• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Filmanmeldelse: «Pionér»

KINOMAGASINETs anmelder triller en firer på terningen til «Pionér».
Filmanmeldelse: «Pionér»
John Berge
16. august 2013

Det er svært mye som er bra og vellaget i «Pionér», men filmen klarer ikke å nå de virkelige store høydene.

Erik Skjoldbjærgs egen nye, favorittfilm er i lang tid blitt markedsført med en viss forventning om, og anelse av, at dette blir den neste store (velg fritt) Hodejegerne, Max Manus eller Kon-Tiki.

Igjen, for tredje gang av fire muligheter, er det Aksel Hennie som skal bære det hele i land, denne gang med komplett 80-talls sveis og ditto kostymer.

Vi befinner oss i 1980 og Hennie spiller «Petter» – en nordsjødykker med lyst til å teste grensene, sammen med sin bror Knut. Men noe går galt, og Petter kan ikke slå seg til ro med de offisielle forklaringene på hendelsene, og deretter følger kampen for å finne ut sannheten.

Uten å røpe noe som helst, kan det Petter til slutt finner frem til, tyde på at filmskaperne har ønsket å gitt sitt eget subtile bidrag til debatten rundt nordsjødykkerne. For selv om dette ikke er en film om deres skjebne, men heller en film om hvorfor vi ble rike i dette land, er det ikke tvil om at vi her snakker mennesker som testet yttergrensene til de grader.

Det Erik Skjoldbjærg og hans team virkelig har lykkes med er å gjenskape en tidskoloritt alle som er 40 år og eldre vil minnes godt.

Scenografi og rekvisitter er i toppklasse og bruken av digitaleffekter er sømløst integrert og virker fotorealistisk ekte.

Jeg får også virkelig følelsen av at dette er en hyllest til 70-tallsfilmene Skjoldbjærg elsker, men tross mange manusforfattere, er det nettopp historien i Pionér som ikke er fengslende og intrikat nok. Faktisk har jeg vanskeligheter for å forstå motivasjonen til «skurken(e)», og da har filmen som sådann et «problem», for å si det slik. Mer kan jeg dessverre ikke røpe rundt dette, uten å ødelegge filmopplevelsen.

Musikken til Air er også en viktig del av å bli fanget av det tidlige 80-tall. Den er ikke noe jeg ville ha lyttet til i etterkant, men som integrert del av filmspråket, er den ypperlig tilpasset.

Skuespillerne gjør en solid innsats med det manuset de har til rådighet, og som en god sjangerfilm skal, gir den oss de sjablonmessige karakterene vi forventer (offerlammet, den snille kollegaen, mobberen, en haltende morder (dermed lett å identifisere), osv.)

Det er lett å fremheve amerikanske Stephen Lang og meksikanske Stephanie Sigman, da disse skiller seg ut og er viktige rollefigurer. Men faktisk er de mye mer enn «kjente» navn. De virker meget troverdige i rollene, og fungerer som bare det. Også de norske biskuespillerne gjør minneverdige rolletolkninger.

Pionér starter og slutter med forklaringer på tidsperioden den omhandler. Allerede de første par minuttene fikk jeg en vag anelse om at filmen kanskje ikke ville være så sterk som jeg hadde forventet. Dessverre ble ikke forventningene mine – som var store – helt innfridd, og det skyldes nok helt og holdent min subjektive oppfatning av historien. Det kan godt hende hundretusener av nordmenn vil la seg fenge i enda større grad, spesielt middelaldrende og eldre, mens yngre seere kan la seg fascinere av hvor annerledes Norge var for bare 33 år siden.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. august 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Filmanmeldelse: «Pornopung» 21.07.2013
  • Filmanmeldelse: «Kyss meg for faen i helvete» 12.08.2013

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: «Elysium»
Filmanmeldelse: «Hokus Pokus Albert Åberg»