• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

TOPPLISTER

Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav

Torbjørn Grav ser tilbake på det merkverdige filmåret 2020. Grafikk: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav
19. januar 2021

2020 ble et meget merkelig filmår. Et utall filmer havnet i en slags evig limbo hvor kinopremieren ble utsatt, gang på gang.

Mange har til slutt endt opp med å slippes rett til strømmetjenester og gjort sitt til at filmer vi en gang i fortiden litt hånlig kalte «rett- på-video-filmer» nå har fått en høyere status.

Jeg er rimelig sikker på at denne listen hadde sett ganske annerledes ut i et normalt filmår, men likefullt, her er de 15 nye filmene jeg likte best i 2020. 

Og ja da, jeg har sneket inn en tittel som teknisk sett burde vært på 2019-listen, men siden jeg ikke så den før i 2020 så blir den med. Deal with it!

Før jeg starter kan jeg trekke frem følgende fem titler som boblet like under og dermed i teorien kunne utgjort listeplassering 16-20, men det får så være. Hederlig omtale til Rebecca, The Eight Houndred, Proxima, Peninsula og The Good Liar. 

15. DEAD DICKS

Sannsynligvis den minste filmen på lista, men kanskje også den mest sjarmerende. Det er ihvertfall den rareste. Eller hva sier du til en lavbudsjetts horrorfilm og depresjon, selvmord og gjenfødelse. Alt foregår i en liten leilighet hvor en kunstner har låst seg inne og tar livet sitt, gjentatte ganger. Søsteren forsøker å hjelpe han, men hva hjelper hun han med? Det er snålt, voldelig, artig og svært forstyrrende. Og da har jeg ikke engang nevnt den gigantiske vegg-vaginaen som hovedpersonen benytter til å bli gjenfødt. 

14. THE COLLINI CASE

Denne tyske rettsaksfilmen er noe av det mest spennende som var på kino i fjor. En mann dreper en annen mann, men nekter å forklare seg for forsvarsadvokaten sin. Gravearbeidet advokaten setter i gang avdekker hemmeligheter fra fortiden som mange helst vil beholde skjult. 

Basert på en sann historie, tar denne filmen en del litt teite snarveier, og til tross for et gapende plothull så makter filmen å holde deg ytterst på stolsete gjennom hele spilletiden. Det er vel dette vi kaller ekstremt godt filmhåndverk.

13. DIANAS BRYLLUP

Fin familieskildring av en arbeiderklassefamilie og påvirkningen alkohol, krangling og utroskap får på barna i familien. Nydelig spilt av Marie Blokhus og Pål Sverre Hagen i hovedrollene. Eller egentlig det scenografien fra 80- og 90-tallet som har hovedrollen i denne filmen. Tidskoloritten er fantastisk! 

12. THE RECKONING

Vi befinner oss i England i 1665. Pesten herjer landet. Etter at den unge enken Grace avviser landeierens seksuelle fremstøt, anklager han henne for å være heks. Så blir det opp til den nådeløse heksejegeren Moorcroft å få sannheten ut av henne. 

Det lages alt for få historiske heksefilmer og her har regissør Neil Marshall (Dog Soldiers, The Descent, Hellboy) virkelig kost seg. Det hele er litt tegneserieaktig i all sin grusomhet. Skurkene er så karikert skurkete og de snille er gjennomført gode. Heltinnen har perfekt hår og sminke, til tross for at hun blir torturert på det grusomste og befinner seg på 1600-tallet. Torturen, som spiller en stor rolle i filmen, blir aldri påtrengende grusom og det aller meste foregår utenfor bilderuten. Denne har gått festivalrunden og ble vist på blant annet Ravenheart i Oslo. Dukker forhåpentligvis opp på streaming i løpet av våren. 

