

Skuespillerne gjør en solid innsats med det manuset de har til rådighet, og som en god sjangerfilm skal, gir den oss de sjablonmessige karakterene vi forventer (offerlammet, den snille kollegaen, mobberen, en haltende morder (dermed lett å identifisere), osv.)

Det er lett å fremheve amerikanske Stephen Lang og meksikanske Stephanie Sigman, da disse skiller seg ut og er viktige rollefigurer. Men faktisk er de mye mer enn «kjente» navn. De virker meget troverdige i rollene, og fungerer som bare det. Også de norske biskuespillerne gjør minneverdige rolletolkninger.

Pionér starter og slutter med forklaringer på tidsperioden den omhandler. Allerede de første par minuttene fikk jeg en vag anelse om at filmen kanskje ikke ville være så sterk som jeg hadde forventet. Dessverre ble ikke forventningene mine – som var store – helt innfridd, og det skyldes nok helt og holdent min subjektive oppfatning av historien. Det kan godt hende hundretusener av nordmenn vil la seg fenge i enda større grad, spesielt middelaldrende og eldre, mens yngre seere kan la seg fascinere av hvor annerledes Norge var for bare 33 år siden.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. august 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Filmanmeldelse: «Pornopung» 21.07.2013
  • Filmanmeldelse: «Kyss meg for faen i helvete» 12.08.2013

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Annette

Anne Helen Houg1. august 2022
Les mer

Anmeldelse: Thor: Love and Thunder

Matias Kjølstad9. juli 2022
Les mer

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Filmtyven

Anne Helen Houg5. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Full steam ahead» for Krigsseileren
    FILMLANSERING5. august 2022
  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: «Elysium»
Filmanmeldelse: «Hokus Pokus Albert Åberg»