• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Filmanmeldelse: «Call Girl

»

Filmanmeldelse: «Call Girl

»
John Berge
19. juni 2013

Regi: Mikael Marcimain

Skuespillere:

  • David Dencik,
  • Kristoffer Joner,
  • Sven Nordin,
  • Simon J. Berger,
  • Pernilla August,
  • Ruth Vega Fernandez,
  • Sverrir Gudnason,
  • Magnus Krepper,
  • Valerie Spelman,
  • Outi Mäenpää,
  • Claes Ljungmark,
  • Dag Malmberg,
  • Josefin Asplund,
  • Mats Blomgren,
  • m.fl.

Sjanger: Drama / Erotikk / Thriller

Kinopremiere: 21.06.2013

Videolansering: Høsten 2013

Manus: Marietta von Hausswolff von Baumgarten

Nasjonalitet: Finland / Irland / Norge / Sverige

Språk: Svensk Produksjonsår: 2012

Lengde: 2 t. 20 min.

Produksjonsselskap:

Garagefilm International AB, Film i Väst, Sveriges Television AB, The Chimney Pot Sverige AB, Nouvago Capital AB, Friland Produksjon A/S, Yellow Film & TV oy, Newgrange Pictures ltd Musikk: Mattias Barjed

Distribusjon: Fidalgo Aldersgrense: 15 år

Egnethet: Ungdom / Voksen

Begrunnelse: Skildringer av drapsofre og urovekkende tematikk gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

Ikke langt unna perfekt om det «perfekte» sosialdemokratiske 70-tallet. «Call Girl» er en fantastisk god film.

Hvor skal man begynne?

Annet enn å fastslå at Call Girl lykkes på de aller fleste plan.

En komplett gjennomført filmopplevelse.

Call Girl er en så stilsikker, gjennomført og visuelt henrivende beskrivelse av 1976, at man tror man er der.



Scenografen og kostymedesigneren bør definitivt få sine gullmedaljer. Fotograf Hoyte van Hoytema likeså, manusforfatter Marietta von Hausswolff von Baumgarten (for et navn – gud bedre!), komponist Mattias Bärjed (mange geniale synthtema), og la oss slenge med klipper Kristofer Nordin og regissør Mikael Marcimain også selvsagt.



For et team denne gjengen og deres medsammensvorne har vært. For en visjon de har fullendt.



Hva fascinerer? Det meste. Som barn av 70-tallet og med en stor interesse for både politikk og samfunnsliv er det klart at en historie som til de grader handler om «liv og lære», og de nære ting som familiepolitikk, barn, sex og familie – vil interessere. Men den vil også interessere den gjengse filmseer, velger jeg å tro.



Dette er dramatikk på sitt beste, og uten den tilgjorte spenningskurven så altfor mange «basert på en sann historie»-filmer velger å tilegne seg. Denne filmen føles mer ektefølt og riktig, uten at jeg helt klarer å forklare hvorfor.

 Men jeg skal forsøke.

Det hele er en ganske så direkte skildring av hvordan det visstnok var i Stockholm for snart 40 år siden. Sjokkerende? Neppe, etter dagens standarder. Man blir bare sittende og måpe. Var det virkelig slik? I alle dager, skjedde dette? Ja, det gjorde det.



Filmen har tatt utgangspunkt i den virkelige «Bordellhärvan» – en etterforskning som fant sted i 1976, og hvor en bordellmamma ble pågrepet. Flere av samfunnets absolutte topper var på kundelisten, men de ble verken avhørte, tiltalte eller måtte vitne, selv om flere av de prostitierte var under 18 år og den yngste var 14. 

I filmens fiksjonsunivers, som føles ekstremt ekte da likhetstrekkene med saken er mange, følger vi nettopp fjortenåringen, kalt Iris, og hennes historie som barnehjemsbarn, og hvordan hun og venninnen trekkes inn i det eksklusive prostitusjonsmiljøet.

Unge Sofia Karemyr er filmens hjertebarn og stjerne, men hennes «mamma» – altså i faget – spilles av Pernilla August i det som må være hennes livs beste rolle, Dagmar Glans. 

For en tolkning, for en syndens dronning, med en intensitet uten sidestykke! La oss heller ikke glemme, og ikke bare av patriotisme, nevne Sven Nordin i en alldeles herlig siderolle som bordellmammaens kjæreste. Jo da, svensken sitter meget bra, og sannelig også en nordmann til, Kristoffer Joner som slesk regjeringsrådgiver.

Soundtracket er verdt noen setninger alene. Filmmusikken er preget av samtidsmusikk og ditto herlige synthtemaer. Filmskaperne har kostet på seg innkjøp av både Nights of Broadway og Fanny (Be Tender With My Love) fra det fabelaktige Bee Gees-albumet Main Course (1975), og sannelig viser de også omslaget på LP-en. Syncrabatt? 😉 Alt dette gleder selvsagt en Bee Gees’ fans hjerte.

Se filmen for all del på kino. Når den skal BD og DVD-lanseres til høsten vil angivelig en av scenene klippes bort! Det er scenen hvor en politiker mistenkelig lik Olof Palme har sex med fjortenåringen.

Stort mer er det ikke verdt å si. Gå og se den på kino og kos deg med en solid dose dobbeltmoral & en trippel dose kameraderi. Så veldig mye er neppe forandret siden 1976, når alt kommer til alt.


Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
19. juni 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Filmanmeldelse: «

Safe Haven
» 18.06.2013
  • Filmanmeldelse: «Man of Steel» (3D) 19.06.2013

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: «Man of Steel» (3D)
Filmanmeldelse: «The Lone Ranger»