11. EMMA

Ja, jeg innrømmer det. Jeg er en sucker for gode kostymedrama. Og Emma var en svært fornøyelig representant for genren. Hva handler den om spør du? Nei, er det så viktig da? Kjærlighet kanskje. Eller viktigheten av å finne den perfekte partneren, som kanskje ikke er helt hen du så for deg? Men hvem bryr seg, når det er så mye vakkert å se på, så mye artig dialog å høre og så utrolig mange flotte kostymer? Og for alle dere som har brukt førjulstida på å bli sjakkentusiaster etter å ha sett The Queens Gambit, kan dere jo her se den nydelige Anya Taylor-Joy i minst like mange fantastiske antrekk! 

10. ET GLASS TIL

I denne bittersøte komedien skal fire lærere med Mads Mikkelsen i spissen teste ut teorien om at mennesket er ført med en halv promille for lite i blodet. De skal med andre ord alltid ha en liten knert innabords. Ingen poeng til den som forutser at dette kan føre til noen problemer. 

Dette er en film som er avhengig av gode skuespillere, og regissør Thomas Vinterberg har hentet inn sine trofaste våpenbrødre Mads Mikkelsen og Thomas Bo Larsen i de viktigste rollene. Herregud så bra disse karene er som småfulle ungdomsskolelærere. Filmen sparker ikke inn noen nye dører og kan nok ikke måle seg med Vinterbergs tidligere mesterverk Jakten og Festen, men det er to underholdene timer med en gjeng jeg ikke hadde hatt noe imot å gå på fylla med.

9. MARRIAGE STORY

Jepp, jeg rakk ikke å se denne før litt utpå nyåret i fjor, men den som venter på noe godt osv. Dette er Bergman for millenniumsgenerasjonen. Ekteskapet til Charlie og Nicole Barber går i oppløsning og filmen følger kollapsen på nært hold. Adam Driver og Scarlett Johansson er begge fantastiske i denne filmen som ble nominert til seks oscars, men endte opp med kun en, til Laura Dern i en nydelig birolle som nådeløs skilsmisseadvokat.  

8. THE OAK ROOM

En skikkelig mørk thriller, satt til en sliten bar under en snøstorm. Noen skal dø, men hvem og hvorfor? Kan vi stole på historien som fortelles oss og hvem er egentlig han som er på veg, men som ikke har kommet frem ennå? The Oak Room er en pratsom reise inn i sinnets mørkeste irrganger. Denne kunne vært laget av Coen-brødrene hvis de bestemte seg for å legge igjen all humoristisk sans hjemme. Ble vist på Ramaskrik og man krysser fingrene for at den finner vegen til en strømmetjeneste i nær fremtid. 

7. TENET

Fjorårets største mindfuck ble så klart levert av Christopher Nolan. Forvirrende og helt umulig å henge med på, men samtidig så gjennomført og elegant laget at jeg ikke klarte å se bort fra lerretet et sekund. Ikke blant Nolans aller beste, men selv på en dårlig dag leverer han brød og sirkus til massene på et helt annet nivå enn de aller fleste andre. 

6. SJEL

Pixar slutter aldri å imponere. Gang på gang viser de en helt egen evne til å finne orginale og uventede tema for familiefilmer. De er aldri redd for å omfavne død og sorg i sine filmer, og her kombinerer de det med cool jazz i tillegg. Ikke akkurat tidsriktig, men pokker som det fungerer. 

5. LITTLE WOMEN

Denne historien har vært festet til kinolerretet mange ganger før, og jeg rykket ikke akkurat i godstolen da jeg hørte at en ny versjon var på trappene. Men når jeg skjønte at det var Greta Gerwig som skulle holde i tøylene på produksjonen ble jeg med en gang mye mer positiv. Hun er en av amerikansk films aller mest spennende filmskapere og denne gangen har hun fått med seg et aldri så lite stjernelag av skuespillere. Eller hva sier man til en film med Saoirse Ronan, Emma Watson, Laura Dern, Timothée Chalamet, Bob Odenkirk, Chris Cooper, Meryl Streep og stjerneskuddet Florence Pugh i rollene? Little Women er en av fjorårets aller vakreste, fineste og mest overraskende mesterverk. Gerwig tilfører historien nye elementer og leverer kanskje den beste filmatiseringen av Louisa May Alcotts roman noensinne.

