• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Filmanmeldelse: Gone Girl

Filmanmeldelse: Gone Girl.

: Gone Girl

6
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Filmanmeldelse: Gone Girl
John Berge
23. september 2014

FILMFAKTA

Regi: David Fincher
Skuespillere: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Kim Dickens, Patrick Fugit, Carrie Coon, David Clennon
Sjanger: Drama / Thriller
Kinopremiere: 03.10.2014
Manus: Gillian Flynn, basert på hennes roman med samme tittel.
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2014
Lengde: 2 t. 28 min.
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 15 år
Egnethet: Ungdom / Voksen
Begrunnelse: En blodig drapsskildring gjør at denne thrilleren får 15-årsgrense.

HANDLING

Nick Dunne kommer hjem på sin femte bryllupsdag til å finne en dør som står på gløtt, møbler veltet om i stua, og ikke et eneste spor av hans vakre, halv-berømte kone. Dermed begynner hans øyeblikkelige offentlige forvandling fra å være en heldig mann til mann som snubler i medienes søkelys. Øyeblikkelig blir han satt i bås som den velkjente hovedmistenkte, for han bærer med seg skuffelser og han har bitterhet; han har den slags hemmeligheter som fôrer fantasi. -Men er Nick en morder? Amys forsvinning fører til en gjenklang av pirrende og brutale avsløringer, men spørsmålene som gjenstår er knivskarpe: Hvem er Nick? Hvem er Amy? Hvem er vi i et ekteskap - og i et samfunn - bygget på et ustabilt grunnlag av projiserte bilder og forkledninger?

Gone Girl er nok en mesterlig filmoppvisning fra perfeksjonisten David Fincher.

Akkurat som illusjonen som filmen skal skildre, «det perfekte ekteskap», er det meste perfekt i Finchers nye dramathriller. Jeg klarer ikke å finne noen direkte feil med denne filmen. Den er rett og slett utrolig god.

To og en halv time flyr forbi før man rekker å tenke over det.

Så god er filmen i mine øyne og ører, at jeg for egen del snakket om den resten av dagen, først til kona, og deretter til en kollega.

Uten å røpe noe, selvsagt!

Den som måtte røpe noe som helst om filmen, eller ha «vært så dum» at man har lest boken, vel, da tas mye av gleden bort. Ikke les boken! Se filmen. De som har lest boken, eller kjenner til den, sier dessuten at filmen er veldig tro mot boken.

Men dette er ingen bok, det er en filmatisering av en simpelthen magisk historie, som har så mange lag og budskap av man kan la seg blende av det alene.

Det er, tross sjangerdefinisjonen, ikke bare en dramathriller heller. Det er like mye en detektime, en utroskapsfilm, og vel så mye en film om iscenesettelse og amerikansk medievirkelighet på sitt mest eksemplariske. Den viser både mulighetene og umulighetene med hvordan mediene bygger opp og river ned, og hvordan medienes dramaturgi i seg selv blir en faktor, både for historiens utfall og hvordan Fincher velger å fortolke den.

Fincher, ja. Mannen var for meg lenge «den nye Ridley Scott», men nå synes jeg han bare er en nesten like god regissør som Ridley Scott. I alle fall i samme liga.

Den kalles mesterklassen. Der Michael Bay pøser på med reklamelignende «beauty shots», er Fincher stilisten som klarer å få både dagligdagse detaljer og «americana» til å se både ordinært og ekstraordinært ut.

I Finchers nye film flyter vi avgårde med behagelig, deilig kameraføring – nydelige, storslagne tablåer og med et usedvanlig godt tonevalg. Når man glemmer at man ser en film, at man ikke blir bevisst på virkemidlene (men likevel ikke klarer å la være, det må være det faktum at man er filmanmelder!) – da har filmskaperen lykkes! Det er da for flate suspension of disbelief vi snakker om her.

En annen mesterlig ting med Gone Girl, og det er mange, er hvor «nede» filmen er. Avdempet, avstemt. Musikken er aldri høy eller inntrengende. Trent Reznor og Atticus Ross er mennene bak soundtracket og de er finslipet med Finchers filmspråk. Spesielt herlig er bruken av perkusive elementer, og legg merke til hvordan «temaene» er så «nedpå». Mesterlig, igjen!

Så har vi skuespillerne. Hvor skal jeg starte? De er absolutt alle helt fantastiske, rollebesetningen er også en mesterklasse verdig.

Jeg har sagt det i snart ti år, at Ben Affleck er vår generasjons Clint Eastwood. Han blir bare bedre og bedre. Få «filmstjerner» klarer å være så troverdig i rollene for meg, som Affleck er. Nå har han et nivå som er skyhøyt. Og det virker bare så enkelt for ham. Filmens store overraskelse er britiske Rosamund Pike, som ikke bare slipper unna med flere amerikanske dialekter, men også for første gang – slik jeg ser det – overbeviser i en rolle. Fy flate for en innsats og for en performance. Her er vi milevidt unna dum Bond-pike i Die Another Day (2002) og lettbente roller i britiske komedier. I tillegg er den en lang rekke biroller som vil vekke glede og begeistring.

Gone Girl er en spenningsfilm, men den er spennende på en veldig annerledes måte enn «slike» filmer vanligvis er. Her har Fincher tatt modige og spennende grep. Det mest spesielle er hvordan han, via historiens sterke grunntone og skuespillerne, klarer å få frem hvor mange sider et menneske har, med gode og dårlige egenskaper. Fincher får også veldig tydelig, men subtilt frem, hvorfor hovedkarakterene er slik de er, uten å trykke det inn i trynet på seerne – slik mange andre filmskapere har for vane å gjøre. Dessuten er filmen morsom, men uten komedietrekk. Den er rett og slett morsom i form av de mange ulike situasjonene og hvordan de utspilles. Og med mange gode replikker!

Tre år siden hans forrige film, er det bare for Fincher & Fox å notere seg en ny supersuksess. Denne blir megastor.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. september 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Boyhood
Filmanmeldelse: Dum og dummere To