• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Filmanmeldelse: «Hobbiten: Smaugs Ødemark» 3D (HFR)

: Hobbiten: Smaugs Ødemark 3D (HFR)

5
Karakter:
review-image

Konklusjon

Eksterne lenker

Filmanmeldelse: «Hobbiten: Smaugs Ødemark» 3D (HFR)
Fredrik Olsen Hagstrøm
Fredrik Olsen Hagstrøm
11. desember 2013

FILMFAKTA

The Hobbit: The Desolution of Smaug
Regi: Peter Jackson
Skuespillere: Martin Freeman, Orlando Bloom, Ian McKellen, Evangeline Lilly, Benedict Cumberbatch, Cate Blanchett, Hugo Weaving, Luke Evans, Christopher Lee, Elijah Wood, Andy Serkis
Sjanger: Eventyr
Kinopremiere: 11.12.2013
Manus: Peter Jackson, Guillermo del Toro, Fran Walsh, Phillippa Boyens
Nasjonalitet: USA / New Zealand
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2013
Lengde: 2 t. 41 min.
Produksjonsselskap: MGM, New Line Cinema, WingNut Films
Distribusjon: SF Norge
Aldersgrense: 11 år
Egnethet: Ungdom/voksen
Begrunnelse: Denne filmen inneholder mørke scener, skremmende skikkelser og voldsomme kamper. Da disse finner sted i et tydelig fantasiunivers, får filmen 11-årsgrense.

HANDLING

I "Hobbiten: Smaugs ødemark" fortsetter det store eventyret til hobbiten Bilbo Lommelun. Sammen med trollmannen Gandalv den Grå og tretten dverger ledet av dvergeprinsen Thorin Eikenskjold fortsetter de det farlige oppdraget om å gjenerobre Ensomfjellet og det legendariske dvergekongeriket Erebor.

Enda et spektakulært tilskudd i Tolkien-filmatiseringene!

Endelig er den her. Film nummer to i trilogien om Hobbiten basert på boken fra den berømte J.R.R. Tolkien. Nok en gang leverer regissør Peter Jackson en eventyrskatt utenom det vanlige, og med sine spesielle virkemidler fortelles historien om hobbiten Bilbo Baggins med prakt.

Med fantastiske kulisser og karakterer blir man fort dratt inn i denne forhistoriske verden, kanskje denne gang med litt mørkere preg og dystrere stemning enn i forgjengeren Hobbiten: En Uventet Reise (2012)

Bilbo (Martin Freeman) reiser igjen mot Eredor for å vinne tilbake sitt hjemland sammen med dvergene som nok engang ledes av Thorin Eikeskjold (Richard Armitage).

Den prektige og faretruende dragen Smaug (med stemmetalentet til Benedict Cumberbatch) vokter sin skatt med hud og klør, og det skal vise seg at denne striden blir alt annet enn enkel. Han har heldigvis god hjelp av den berømte ringen som i flere heseblesende situasjoner redder skinnet hans.

Gandalf, også kjent som Mithrandir, viser vei igjennom reisens mange farer og truende arter og skaper igjen stor fortrolighet til dvergene og deres favoritthobbit. Denne gangen kan man likevel skimte at han selv er litt mer usikker I sine anbefaliger og valg enn I Ringenes Herre trilogien.

Når Gandalf omsider trekker seg litt tilbake får gjengen et hyggelig gjensyn med alven Legolas (Orlando Bloom), som forøvrig ikke var med i trilogiens første film. Sist så vi han som 60år eldre i de tre Ringenes Herre filmene. Med sin alltid så treffsikre bue kommer han ved flere anledninger til unnsetning og redder de forskjellige dvergene ut av truende farer.

Briljerer gjør også skogsalven Tauriel (Evangeline Lilly). Selv om ingen kjenner henne fra før lyser hun opp tilværelsen for dvergegjengen og spesielt Legolas, som fort blir mo i knærne ved hennes nærvær. Tauriel som ikke er en orginal Tolkien karakter, skrives likevel elegant inn i denne filmen og passer utmerket som kvinnelig bueskytter med høy treff-faktor. Vi vil også få se henne i det avsluttende kapittelet i Hobbiten-filmene.

Spenningen øker i takt med at omgivelsene blir mørkere og mørkere, og denne filmen bidrar også med flere action-scener og høydepunkter enn det den første Hobbit filmen gjorde. Regissør Jackson slutter aldri å overraske, noe som gjør at forventningene til disse filmene blir skyhøye i forkant av hver premiere.

Det visuelle i denne filmen overrasker igjen, og vi blir introdusert for et nytt landskap og nye verdener. Karakterene utfyller mijøene, og orker, edderkopper og andre vesener passer perfekt inn.

Mens jeg er inne på det billedlige: Denne filmen er spilt inn i digital 3D med Higher Frame Rate (HFR). Denne teknologien gir oss dobbelt så mange bilder pr. sekund (fps) som standard 3D leverer, dvs 48 fps, og DET merkes soleklart her.

Ektehetsfølelsen øker betraktelig og gir oss mer levende bilder enn med Hobbiten: En Uventet Reise 3D (denne hadde ikke HFR). Det var også et viktig argument fra Jackson selv, som ønsker at publikum skal oppleve filmene med nyeste teknologi og høyeste kvalitet.

Reisen tar oss igjennom Gandalfs utvalgte veivalg og leder karakterensamblet forbi skogsalvenes Mirkwood. Her blir de overrumplet av illsinte orker, og de tyr derfor til rømning i tønner gjennom skremmende fossefall og vandring langs elven. I byen Esgaroth støter de på en slåsskjempende hærskare som munner ut i mang en kamp.

Som sagt øses denne filmen over av lekker effektbruk som gir oss et meget godt visuelt inntrykk. Bak kamera er igjen Andrew Lesnie, som også briljerer i den første Hobbit-filmen, Ringenes Herre trilogien og Rise of the Planet of the Apes (2011). De digitale effektene leveres av WETA Digital som også er blant Peter Jackson utvalge selskap i hans tidligere filmer. De bidrar også med effektbruken i bl.a. Avatar (2009) og The Hunger Games: Catching Fire (2013).

Det er ikke mye å sette fingeren på i Hobbiten: Smaugs Ødemark. Handlingen trekkes kanskje noe ut, om ikke annet enn i filmens sluttfase hvor Bilbo Baggins vasser i gullmynter og gjentatte ganger blir truet av den flammespyttende dragen Smaug. Nå er jo regissør Jackson kjent for å lage filmer og produksjoner med store doser av spilleminutter, men på en finuerlig måte uteblir kjedsommeligheten nesten hver gang.

Filmen tilbyr oss en god blanding av humor, spenning og drama, så det spares altså ikke på godbiter her heller. Et godt eksempel er introduksjonen av Beorn, som faktisk spilles av svenske Mikael Persbrandt. Han har evnen til å forvandle seg til forskjellige vesener, og gir ly til Bilbo og gjengen selv om han egentlig ikke er spesielt fan av dverger.

Denne inneklemte filmen i triliogen om Hobbiten munner dog ikke ut i en handligstopp, men tones ned til en ny avsluttende del i serien som setter kronen på verket. Baggins slenger forundrende ut utsagnet “Hva har vi gjort” når spilletiden er omme, men svaret på dette får vi altså ikke før i 2014 da seriens kapitler telles opp med den avsluttende Hobbiten: Fram og tilbake igjen.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
11. desember 2013
Fredrik Olsen Hagstrøm
Fredrik Olsen Hagstrøm

Journalist for KINOMAGASINET og IT/Tele-ekspert på dagtid.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: «Escape Plan»
Anmeldelse: «Prisoners»