4. RELIC

En sylskarp skrekkfilm om mørke krefter, demens og skumle hus. En skikkelig slowburner som holder på spenningen gjennom hele filmen. Samspilllet mellom de tre hovedpersonene, med Emily Mortimer i spissen, bærer filmen for debutantregissør Natalie Erika James. 

3. HOST

Hva kan man egentlig si om Host som ikke er sagt før i år? 2020s største fenomen innen skrekkgeneren kom endelig på norske kinoer like før jul. Laget under lockdownen i Storbritannia og med premiere 12 uker etter at ideen første gang ble lansert. Siden skuespillere, regissør, produsent, spesialeffektmakere etc befant seg hjemme i hver sin leilighet er hele filmen spilt inn via zoom og klokker inn på like over 50 min spilletid. De minuttene skjuler det som er årets soleklart mest intense og effektive skrekkfilm. Et bedre eksempel på hvordan man kan lage gull av gråstein tror jeg ikke vi har hatt siden Paranormal Activity. Og da passer det vel bra at mannen bak den filmserien, Jason Blum, har gitt regissør Rob Savage og teamet hans en avtale om å lage tre filmer for produksjonsselskapet Blumhouse. 

2. THE LIGHTHOUSE

En hypnotisk historie om to fyrvoktere som blir strandet på fyret de vokter under en langvarig storm. Personlighetene deres gnager på hverandre mer og mer etterhvert som galskapen rykker stadig nærmere og herligheter kommer til overflaten. Skutt på film i svart-hvitt i et tilnærmet kvadratisk bildeformat ser The Lighthouse helt fantastisk ut. Robert Pattinson og Wilhelm Dafoe er en fryd for øyet, om en ikke for øret. Teksting er helt påkrevd da spesielt Dafoe snakker en dialekt som er til tider helt uforståelig. Legg til store mengder fising, kamp mot måker, mytologi, onani og homoerotikk så sitter man igjen med et fsvært orvirrende, dypt fascinerende og helt uimotståelig mesterverk!  

1. WOLFWALKERS

Det irske animasjonsstudioet Carton Saloon har tidligere gitt oss filmer som The Secret of Kalls og Song of the Sea og Wolfwalkers regnes som den tredje filmen i deres triologi om irsk folkeminne. Vi befinner oss i Irland i 1650. Under ordre fra den engelske Lord Protector Oliver Cromwell må innbyggerne i Kilkenny rydde skogen utenfor landsbyen for å anlegge åkrer. Dette skaper problemer for ulveflokken som bor der. Mer har jeg ikke lyst til å si, for dette er en film man bare må oppleve. Animasjonen er så vakker og egenartet, historien er nydelig og alt bare stemmer. Hvis du ikke allerede har apple+ er det verdt abonnementet kun for å se Wolfwalkers.  

Relaterte saker2020ForsidenlisterToppliste
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
TOPPLISTER
19. januar 2021
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav

Frilansjournalist for KINOMAGASINET. Til daglig teknisk leder for Cinemateket Trondheim og jobber med Ramaskrik Oppdal.

Relaterte saker2020ForsidenlisterToppliste
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas 30.12.2020

Siste saker fra TOPPLISTER

Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas

Christian Høkaas30. desember 2020
Les mer

(10/10): KM kårer de 100 beste filmene fra 2010-tiåret: 10. til 1. plass

Christian Høkaas23. januar 2020
Les mer

(9/10): KM kårer de 100 beste filmene fra 2010-tiåret: 20. til 11. plass

Christian Høkaas23. januar 2020
Les mer

(8/10): KM kårer de 100 beste filmene fra 2010-tiåret: 30. til 21. plass

Christian Høkaas23. januar 2020
Les mer

(7/10): KM kårer de 100 beste filmene fra 2010-tiåret: 40. til 31. plass

Christian Høkaas21. januar 2020
Les mer

(6/10): KM kårer de 100 beste filmene fra 2010-tiåret: 50. til 41. plass

Christian Høkaas21. januar 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Nå er Star i gang hos Disney+
    VOD (KLIKKEFILM)23. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Nå er Star i gang hos Disney+
    VOD (KLIKKEFILM)23. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas