• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Filmanmeldelse: Gone Girl

Filmanmeldelse: Gone Girl.

: Gone Girl

6
Karakter:
review-image

Konklusjon

Eksterne lenker

Filmanmeldelse: Gone Girl
John Berge
John Berge
23. september 2014

FILMFAKTA

Regi: David Fincher
Skuespillere: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Kim Dickens, Patrick Fugit, Carrie Coon, David Clennon
Sjanger: Drama / Thriller
Kinopremiere: 03.10.2014
Manus: Gillian Flynn, basert på hennes roman med samme tittel.
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2014
Lengde: 2 t. 28 min.
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 15 år
Egnethet: Ungdom / Voksen
Begrunnelse: En blodig drapsskildring gjør at denne thrilleren får 15-årsgrense.

HANDLING

Nick Dunne kommer hjem på sin femte bryllupsdag til å finne en dør som står på gløtt, møbler veltet om i stua, og ikke et eneste spor av hans vakre, halv-berømte kone. Dermed begynner hans øyeblikkelige offentlige forvandling fra å være en heldig mann til mann som snubler i medienes søkelys. Øyeblikkelig blir han satt i bås som den velkjente hovedmistenkte, for han bærer med seg skuffelser og han har bitterhet; han har den slags hemmeligheter som fôrer fantasi. -Men er Nick en morder? Amys forsvinning fører til en gjenklang av pirrende og brutale avsløringer, men spørsmålene som gjenstår er knivskarpe: Hvem er Nick? Hvem er Amy? Hvem er vi i et ekteskap - og i et samfunn - bygget på et ustabilt grunnlag av projiserte bilder og forkledninger?

Gone Girl er nok en mesterlig filmoppvisning fra perfeksjonisten David Fincher.

Akkurat som illusjonen som filmen skal skildre, «det perfekte ekteskap», er det meste perfekt i Finchers nye dramathriller. Jeg klarer ikke å finne noen direkte feil med denne filmen. Den er rett og slett utrolig god.

To og en halv time flyr forbi før man rekker å tenke over det.

Så god er filmen i mine øyne og ører, at jeg for egen del snakket om den resten av dagen, først til kona, og deretter til en kollega.

Uten å røpe noe, selvsagt!

Den som måtte røpe noe som helst om filmen, eller ha «vært så dum» at man har lest boken, vel, da tas mye av gleden bort. Ikke les boken! Se filmen. De som har lest boken, eller kjenner til den, sier dessuten at filmen er veldig tro mot boken.

Men dette er ingen bok, det er en filmatisering av en simpelthen magisk historie, som har så mange lag og budskap av man kan la seg blende av det alene.

Det er, tross sjangerdefinisjonen, ikke bare en dramathriller heller. Det er like mye en detektime, en utroskapsfilm, og vel så mye en film om iscenesettelse og amerikansk medievirkelighet på sitt mest eksemplariske. Den viser både mulighetene og umulighetene med hvordan mediene bygger opp og river ned, og hvordan medienes dramaturgi i seg selv blir en faktor, både for historiens utfall og hvordan Fincher velger å fortolke den.

Fincher, ja. Mannen var for meg lenge «den nye Ridley Scott», men nå synes jeg han bare er en nesten like god regissør som Ridley Scott. I alle fall i samme liga.

Den kalles mesterklassen. Der Michael Bay pøser på med reklamelignende «beauty shots», er Fincher stilisten som klarer å få både dagligdagse detaljer og «americana» til å se både ordinært og ekstraordinært ut.

I Finchers nye film flyter vi avgårde med behagelig, deilig kameraføring – nydelige, storslagne tablåer og med et usedvanlig godt tonevalg. Når man glemmer at man ser en film, at man ikke blir bevisst på virkemidlene (men likevel ikke klarer å la være, det må være det faktum at man er filmanmelder!) – da har filmskaperen lykkes! Det er da for flate suspension of disbelief vi snakker om her.

En annen mesterlig ting med Gone Girl, og det er mange, er hvor «nede» filmen er. Avdempet, avstemt. Musikken er aldri høy eller inntrengende. Trent Reznor og Atticus Ross er mennene bak soundtracket og de er finslipet med Finchers filmspråk. Spesielt herlig er bruken av perkusive elementer, og legg merke til hvordan «temaene» er så «nedpå». Mesterlig, igjen!

Så har vi skuespillerne. Hvor skal jeg starte? De er absolutt alle helt fantastiske, rollebesetningen er også en mesterklasse verdig.

Jeg har sagt det i snart ti år, at Ben Affleck er vår generasjons Clint Eastwood. Han blir bare bedre og bedre. Få «filmstjerner» klarer å være så troverdig i rollene for meg, som Affleck er. Nå har han et nivå som er skyhøyt. Og det virker bare så enkelt for ham. Filmens store overraskelse er britiske Rosamund Pike, som ikke bare slipper unna med flere amerikanske dialekter, men også for første gang – slik jeg ser det – overbeviser i en rolle. Fy flate for en innsats og for en performance. Her er vi milevidt unna dum Bond-pike i Die Another Day (2002) og lettbente roller i britiske komedier. I tillegg er den en lang rekke biroller som vil vekke glede og begeistring.

Gone Girl er en spenningsfilm, men den er spennende på en veldig annerledes måte enn «slike» filmer vanligvis er. Her har Fincher tatt modige og spennende grep. Det mest spesielle er hvordan han, via historiens sterke grunntone og skuespillerne, klarer å få frem hvor mange sider et menneske har, med gode og dårlige egenskaper. Fincher får også veldig tydelig, men subtilt frem, hvorfor hovedkarakterene er slik de er, uten å trykke det inn i trynet på seerne – slik mange andre filmskapere har for vane å gjøre. Dessuten er filmen morsom, men uten komedietrekk. Den er rett og slett morsom i form av de mange ulike situasjonene og hvordan de utspilles. Og med mange gode replikker!

Tre år siden hans forrige film, er det bare for Fincher & Fox å notere seg en ny supersuksess. Denne blir megastor.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. september 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Boyhood
Filmanmeldelse: Dum og dummere To